کدام دعاوی در سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می شوند؟

05 تیر 1400 0 721
کدام دعاوی در سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می شوند؟

دعاوی تعزیرات حکومتی

یکی از معضلات و مشکلاتی که بعضا در جامعه ممکن است اتفاق بیفتد این مورد است که بعضی از صاحبان مشاغل بنا به دلایل گوناگون اعم از کسب سود بیشتر و … اقداماتی را انجام می دهند که موجب ورود ضرر به افراد و در نهایت به جامعه می گردد. متاسفانه اینگونه تخلفات به کرات در جامعه و در بازار مشاهده می گردد. جهت جلوگیری از ورود ضرر به افراد جامعه، قانونگذار، مرجعی را بنام «سازمان تعزیرات حکومتی» بنا نموده است تا مرجع تظلم خواهی عموم جامعه در صورت بروز تخلفات از سوی صاحبان حرف و مشاغل باشد.

سازمان تعزیرات حکومتی یک مرجع اختصاصی می باشد که صلاحیت رسیدگی به تخلفات تعزیراتی، تخلفات حکومتی، تخلفات صنفی و … را دارد و به نوعی ضمانت اجرایی در جهت جلوگیری از تخلفات می باشد.

فی الواقع، سازمان تعزیرات حکومتی یک مرجع اختصاصی رسیدگی به تخلفات اقتصادی است. این سازمان زیر نظر وزارت دادگستری فعالیت نموده و بنابراین زیرمجموعه قوه مجریه محسوب می‌شود. مطابق با ماده ۷۲ قانون نظام صنفی کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، صلاحیت رسیدگی به کلیه تخلفات اقتصادی اصناف را دارد. تمام افراد باید شکایات خود از تخلفات اقتصادی اصناف را برای رسیدگی، به این سازمان ارائه کنند.

 

دعاوی داخل در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی

از مصادیق تخلفاتی که در سازمان تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار می گیرد می توان به تخلفاتی اعم از گرانفروشی، احتکار، عدم درج قیمت، نداشتن پروانه، اجرا نکردن تعهدات وارد کنندگان و تولید کنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی و … اشاره نمود. متاسفانه این تخلفات در زمره مواردی هستند که به کرات در جامعه ما به چشم می خورند و اکثر مردم به نوعی با آن سر و کار دارند که به تمامی این موارد در قانون سازمان تعزیرات حکومتی مصوب ۲۳/۱۲/۱۳۶۷ پرداخته شده است.

لازم به ذکر است که مطابق با ماده ۴۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز سازمان یافته و حرفه ای، قاچاق کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارزی که مجازات آن حبس یا انفصال از خدمات دولتی باشد، در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است. به جز این موارد،‌ سایر پرونده های قاچاق کالا و ارز، تخلف محسوب می‌شود و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است. بنابراین، حمل و نقل و نگهداری و فروش کالای قاچاق نیز از جمله مواردی است که افراد جامعه می‌توانند درباره آن از طریق سامانه ۱۳۵ اعلام شکایت یا گزارش نمایند.

در قانون فوق الذکر، در ارتباط با تمامی تخلفات صنفی که رخ می دهد، مجازات هایی متناسب با تخلفات حادث گردیده، پیش بینی شده است که به نوعی ضمانت اجرای این تخلفات محسوب می شوند. ناگفته نماند که گاهی اوقات ممکن است تخلفاتی رخ دهد که لطمات جبران ناپذیری را به جامعه و افراد وارد نماید مانند تخلفات بهداشتی و یا دارویی در اینصورت قانونگذار به نحو سختگیرانه تری نسبت به این قبیل جرائم برخورد می نماید و ضمانت اجراهای متعددی را اعمال می نماید. هم چنین آیین نامه ها و قوانین خاصی را در این خصوص وضع می نماید.

سازمان تعزیرات حکومتی همانگونه که در فوق بدان اشاره گردید، مرجع صالح در رسیدگی به تخلفات فوق الذکر می باشد که دارای شعب متعددی می باشد و هر شعبه به یکسری از جرائم رسیدگی می نماید. نکته قابل ذکر این است که آرایی که از شعب سازمان تعزیرات حکومتی صادر میگردد در پاره ای از موارد قطعی و غیرقابل اعتراض می باشد و در سایر موارد قابلیت اعتراض را دارد.

جهت اعتراض به آراء صادره از سازمان تعزیرات حکومتی میتوان به یکی از طرق ذیل بنا به شرایط رای صادر گردیده اعتراض نمود:

  1. واخواهی از آراء صادره از سازمان تعزیرات حکومتی
  2. تجدیدنظر خواهی از آراء صادره از سازمان تعزیرات حکومتی
  3. اعاده دادرسی از آراء صادره از سازمان تعزیرات حکومتی
  4. اعتراض به دیوان عدالت اداری از آراء صادره از سازمان تعزیرات حکومتی
 
نحوه طرح دعوا در سازمان تعزیرات حکومتی
  • مراجعه به اتحادیه صنفی مربوطه و طرح شکایت
  • ارجاع شکایت توسط اتحادیه مربوطه به سازمان تعزیرات حکومتی در صورت بروز تخلف

نکته مهم این است که کلیه اشخاص جامعه اعم از حقیقی یا حقوقی می توانند مستقیما شکایات خود را در شعب بدوی سازمان تعزیرات حکومتی مطرح نمایند. در ارتباط با نحوه رسیدگی در سازمان تعزیرات حکومتی، در بعضی از موارد بسته به شدید یا خفیف بودن تخلف حادث گردیده، قانونگذار تمهیداتی را از قبیل تقسیط جزای نقدی، بخشیدن تمام یا قسمتی از جزای نقدی و … را پیش بینی نموده است.

 
مراحل ثبت شکایت در سامانه ۱۳۵
  1. مراجعه به نشانی tazirat135.ir
  2. انتخاب ثبت شکواییه یا ثبت گزارش مردمی
  3. انتخاب شهر یا استان
  4. اعلام عنوان شکایت و شرح آن
  5. وارد نمودن مشخصات شاکی و متهم
  6. بارگذاری مدارک و پیوست ها
  7. ارائه کد رهگیری به شاکی جهت پیگیری شکایت

ناگفته نماند که اگر فردی شخصا شکایتی نداشته و فقط قصد اعلام تخلف را دارد، می تواند تنها مشخصات متهم را وارد نموده و نیازی به درج مشخصات شاکی نمی باشد.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل