• اشتراک گذاری |

جرائم تعزیری درجه هفت و هشت، به طور مستقیم در دادگاه مطرح می شود. در این مورد و سایر مواردی که پرونده به طور مستقیم در دادگاه مطرح می شود، دادگاه پس از انجام تحقیقات به ترتیب زیر اقدام می‌کند:

الف- چنانچه دادگاه خود را صالح به رسیدگی نداند، قرار عدم صلاحیت صادر می کند و اگر مورد را از موارد منع یا موقوفی تعقیب بداند، حسب مورد، اتخاذ تصمیم می کند.

ب- در غیر موارد مذکور در بند (الف)، چنانچه اصحاب دعوی حاضر باشند و درخواست مهلت نکنند، دادگاه با تشکیل جلسه رسمی، مبادرت به رسیدگی می کند. در صورتی که اصحاب دعوی حاضر نباشند یا برای تدارک دفاع یا تقدیم دادخواست ضرر و زیان، درخواست مهلت کنند، دادگاه با اخذ تأمین متناسب از متهم، وقت رسیدگی را تعیین و مراتب را به اصحاب دعوی و سایر اشخاصی که باید در دادگاه حاضر شوند، ابلاغ می کند.


تفسیر ماده 340 قانون آیین دادرسی کیفری:

در ارتباط با پرونده هایی که به طور مستقیم در دادگاه مطرح می گردد، دادگاه دارای دو شان است، 1- انجام تحقیقات مقدماتی 2- رسیدگی نهایی. در این موارد انجام تحقیقات مقدماتی همچون دادسرا انجام می گیرد و برای مثال متهم تنها می تواند یک وکیل همراه داشته باشد، تحقیقات غیرعلنی است و ... و در صورتی که وارد رسیدگی نهایی شود، مقررات عام رسیدگی در دادگاه ها (مانند حضور چند وکیل، علنی بودن و ...) حاکم خواهد بود. (دکتر بهداد کامفر)

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره
تماس با وکیل