• اشتراک گذاری |

آیین دادرسی کیفری مجموعه مقررات و قواعدی است که برای کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، میانجیگری، صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، صدور رای، طرق اعتراض به آراء، اجرای آراء، تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضایی و ضابطان دادگستری و رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه وضع می‌شود.


تفسیر ماده 1 قانون آیین دادرسی کیفری:

1- آیین دادرسی کیفری شاخه ای از حقوق جزا است که به بررسی روند رسیدگی به جرائم در مرجع قضایی صالح از لحظه کشف جرم تا اجرای رای می پردازد.

2- هدف قانون آیین دادرسی کیفری صرفاً صیانت از حقوق متهم نیست. نظر به بخش اخیر ماده 1 قانون آیین دادرسی کیفری، مقنن علاوه بر متهم، حقوق بزه دیده و جامعه را نیز در وضع این قانون لحاظ نموده است.

3- قانون آیین دادرسی کیفری در عداد قوانین آمره، تفسیرپذیر و دارای اثر فوری می باشد. مراد از داشتن اثر فوری در اینجا این است که این قانون برخلاف قوانین ماهوی که عطف به ماسبق نمی شوند، عطف به ماسبق می شود و به جرائم سابق یا پرونده مطروحه نیز تسری می یابد چراکه فرض بر آن است که قوانی شکلی جدید، با نیازهای روز و حقوق اصحاب دعوی همخوانی بیشتری دارد. مگر آنکه با حقوق مکتسبه ای که متهم سابقاً از آن ها برخوردار بوده، منافات داشته باشد که در اینصورت حقوق گذشته متهم کماکان به قوت خود باقی هستند.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره
تماس با وکیل