مبحث اول - سازمان اداره تصفیه قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی

ماده 1

در هر حوزه دادگاه شهرستان که وزارت دادگستری مقتضی بداند اداره تصفیه برای رسیدگی به امور ورشکستگی تأسیس می نماید و در این‌ موارد عضو ناظر تعیین نخواهد شد.


ماده 2

رئیس و کارمندان اداره تصفیه ممکن است از بین خدمتگزاران قضائی یا اداری یا از غیرخدمتگزاران دولت انتخاب شود. اداره تصفیه به قدر لزوم کارمند خواهد داشت.


ماده 3

موارد رد رئیس و قائم‌ مقام او و محاسبین اداره تصفیه همان است که در رد دادرس در اصول محاکمات حقوقی ذکر شده است و در صورتی که کارمندی این ایراد را موجه بداند رئیس کارمند دیگری را برای این کار ماموریت می دهد و چنانچه کارمند ایراد را رد کند قبول یا رد ایراد به نظر رئیس ‌است.

در مواردی که کارمند خود را مردود می داند از هرگونه اقدامی خودداری کرده و مراتب را به رئیس اطلاع داده امر او را به موقع اجرا می گذارد.

در صورتی که رئیس مردود شود کارمند مقدم اداره وظایف او را انجام خواهد داد و چنانچه رئیس ایراد رد را نسبت به خود قبول ننماید تعیین تکلیف با‌ دادگاه است.


ماده 4

هرگاه کارکنان اداره تصفیه یا کسانشان تا درجه دوم از طبقه دوم نسبت به دارایی ورشکسته به نفع خود طرف معامله واقع شوند آن معامله ‌باطل است و متخلف تعقیب انتظامی خواهد شد.


ماده 5

مرجع شکایت از اقدامات اداره تصفیه دادگاهی است که حکم توقف را صادر کرده است شکایت به هیچ وجه جریان کار را توقیف نمی کند ‌مگر در موارد مهم که عمل مورد شکایت جبران‌ ناپذیر و ادله شاکی قوی باشد دادگاه می تواند دستور جلوگیری بدهد در این صورت دادگاه مکلف است ‌معجلاً و خارج از نوبت و در جلسه اداری به شکایت رسیدگی کرده تصمیم خود را اعلام دارد و در سایر موارد دادگاه در صورت موجه تشخیص دادن‌ شکایت دستور لازم به اداره تصفیه می دهد و به اقتضای مورد ممکن است عمل اداره تصفیه را باطل نماید.


ماده 6

استرداد وجوهی که توسط اداره تصفیه به صندوق دادگستری محل یا صندوق اداره تصفیه تسلیم می شود به حواله دو نفر از کارکنان اداره ‌تصفیه که مجاز از طرف وزارت دادگستری باشند خواهد بود.


ماده 7

کلیه عملیات اداره تصفیه و تقاضاها و اعلاماتی که به آن اداره می شود باید در صورت مجلس نوشته شود.


ماده 8

همین که حکم ورشکستگی قابل اجرا شد رونوشت حکم به اداره تصفیه و اداره ثبت محل فرستاده می شود.


ماده 9

در صورتی که اموال تاجر ورشکسته واقع در حوزه دادگاه دیگری باشد اداره می تواند اقداماتی را که لازم است از اداره تصفیه محل چنانچه ‌در محل موجود باشد وگرنه از دادگاه آن محل یا مأمور دیگری که تعیین می کند بخواهد.


ماده 10

اداره تصفیه می تواند از اداره پست و تلگراف و گمرک بخواهد که در مدت تصفیه کلیه برگ ها و بسته‌ هایی که به عنوان متوقف فرستاده‌ می شود یا از طرف متوقف ارسال گردیده برای آن اداره بفرستد. متوقف می تواند در موقع باز کردن برگ ها و پاکت ها و بسته‌ ها حضور داشته باشد.


ماده 11

اداره تصفیه در صورت لزوم می تواند برای اقدامات تأمینیه بدوی به اعتبار دارایی موجود ورشکسته استقراض نماید.


ماده 12

وظایف اداره تصفیه در این قانون و آیین ‌نامه‌ های مربوطه به آن که وزارت دادگستری تهیه می کند تعیین می شود و در موارد سکوت بر‌ طبق قانون تجارت اقدام خواهد شد.

  • اشتراک گذاری |

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.