بررسی جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و میزان مجازات آن

02 مهر 1401 0 555
بررسی جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و میزان مجازات آن

بررسی جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی

یکی از موارد شایع جهت کلاهبرداری از افراد جامعه مسئله فالگیری و رمالی می باشد. بعضاً مشاهده می گردد افرادی با این عنوان با متوسل شدن به شیوه هایی نظیر جادوگری، کف بینی، فالگیری و … سعی در فریب و اغواء مردم داشته و از این طریق مبالغ هنگفتی را از آنان دریافت می نمایند. متاسفانه بسیاری از افراد ساده لوح نیز گمان میکنند که جهت حل مشکلات و معضلات زندگی خود می‌ توانند از این افراد استفاده نمایند اما نمی‌ دانند که در دام کلاهبرداران اسیر شده و این مجرمین فقط قصد ربودن اموال و دارایی های آنان را دارند.

مطلب مرتبط: نحوه اجرای مجازات حبس در قانون مجازات اسلامی

شرایط لازم جهت تحقق جرم فالگیری و رمالی

جرم فالگیری، رمالی و دعانویسی در زمره جرایم کلاهبرداری قرار دارد. جهت آنکه فالگیر، کلاهبردار محسوب شده و تحت تعقیب قانونی قرار گیرد وجود سه شرط ذیل لازم است:

  1. متقلّبانه بودن ابزار و وسایلی که این افراد جهت فریب مردم استفاده می نمایند.
  2. فریب خوردن قربانی که مستلزم عدم آگاهی او نسبت متقلّبانه بودن وسایل مجرمان می باشد.
  3. پرداخت وجه نقد یا مال

با استناد به ماده 1 قانون ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری جرم فالگیری، دعانویسی و رمالی، کلاهبرداری محسوب میشود و فالگیر کلاهبردار بوده و این جرم در زمره جرائمی است که حتی دادستان هم می تواند آن را پیگیری نماید. بنابراین کلاهبرداری ناشی از جرم فالگیری و دعانویسی دارای هم شاکی عمومی هم شاکی خصوصی می باشد. هر کسی که مورد کلاهبرداری این افراد قرار گرفته باشد میتواند از آنان در دادسرای محل وقوع جرم شکایت نماید. همچنین اگر فردی از طریق حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد و از این طریق مال نامشروعی به دست آورد ، کلاهبردار شناخته می شود.

در جرم کلاهبرداری از طریق فالگیری و رمالی این افراد با فریب مردم و گول زدن آنان، معمولاً مبالغ زیادی را از آنان دریافت می نمایند. بنابراین مرتکب جرم تحصیل مال از طریق نامشروع نیز می شوند و مطابق با ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس ارتشاء و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: نحوه اجرای مجازات شلاق مطابق با قانون مجازات اسلامی

مجازات جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی

اگر قاضی رسیدگی کننده به پرونده، عمل شخص فالگیر و دعانویس را مصداق کلاهبرداری تشخیص دهد، علاوه بر رد مال و جزای نقدی آن فرد مجرم را به تحمل حبس تعزیری از یک تا هفت سال محکوم می نماید. نکته مهم دیگر این است که عمل فالگیر و دعانویس می تواند نوعی کلاشی در ماده 712 قانون مجازات اسلامی نیز محسوب گردد. این ماده بیان داشته است:

"هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم‌ خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست آورده است‌ مصادره خواهد شد."

در رویه قضایی برخی از دادگاه ها، رمالی را نوعی کلاشی محسوب نموده و مرتکب آن را مطابق با ماده فوق الذکر مورد تعقیب و مجازات قرار می دهند. بنابر تشخیص قاضی رسیدگی کننده به پرونده، اگر فرد فالگیر از این طریق درآمد غیرقانونی کسب نماید این مال، نامشروع بوده و می بایست به شاکی پرونده برگشت داده شود. مطابق با قانون مجازات اسلامی اگر کسی مجرم به کسب مال از طریق نامشروع باشد به تحمل حبس از سه ماه تا 2 سال و همچنین پرداخت جزای نقدی دو برابر مال کسب شده محکوم میشود و مال دریافت شده نیز می بایست به شاکی برگردانده شود. (رد مال)

بیشتر بخوانید: نظام نیمه آزادی در قانون مجازات اسلامی

لزوم طرح شکایت کیفری از رمّال و دعانویس

متاسفانه بسیاری از افراد جامعه گمان میکنند که اگر در دام این افراد کلاهبردار اسیر شوند، نمی توانند از این افراد شکایت نموده و احقاق حق نمایند. این گمان تصوری اشتباه و غلط می باشد چراکه توصیه می گردد اگر در دام این افراد کلاهبردار گرفتار گردید فوراً در دادسرای محل وقوع جرم (محلی که در آنجا جرم صورت گرفته است) مراجعه نموده و اقدام به طرح شکایت از این افراد نمایید تا مقامات قضایی با تعقیب و تحقیق موفق به دستگیری این قبیل کلاهبرداران نیز گردند.

متاسفانه در بسیاری از موارد دیده می شود که افراد رمان و کلاهبردار با استفاده از این جرم، جرم دیگری مانند قتل ضرب و جرح و غیره را نیز مرتکب میشوند بنابراین توصیه می گردد که حتماً در مواجهه با این افراد اقدام به طرح شکایت بر علیه آنان نمایید.

 
امکان شکایت از فالگیر و دعانویس در فضای مجازی

بسیاری از فالگیرها و دعانویسان با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی طی سال های اخیر به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی به فضای مجازی نیز روی آورده اند و افراد ساده لوح را فریب داده و کسب درآمد می نمایند. این افراد در ادعاهای خود مدعی هستند که می دانند چگونه آینده را پیش بینی کنند و تمامی حل مشکلات مردم را نمایند.

وقتی فردی برای اطلاعات در فضای مجازی به فالگیر یا دعانویس پول می پردازد، نکته قابل توجه این است که در ازای پول خود اطلاعات دریافت کند، در این صورت جرم اتفاق افتاده است و قابل رسیدگی از طریق پلیس فتا است و زمانی که شاکی با پلیس فتا تماس می گیرد و پلیس فرد مورد نظر را شناسایی می کند، شکایتی مطرح می شود و به پرونده قضایی در دادسرا رسیدگی می شود.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل