شرایط ازدواج دختر بدون اذن پدر

25 بهمن 1400 0 456
شرایط ازدواج دختر بدون اذن پدر

شرایط ازدواج دختر بدون اذن پدر

یکی از مهم ترین مسائل که نقش بسیار چشمگیری در تمامی جوامع دارد و در شرع مقدس اسلام نیز بدان تاکید فراوان شده است، مساله ازدواج و تشکیل خانواده است. جهت ازدواج دختر و پسر مطابق با قانون، فقه و هم چنین عرف، کسب اذن و اجازه پدر و مادر لازم می باشد. قانونگذار در قانون مدنی صراحتا به این موضوع تاکید نموده است که دختر باکره می بایست با اذن پدر یا جد پدری خود ازدواج نماید. ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی در این ارتباط بیان نموده است:

"نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و …"

با استنباط از ماده فوق و هم چنین شرع مقدس اسلام، مشخص می گردد که هم فقها و هم قانونگذار، اذن پدر را در ازدواج دختر باکره ضروری دانسته اند البته ناگفته نماند که در شرایطی خاص، اذن پدر در ازدواج ضرورتی ندارد. در ذیل به بیان این شرایط خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: نمونه رای اذن در ازدواج به علت ممانعت پدر

ازدواج دختر بدون اذن پدر

در موارد ذیل به بیان شرایطی می پردازیم که دختر بدون اجازه پدر می تواند ازدواج نماید. این شرایط عبارتند از:

۱) اگر دختر باکره نباشد:

اذن پدر فقط در مورد دختر باکره لازم است، دختری که باکره نباشد، بدون اجازه پدرش می تواند ازدواج نماید.

۲) ازدواج مجدد دختری که طلاق گرفته یا همسرش فوت نموده باشد:

اگر دختری ازدواج نماید اما بعد از مدتی همسرش فوت کند و یا اینکه از همسر خود جدا شود، جهت ازدواج مجدد نیازمند کسب اجازه از پدر خود نمی باشد.

۳) اخذ اذن جد پدری:

زمانی که پدر دختر به وی اذن در ازدواج ندهد، دختر می تواند با اخذ اذن از جد پدری خود ازدواج کند.

۴) کسب اجازه ازدواج از دادگاه:

اگر پدری بدون علت موجه و منطقی، از دادن اجازه ازدواج به دختر، مضایقه نماید، اجازه او ساقط می شود و دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

بیشتر بخوانید: شروطی برای ازدواج

ضرورت اخذ اذن پدر در ازدواج دختر باکره

نکته مهم اینکه در صورتی که دختر باکره باشد، هر زمانی که بخواهد ازدواج نماید، حتما می بایست رضایت پدر را در ازدواج خود اخذ نماید. بنابراین دختر باکره بدون اجازه پدر خود نمی تواند ازدواج نماید. مضاف بر اینکه اگر دختر باکره بعد از ازدواج نیز باکره بماند و طلاق بگیرد، باز هم جهت ازدواج مجدد، می بایست اذن پدر خود را اخذ نماید. در این ارتباط شعبه 24 دادگاه تجدیدنظر استان تهران طی دادنامه شماره 9409982660700428 مورخ 29-09-1394 در ارتباط با ضمانت اجرای عدم اذن پدر در نکاح دختر باکره بیان داشته است که: "عدم اذن و رضایت پدر نسبت به ازدواج دختر باکره، کاشف از بطلان عقد نکاح است."

بیشتر بخوانید: نمونه رای کاربردی در باب تفکیک بین حق طلاق و وکالت در طلاق

آیا اذن پدر در ازدواج قابل رجوع است؟

پدر و یا جد پدری هر زمان که بخواهند بنابر دلایل معقول و منطقی می توانند از اذن خود رجوع نمایند و اگر دختر باکره ای بدون اخذ اجازه از پدر خود ازدواج نماید، ازدواج او غیر نافذ است و موکول به تنفیذ یا رد پدرش می باشد. ناگفته نماند که اذن در ازدواج مختص پدر یا جد پدری است و آنان نمی توانند این اذن را به فرد دیگری واگذار نمایند.

بیشتر بخوانید: شرط تنصیف دارایی زوج در ازدواج

مستندات قانونی مرتبط با شرایط ازدواج دختر بدون اذن پدر

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: 7/99/225 شماره پرونده: 99-9/8-225 ح تاریخ نظریه: 1399/02/31

آیا بالغه رشیده در شرایطی که پدر و جد پدری وی فوت نموده اند می تواند به اختیار خود ازدواج نماید و چنانچه پاسخ منفی است با اذن و اجازه چه کسی می تواند ازدواج نماید؟ خواهشمند است دستور فرمایید با طرح موضوع در کمیسیون های تخصصی مربوطه نظریه آن کمیسیون جهت ارشاد و بهره برداری به این حوزه قضایی اعلام و ارسال گردد.

لزوم استیذان از ولی برای نکاح دختر رشیده باکره موضوع ماده 1043 قانون مدنی خلاف اصل است و در اعمال این حکم باید به قدر متیقن اکتفاء شود؛ بنابراین در فرضی که پدر و جد ‌پدری فوت کرده اند، و با عنایت به اینکه اعمال این حکم فقط برای ولی قهری پیش بینی شده است و از طرفی اصل عدم لزوم استیذان است بنابراین در فرض سوال ازدواج دختر رشیده باکره نیاز به اذن شخص دیگری ندارد.

بیشتر بخوانید: مهریه دختر باکره چگونه محاسبه می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: 7/98/205 شماره پرونده: 98-76-205 ح تاریخ نظریه: 1398/03/13

در مواردی که مطابق مواد 1043 و 1044 قانون مدنی دادگاه اجازه ازدواج دختر باکره ای را می دهد آیا مقدار مهر را دادگاه باید تعیین کند یا اینکه دختر و پسری که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند به صورت توافقی می توانند به هر میزان که بخواهند مهر را تعیین کنند و دادگاه حق تغییر در مقدار مهر تعیین شده را ندارد؟

در فرضی که دختر باکره برای اخذ اجازه ازدواج در اجرای ماده 1043 قانون مدنی به دادگاه مراجعه می نماید، دادگاه در مورد میزان مهریه دخالتی نمی کند؛ زیرا بر اساس منطوق ماده 1043 قانون مدنی آنجا که اعلام گردیده: «... دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آن ها قرار داده شده...»، مشخص می گردد که مهریه مورد نظر، مهریه ای است که دختر و مردی که می خواهد با او ازدواج کند در مورد آن به توافق رسیده اند.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل