نمونه رای صدور حکم حجر پدر

12 آبان 1400 0 344
نمونه رای صدور حکم حجر پدر

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای صدور حکم حجر پدر برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه 13 دادگاه تجدیدنظر استان مازندران صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: حکم حجر، ماده 959 قانون مدنی، استقلال فردی در اداره اموال، حجر به جهت تقلیل قوه عقلائی، نظریه پزشکی قانونی، رای صدور حکم حجر

مطلب مرتبط: نمونه دادخواست تقاضای صدور حکم حجر

چکیده رای صدور حکم حجر پدر

اگرچه قیمومت مآبی نسبت به اشخاص بالغ در تعارض با کرامت انسانی موضوع مورد تاکید قرآن کریم و اسناد بین‌المللی حقوق بشر است اما با احراز عدم توانایی شخص در اداره خود و اثبات حجر، تعیین قیم، دقیقا در جهت پاسداری از کرامت انسانی اشخاص و تامین حقوق ذاتی ایشان است.

بیشتر بخوانید: تایید بطلان معامله بدلیل صدور حکم حجر

رای دادگاه

تجدیدنظر خواهی آقایان 1. ... 2. ... 3. ... فرزندان ... با وکالت آقای ... بطرفیت آقای ... با وکالت آقای ... نسبت به دادنامه شماره ۲۱۹۵-۹۹ مورخ 1399/11/19 صادره از شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی ... مازندران که دربردارنده حکم به بطلان دعوی اولیه تجدیدنظر خواهان با خواسته حجر پدرشان (تجدیدنظر خوانده) می باشد، به دلایل زیر وارد است. زیرا برخلاف استدلال و استنباط دادگاه نخستین نخست اینکه: پس از اعتراض تجدیدنظر خواهان به نظریه پزشکی قانونی اولیه، کمیسیون پزشکی 5 نفره طی نامه ای به شماره ۱۲۷/ک/۱۳ مورخ 1400/06/21 اعلام نموده که نامبرده (تجدیدنظر خوانده) درجاتی از مشکلات شناختی ناشی از کهولت سن دارد که هر چند توانایی اداره امور غیر مالی خود داراست ولیکن در انجام امور مالی ناتوان می باشد. دوم اینکه: این دادگاه نیز با دعوت از شخص یاد شده و انجام گفتگو و پرسش و پاسخ در باب حالات روحی و ذهنی ایشان را در شرائط فعلی احراز نمود. سوم اینکه: اگر چه قیمومت مآبی نسبت به اشخاص بالغ و رشید در تعارض با کرامت و حیثیت انسانی مورد تاکید قرآن کریم و اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ و دیگر اسناد بین المللی حقوق بشر است چرا که انسانها در اداره زندگی فردی استقلال داشته که صدور حکم حجر، استقلال فردی در اداره اموال را سلب خواهد کرد و نیز حسب ماده ۹۵۹ قانون مدنی ایران، هیچ کس را نمی توان بطور کلی از حق تمتع یا حق اجراء تمام یا قسمتی از حقوق مدنی سلب نمود، اما با توجه به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی اینکه تجدیدنظر خوانده توان اداره مالی را ندارد و نیز به جهت کهولت سن از آنجائیکه در خصوص این افراد بدلیل تقلیل قوه عقلانی، نسبت به آنها موجه می باشد. چرا که قیمومت مآبی، به معنای پذیرش گونه ای اعمال ولایت و سرپرستی، جهت دهی و حتی تصمیم گیری های تعیین کننده برای فرد یاد شده با رعایت مصلحت تامه آنها است. با استدلالات بعمل آمده با وارد بودن تجدیدنظر خواهی به استناد ماده 358 قانون آئین دادرسی مدنی و 1207 قانون مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته، حکم به حجر تجدیدنظر خوانده از تاریخ اعلام نظریه کمیسیون 5 نفره پزشکی قانونی مورخ 1400/06/21 صادر و اعلام می گردد. این رای مطابق بند الف ماده ۳۶۸ و ۳۹۷ قانون آئین دادرسی مدنی ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد.

مستشاران شعبه 13 دادگاه تجدیدنظر مازندران- علی آقاجانی- حشمت رستمی درونکلا

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل