بایدها و نبایدهای زندگی آپارتمان نشینی

11 خرداد 1398 0 291
بایدها و نبایدهای زندگی آپارتمان نشینی

هر آنچه که لازم است درباره زندگی آپارتمان نشینی بدانید

آپارتمان محلی است برای سکونت یا اشتغال مالکین یا استفاده کنندگان. مالک کسی است که قانوناً آپارتمان به او تعلق دارد و سند رسمی آپارتمان به او تعلق دارد. استفاده کننده، فردی غیر از مالک مانند مستاجر است. در این مقاله به بررسی نکات زندگی آپارتمان نشینی می پردازیم.

آپارتمان دارای قسمت هایی می باشد که به آن قسمت مُشاع یا مشترک می گویند. این قسمت ها متعلق به تمامی مالکین یا استفاده کنندگان است. حفظ و نگهداری قسمت های مشترک ساختمان، نیازمند هزینه است و تمامی مالکین و شرکای ساختمان باید در صرف هزینه ها، مشارکت داشته باشند.

مطلب مرتبط: جبران خسارت نشتی لوله آب به عهده کیست؟

ماده ٤ قانون تملک آپارتمان ها:

"حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمتهای اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند. پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.

تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) - مدیران مجموعه با رعایت مفاد این قانون، میزان سهم هر یک از مالکان یا استفاده‌کنندگان را تعیین می‌کند.

تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) - در صورت موافقت مالکانی که دارای اکثریت مساحت زیربنای اختصاصی ساختمان می‌باشند هزینه‌های مشترک بر اساس نرخ معینی که به تصویب مجمع عمومی ساختمان می‌رسد، حسب زیربنای اختصاصی هر واحد، محاسبه می‌شود.

تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) - چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه‌ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده کننده یا استفاده‌کنندگان است."

مطلب مرتبط: وظایف و اختیارات مجمع عمومی ساختمان

مدیر ساختمان کیست؟

مدیر ساختمان کسی است که اداره امور مشترک ساختمان را بر عهده دارد. اگر ساختمانی بیش از یک مالک داشته باشد باید از میان آنها مدیر یا مدیرانی انتخاب شوند که برای مدت دو سال مدیریت ساختمان را بر عهده بگیرند. تعداد مدیران باید فرد باشد و تصمیمات آنها با اکثریت آرا اخذ می گردد.

نکته: مدیر باید تمام بنا را بعنوان یک واحد در مقابل آتش سوری بیمه نماید وگرنه مسئول جبران خسارات وارده به ساختمان می باشد. همچنین میتوان برای مدیر بر اساس اساسنامه ساختمان، حق الزحمه ای تعیین کرد.

ماده ١٤ قانون تملک آپارتمان ها

"‌مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه نمایند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای ‌اختصاصی آنها وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمه ‌گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش ‌سوزی مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارات وارده می باشند."

مسائل مهمی در مورد فرهنگ آپارتمان نشینی وجود دارد که اگر رعایت گردد باعث می شود که مشکلات حادی میان ساکنان یک آپارتمان ایجاد نگردد. متأسفانه این روزها بدلیل عدم آگاهی افراد از قوانین آپارتمان نشینی و بایدها و نبایدهای آن، مشکلات عدیده ای میان ساکنان ساختمان ایجاد می گردد.

در این مقاله سعی بر این است که به تعدادی از بایدها و نبایدها زندگی آپارتمان نشینی اشاره گردد:
  • ایجاد هرگونه سر و صدا که باعث سلب آسایش همسایگان شود، ممنوع است فلذا مهمانی ها باید در حد معمول و در ایام تعطیل و حداکثر تا ساعت ٢٣ باشد و در طول هفته حداکثر تا ساعت ٢٢.
  • خودداری از کثیف و آلوده کردن فضای عمومی و قسمت های مشترک ساختمان مثل حیاط، راه پله و ... .
  • اگر کودکان با انجام رفتارهایی باعث سلب آسایش سایر همسایگان بشوند، والدین آنها باید پاسخگو باشند.
  • انجام هرگونه پخت و پز در قسمت های مشترک ساختمان ممنوع است.
  • فقط ساکنین آپارتمان حق دارند که کلید ورود به ساختمان را داشته باشند و نباید کلید به افرادی غیر از ساکنین داده شود.
  • انبار و پارکینگ هر یک از ساکنین باید مورد استفاده شخصی آنان قرار گیرد. فلذا استفاده تجاری و یا اجاره دادن آنها، ممنوع می باشد مگر با اجازه مالکین و اطلاع مدیر ساختمان.
  • قرار دادن وسایل شخصی در قسمت های مشترک ساختمان مثل راه پله، پاگرد و یا پشت بام که باعث مسدود شدن راه عبور سایرین گردد، ممنوع است.
  • تعمیرات داخلی آپارتمان که باعث ورود صدمه به اسکلت ساختمان گردد، ممنوع می باشد.
  • نصب کولر یا حفاظ یا گلدان و ... بیرون از پنجره ممنوع است مگر با اجازه کتبی سایر مالکین و بر حسب ضرورت.
  • استفاده از آسانسور جهت اسباب کشی یا حمل اثاث ممنوع است و در غیر اینصورت استفاده کننده مسئول جبران خسارت می باشد.
  • استفاده از فضای آپارتمان مسکونی جهت امور اداری یا تجاری که باعث ورود ضرر به سایر مالکین گردد ممنوع است مگر در موارد استثناء شده در قانون شهرداری.
  • نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ساختمان ممنوع است.
  • از دویدن بچه ها و بازی پر سر و صدای آنها و همچنین ایجاد صداهای ناهنجار مثل کشیدن مبل بر کف آپارتمان، می بایست اجتناب نمود.
  • جهت تأمین هزینه های مشترک ساختمان، باید صندوق درآمد تشکیل داد تا یک مبلغ معینی بعنوان تنخواه در اختیار مدیر ساختمان باشد تا بتواند هزینه های ضروری ساختمان را با آن انجام دهد.

امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل