• اشتراک گذاری |

احراز عنوان ضابط دادگستری، علاوه بر وثاقت و مورد اعتماد بودن منوط به فراگیری مهارت‌های لازم با گذراندن دوره‌های آموزشی زیر نظر مرجع قضایی مربوط و تحصیل کارت ویژه ضابطان دادگستری است. تحقیقات و اقدامات صورت گرفته از سوی اشخاص فاقد این کارت، ممنوع و از نظر قانونی بدون اعتبار است.

تبصره ۱- دادستان مکلف است به‌طور مستمر دوره‌های آموزشی حین خدمت را جهت کسب مهارت‌های لازم و ایفاء وظایف قانونی برای ضابطان دادگستری برگزار نماید.

تبصره ۲- آیین‌نامه اجرایی این ماده ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط وزیر دادگستری و با همکاری وزرای اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و کشور و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود و به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد.


تفسیر ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری:

1- انجام تحقیقات توسط مامورانی که فاقد کارت باشند موجب بی اعتباری تحقیقات می گردد.

2- انجام تحقیق توسط ماموران فاقد کارت، علاوه بر ضمانت اجرای بی اعتباری تحقیقات، موجب مجازات سه ماه تا یک سال انفصال از خدمت دولتی می گردند. (ماده 63 قانون آیین دادرسی کیفری)

3- مطابق با ماده 14 آیین نامه احراز عنوان ضابط دادگستری 1394، مدت اعتبار کارت ویژه ضابط دادگستری سه سال از تاریخ صدور است. در صورت انتقال ضابط از یک حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر، استمرار انجام وظایف وی منوط است به تایید دادستان و صدور کارت در حوزه جدید.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره
تماس با وکیل