نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع

07 دی 1398 1 5365
نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم دادخواست آشنا شوید.

مطلب مرتبط: نحوه افراز و تفکیک ملک چگونه است؟

نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع

خواهان: خانم/ آقای .../ کد ملی: .../ محل اقامت: ...

خوانده: خانم/ آقای .../ کد ملی: .../ محل اقامت: ...

وکیل یا نماینده قانونی: خانم/ آقای .../ کد ملی: .../ محل اقامت: ...

تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای رسیدگی و صدور رای مبنی بر دستور فروش ملک مشاع به علاوه کلیه خسارات دادرسی (هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل و ...)

دلایل و منضمات:

  1. تصویر مصدق سند مالکیت
  2. گواهی عدم افراز صادره از اداره ثبت
  ریاست محترم دادگاه با سلام و تقدیم احترام،

احتراماً اینجانب ... به وکالت از خواهان دعوا خانم/ آقای ... به استحضار عالی می رساند موکل اینجانب به موجب سند مالکیت به شماره ... مالک دو دانگ از شش ‌دانگ مشاع از پلاک ثبتی ... فرعی از ... اصلی بخش ... شهرستان ... واقع شده در نشانی ... می‌باشد که در حال حاضر به دلیل مشکلات حادث شده با خواندگان دعوا در نحوه تصرف و استفاده از مال مشاع، خواستار فروش آن توسط دادگاه می باشد.

به همین خاطر درخواست افراز آن را از اداره ثبت اسناد و املاک ... نموده اند که مرجع موصوف رأی بر غیرقابل افراز بودن پلاک مذکور صادر و به کلیه مالکین مشاعی ابلاغ و النهایه قطعی گردیده است نظر به اینکه ادامه مشارکت منشأ اختلافات و دعاوی علیه شرکا می‌شود و از سویی امکان فعالیت همزمان شرکا موجود نیست و ایشان تمایلی به ادامه مشارکت به نحو مذکور را ندارد، لذا از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی دستور فروش مال مشاع، طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری را استدعا دارم.

مطلب مرتبط: نحوه افراز ملک

مستندات قانونی مرتبط با نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع

صورتجلسه نشست قضائی استان مازندران/ شهر ساری مورخ ۱۳۹۰/۰۸/۰۶

رسیدگی به درخواست دستور فروش املاک به چه نحوی است؟ آیا نیاز به تعیین وقت رسیدگی دارد؟ در صورت عدم نیاز به تعیین وقت آیا دستور فروش قابل اعتراض است؟ در صورت نیاز به تعیین وقت، رسیدگی به درخواست فروش ملک با سابقه ثبتی و بدون ثبتی متفاوت است؟ در صورتیکه ملک مورد درخواستِ فروش، مغازه باشد چطور؟

نظر هیئت عالی

اولاً ـ در فرض اینکه ملک مورد درخواست فروش، دارای سابقه ثبتی و سند رسمی و ثبت در دفتر املاک باشد و از ناحیه واحد ثبتی محل، تصمیمی مبنی بر غیرقابل افراز بودن صادر شده باشد، چون این تصمیم ظرف ده روز مطابق با قانون افراز و فروش املاک مشاع، قابل اعتراض در دادگاه عمومی است.

با فرض اینکه دادگاه عمومی تصمیم واحد ثبتی را مبنی بر غیرقابل افراز بودن تأیید کند و در نهایت، تصمیم قطعی راجع به غیرقابل افراز بودن ملک صادر شود، این ملک مطابق با ماده 4 قانون مذکور قابل فروش است و دادگاهی که تصمیم قطعی را در مانحن فیه صادر کرده بدون هیچ تشریفاتی دستور فروش ملک را صادره بر اجرا اعلام می کند. لذا این دستور، چون رأی نیست قطعی بوده و نیاز به رسیدگی ماهیتی ندارد تا مستلزم تعیین وقت رسیدگی باشد و در صورتیکه ملک، مغازه باشد تفاوتی با غیر مغازه ندارد.

ثانیاً ـ با فرض اینکه ملک، دارای سابقه ثبتی نیست و نسبت به درخواست افراز آن، تصمیم قطعی مبنی بر غیرقابل افراز بودن صادر شده باشد، مالکینی که درخواست فروش دارند الزاماً باید دعوایی به خواسته الزام بقیه مالکین به خواسته فروش که دعوایی غیرمالی است در دادگاه صالح اقامه کرده و دادگاه ماهیتاً نسبت به موضوع رسیدگی کرده و حکم قانونی صادر کند که این حکم جنبه اجرایی دارد. به این ترتیب، نظر اکثریت تا حدی که با این نظر منطبق باشد مورد تأیید است.

با وجود این دادخواست دستور فروش ملک مشاع که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این دادخواست شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

مصطفی شمس
24 فروردین 1403
سلام وعرض ادب خیلی مفیدبود متشکرم
تماس با وکیل