نمونه رای تحصیل مال نامشروع

09 خرداد 1401 0 721
نمونه رای تحصیل مال نامشروع

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای تحصیل مال نامشروع برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه 102 دادگاه کیفری 2 شهر مهاباد صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: تحصیل مال از طریق نامشروع، ماده 2 قانون مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، قاعده درء، عدم احراز عناصر سه گانه تحقق بزه، ماده 406 از قانون آیین دادرسی کیفری، رای تحصیل مال نامشروع

بیشتر بخوانید: اصل برائت چیست؟

چکیده رای تحصیل مال نامشروع

بزه تحصیل مال از طریق نامشروع مربوط به انواع تقلباتی است که توسط افرادی خاص با شرایط مخصوص که تمهید مقدمه و صورت سازی های متقلبانه نسبت به وجوه یا اموال و امتیازات مالی دولتی یا عمومی به صورت نامشروع تحصیل نماید لذا هر نوع دارا شدن غیرعادلانه را نمی‌توان مصداق بزه تحصیل مال از طریق نامشروع قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید: نمونه رای تحصیل مال از طریق نامشروع وفق ماده ۹۷ قانون تامین اجتماعی

رای دادگاه

در خصوص شکایت واخواهی آقای ... به وکالت از خانم ... نسبت به حکم غیابی موضوع دادنامه شماره ... مورخ 12-10-1397 صادره از این دادگاه مبنی بر محکومیت نامبرده به تحمل دو سال حبس تعزیری و رد مالی به مبلغ 7/500/000 تومان به شاکی از بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع، دادگاه با عنایت به جمیع اوراق و محتویات پرونده و یا مداقه در اظهارت طرفین و توجهاً به مفاد ماده 2 از قانون مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری وقوع جرم را محرز ندانسته چراکه اولاً فلسفه تصویب ماده 2 از قانون اخیر الذكر با توجه به زمان تصویب آن جلوگیری از سوء استفاده از معامله امتیازاتی بود که دولت به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می گردید ثانیاً قسمت دوم ماده از قانون مذکور به قسمت اول ماده برمی گردد یعنی در واقع مطابق همان ماده هر شخصی که به نحوی از انحاء از امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می گردد نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می شود در معرض خرید و فروش قرار دهد و یا از آن سوء استفاده نماید و یا در توزیع کالاهایی که مقرر بوده طبق ضوابطی توزیع نماید مرتکب تقلب شود و از همه مهمتر مالی یا وجهی از آن امتیازات تحصیل کند که طریق تحصیل آن مال یا وجه برخلاف آیین نامه یا ضوابط اعطاء امتیازات اعلامی و به طور کلی فاقد مشروعیت قانونی باشد مجرم محسوب می گردد که در واقع آنچه از ماده مذکور استنباط می گردد این است که قسمت دوم ماده به صدر ماده بر می گردد و تفسیر موسع آن برخلاف اصول قانون مجازات اسلامی می باشد ثالثاً آنچه از اظهارات شاکی بر فرض صحت آن استنباط می گردد تخلف متهم از تعهدی بوده که آن را بر عهده گرفته است نه وقوع جرم. لذا با التفات به مراتب فوق و تفسیر مضیق قوانین کیفری و با اتکاء به قاعده درء ضمن پذیرش اعتراض به رای معترض عنه را بلحاظ موجه تشخیص شدن دفاعیات نامبرده و عدم احراز عناصر سه گانه تحقق بزه معنونه و تفسیر مضیق قوانین کیفری و با اتکاء به قاعده درء نقض و مستنداً به مواد 4 و 406 از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 حکم بر برائت ایشان صادر و اعلام می نماید رای صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان آذربایجان غربی می باشد.

رئیس شعبه 102 دادگاه کیفری 2 مهاباد

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل