فصل پنجم - در خروج از تحت قیمومت قانون مدنی

ماده ۱۲۵۳

پس از زوال سببی که موجب تعیین قیم شده قیمومت مرتفع می‌شود.


تفسیر ماده 1253 قانون مدنی:

به محض آنکه یک صغیری، بالغ شود و یا آنکه یک فرد غیررشید (سفیه) توانایی عاقلانه اداره اموال خویش را بدست آورد و یا آنکه مجنون دائمی، افاقه پیدا کند، از حجر خارج می گردد و می تواند در تمامی امور و اموال خویش به تنهایی دخل و تصرف نماید.


ماده ۱۲۵۴

(اصلاحی ۱۳۷۰/۸/۱۴)- خروج از قیمومت را ممکن است خود مولی‌علیه یا هر شخص ذی‌نفع دیگری تقاضا نماید. تقاضانامه ممکن است مستقیماً یا توسط دادستان حوزه ای که مولی‌علیه در آنجا سکونت دارد، یا نماینده او به دادگاه مدنی خاص همان حوزه داده شود.


تفسیر ماده 1254 قانون مدنی:

فردی که خواهان و مدعی خروج از قیمومت است و یا فردی که به سن بلوغ شرعی رسیده اما زیر 18 سال تمام شمسی است و می خواهد اقدام به اخذ حکم رشد و اثبات رشید بودن نماید، می تواند درخواست خود را به دادگاه خانواده محل اقامت خویش تقدیم نماید. این درخواست می تواند توسط خود فرد یا دادستان مطرح گردد.

مطلب مرتبط: نمونه دادخواست صدور حکم رشد


ماده ۱۲۵۵

در مورد ماده قبل مدعی‌العموم یا نماینده او مکلف است قبلا نسبت به رفع علت، تحقیقات لازمه به عمل آورده مطابق نتیجه حاصله از‌ تحقیقات در محکمه اظهار عقیده نماید.

در مورد کسانی که حجر آن‌ها مطابق ماده ۱۲۲۵ اعلان می‌شود رفع حجر نیز باید اعلان گردد.


تفسیر ماده 1255 قانون مدنی:

زمانی که دعوای خروج از حجر مطرح می گردد دادستان یا نماینده وی، تحقیقات لازم را در خصوص صحت یا عدم صحت این موضوع، بعمل آورده و در دادگاه نسبت به آن اعلام نظر می نمایند.


ماده ۱۲۵۶

رفع حجر هر محجور باید در دفتر مذکور در ماده ۱۲۲۶ و در مقابل اسم آن محجور قید شود.

  • اشتراک گذاری |

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.