• اشتراک گذاری |

فصل اول - اعلان ثبت و تحدید حدود


ماده ۹

در نقاطی که اداره ثبت موجود است از تاریخ اجرای این قانون و در سایر نقاط پس از تشکیل اداره یا دائره ثبت وزارت عدلیه حوزه هر اداره‌ یا دائره ثبت را به چند ناحیه تقسیم کرده و به ثبت کلیه اموال غیرمنقول واقعه در هر ناحیه اقدام می‌کند.


تفسیر ماده 9 قانون ثبت اسناد و املاک:

1- تقسیم حوزه ثبت به چند ناحیه یا بخش برای سهولت و تسهیل و تسریع در عملیات ثبتی

2- انتشار آگهی ثبت عمومی یا آگهی موضوع ماده 9 (مستند به ماده 5 آیین نامه قانون ثبت املاک مصوب 1317)


ماده ۱۰

قبل از اقدام به ثبت عمومی املاک هر ناحیه حدود ناحیه مزبور و این که املاک واقعه در آن ناحیه باید به ثبت برسد به وسیله اعلان در‌ جراید به اطلاع عموم خواهد رسید. اعلان مزبور در ظرف ۳۰ روز ۳ مرتبه منتشر می‌شود.


تفسیر ماده 10 قانون ثبت اسناد و املاک:

1- آگهی مقدماتی به دنبال اعلان ثبت عمومی منتشر می شود و باید ظرف 30 روز، سه بار آگهی منتشر شود.

2- نظر به اینکه تاریخ اولین آگهی مقدماتی، مبنای تاریخ شروع اقدامات اداره ثبت، اشخاص متقاضی ثبت ملک و همچنین مبنای انتشار آگهی های نوبتی را تشکیل می دهد. اولین آگهی را در نخستین روز ماه شمسی در همان روزنامه ای که اعلام ماده 9 قانون ثبت و اعلام ثبت عمومی منتشر شده است، منتشر می کنند.


ماده ۱۱

از تاریخ انتشار اولین آگهی مذکور در ماده ۱۰ تا شصت روز باید متصرفین به عنوان مالکیت و اشخاص مذکور در دو ماده ۲۷ و ۳۲ نسبت به املاک واقع در آن ناحیه به وسیله اظهارنامه درخواست ثبت نمایند ‌اداره ثبت مکلف است تا نود روز پس از انتشار اولین آگهی مذکور صورت کلیه اشخاصی را که اظهارنامه داده‌اند با نوع ملک و شماره‌ای که از طرف اداره ‌ثبت برای هر یک معین شده در روزنامه‌ها آگهی نماید و این آگهی تا‌ شصت روز فقط در دو نوبت به فاصله سی روز منتشر خواهد شد. مامور انتشار آگهی‌ها پس از انتشار و الصاق آگهی‌ها باید گواهی انتشار از کدخدای محل یا ژاندارمری یا پاسبان اخذ و تسلیم اداره ثبت نماید و در این موارد کدخدا و سایر مامورین دولتی باید به مامورین ثبت مساعدت نموده و گواهی لازم را به مامور ثبت بدهند. (اصلاحی ۱۳۱۷)

تبصره – در مورد اراضی و املاکی که آثار تصرف مالکانه فعلی کسی نسبت به آنها موجود نباشد درخواست ثبت از کسی پذیرفته می‌شود که بر مالکیت ‌یا بر تصرف سابق خود بعنوان مالکیت یا بر تصرف خود به عنوان تلقی از مالک یا قائم‌مقام قانونی مدارکی داشته باشد ‌چنانچه تقاضای ثبت نسبت به این قبیل املاک به یکی از عناوین مذکور در دو ماده ۲۷ و ۳۲ باشد در صورتی تقاضای ثبت پذیرفته می‌شود که‌ تقاضا کننده مدارکی بر عنوان مذکور یا بر تصرف سابق خود به آن عنوان و یا بر تصرف کسی که تقاضا کننده قائم‌ مقام قانونی او محسوب می‌شود داشته‌ باشد.


تفسیر ماده 11 قانون ثبت اسناد و املاک:

1- برابر ماده 11 قانون ثبت و آیین نامه قانون مذکور، اداره ثبت مکلف است تا 90 روز پس از انتشار اولین آگهی مذکور در ماده 10 قانون ثبت (آگهی مقدماتی)، آگهی دیگری که اصطلاحاً به آن آگهی نوبتی می گویند، در دو نوبت به فاصله 30 روز منتشر نماید. نوبت اول این آگهی می بایست در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه حوزه اداره ثبت مربوطه منتشر شود لکن در نوبت دوم، فقط نشر آگهی در روزنامه حوزه اداره ثبت مربوطه کفایت می کند. در آگهی مزبور مشخصات املاک واقع در آن بخش و نوع آن و نام اشخاصی که با تسلیم اظهارنامه، تقاضای ثبت ملک را نموده اند درج می گردد.

2- در آگهی ماده 10 قانون ثبت چهار موضوع قید می گردد:

الف- محدوده ای که باید به ثبت برسد، درج می گردد.

ب- از تاریخ انتشار اولین نوبت آگهی ماده 10، عملیات مقدماتی ثبت از قبیل نصب پلاک، توزیع اظهارنامه و شماره گذاری املاک شروع می شود. اظهارنامه ثبتی، طریقه رسمی تقاضای ثبت ملک می باشد.

ج- به کلیه اشخاصی که حق درخواست ثبت دارند، اخطار می گردد ظرف مدت 60 روز از تاریخ انتشار نوبت اول آگهی مذکور با تسلیم اظهارنامه، ثبت ملک خویش را درخواست نمایند.

د- در صورت عدم ارائه اظهارنامه و عدم درخواست ثبت ملک، ملک به صورت مجهول المالک آگهی می شود.


ماده ۱۲

نسبت به املاکی که مجهول‌المالک اعلان شده اشخاصی که حق تقاضای ثبت دارند می‌توانند در ظرف دو سال از تاریخ اجرای این قانون تقاضای ثبت نمایند و پس از گذشتن مدت دو سال، معاملات راجع به آن املاک قبل از تقاضای ثبت در دفتر اسناد رسمی پذیرفته نمی‌شود و صدی بیست و پنج از حق‌الثبت معمولی در موقع تقاضای ثبت، علاوه دریافت خواهد شد و نسبت به املاکی که آگهی نوبتی آن منتشر نشده از تاریخ انتشار آگهی نوبتی مذکور در ماده 11 معاملات این املاک به هیچ عنوان قبل از تقاضای ثبت در دفا‌تر اسناد رسمی پذیرفته نخواهد شد و پس از یک سال از تاریخ اولین آگهی نوبتی صدی بیست و پنج از حق‌الثبت معمولی در موقع تقاضای ثبت علاوه دریافت خواهد شد. (اصلاحی مصوب 1322) - (رجوع به قانون افزایش هزینه‌های ثبتی مصوب 1345/3/1)


ماده ۱۳

ملغی شده است.


ماده ۱۴

تحدید حدود املاک واقعه در هر ناحیه متدرجاً به ترتیب نمره املاک، مطابق نظامنامه وزارت عدلیه به عمل می آید و تقاضاکنندگان ثبت و‌ مجاورین برای روز تحدید حدود به وسیله اعلان احضار می‌شوند. این اعلان لااقل بیست روز قبل از تحدید حدود یک مرتبه در جرائد منتشر می‌شود‌ بعلاوه مطابق نظامنامه وزارت عدلیه در محل نیز اعلانی منتشر خواهد شد.


تفسیر ماده 14 قانون ثیت اسناد و املاک:

1- به این نوع آگهی «آگهی تحدیدی» گفته می شود.

2- این آگهی یک مرتبه در همان روزنامه ای که آگهی های نوبتی در آن چاپ و منتشر شده، منتشر و یک نسخه از آگهی به هر ملکی که قرار است تحدید حدود آن انجام شود الصاق می گردد. انتشار آگهی تحدید حدود باید به وسیله کدخدا (دهیاران) یا مامورین نیروی انتظامی گواهی شود.

3- در زمان تحدید حدود هر ملک، حدود اربعه آن ملک تعیین می گردد و مشخص می شود که چهار سمت ملک با چه املاک دیگر محدود می شود و مشخصات این حدود با املاک مجاور و نوع حقوق املاک مجاور یا حق ارتفاق نسبت به آن به چه نحوی است.


ماده ۱۵

اگر تقاضاکننده در موقع تحدید حدود خود یا نماینده‌اش حاضر نباشد ملک مورد تقاضا با حدود اظهار شده از طرف مجاورین تحدید‌ خواهد شد.

‌هرگاه مجاورین نیز در موقع تحدید حدود حاضر نشوند و به این جهت حدود ملک تعیین نگردد اعلان تحدید حدود نسبت به ان املاک تجدید‌ می‌شود و اگر برای مرتبه دوم نیز تقاضاکننده و مجاورین هیچ یک حاضر نشده و تحدید حدود به عمل نیاید حق‌الثبت ملک دو برابر اخذ خواهد شد.

تبصره – هرگاه حدود مجاورین از لحاظ عملیات ثبتی تثبیت و معین باشد تحدید حدود بدون انتشار آگهی با تبعیت از حدود مجاورین به عمل خواهد‌ آمد و در این مورد در صورتیکه یک یا چند حد ملک مورد تحدید از اموال عمومی مربوط به دولت و شهردارﻯ و یا حریم قانونی آنها باشد تحدید‌ حدود با حضور نمایندگان سازمان هاﻯ ذی ربط بعمل خواهد آمد و عدم حضور نماینده مزبور مانع انجام تحدید حدود نخواهد بود.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره
تماس با وکیل