کتاب ششم - ‌در قرابت قانون مدنی

ماده ۱۰۳۱

قرابت بر دو قسم است قرابت نسبی و قرابت سببی.


ماده ۱۰۳۲

قرابت نسبی به ترتیب طبقات ذیل است:

طبقه اول: پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.

طبقه دوم: اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها.

طبقه سوم: اَعمام و عَمات و اَخوال و خالات و اولاد آنها‌.

در هر طبقه درجات قُرب و بُعد قرابت نسبی به عده نسل‌ها در آن طبقه معین می‌گردد، مثلا در طبقه اول قرابت پدر و مادر با اولاد در درجه اول و نسبت‌ به اولاد اولاد در درجه دوم خواهد بود و هکذا در طبقه دوم قرابت برادر و خواهر و جد و جده در درجه اول از طبقه دوم و اولاد برادر و خواهر و جد و ‌پدر در درجه دوم از طبقه دوم خواهد بود و در طبقه سوم قرابت عمو و دایی و عمه و خاله در درجه اول از طبقه سوم و درجه اولاد آن‌ها در درجه دوم از‌ آن طبقه است.


تفسیر ماده 1032 قانون مدنی:

1- قرابت نسبی ممکن است طولی (خط مستقیم) باشد یا عرضی (خط اطراف). همچنین قرابت نسبی طولی یا خط مستقیم به دو نوع صعودی مانند پدر، مادر، جد و جده و هرچه بالا رود. نزولی مانند اولاد، اولاد اولاد (نوه) و هرچه پایین رود تقسیم می شود. قرابت نسبی عرضی یا خط اطراف مانند خواهر، برادر و اولاد آنها یا اعمام و اخوال و اولاد آنها می باشد.

2- از نظر قانون مدنی، همسر در هیچ کدام از طبقات قرار ندارد. (همسر قرابت سببی دارد.)


ماده ۱۰۳۳

هر کس در هر خط و به هر درجه که با یک نفر قرابت نسبی داشته باشد در همان خط و به همان درجه قرابت سببی با زوج یا زوجه او ‌خواهد داشت، بنابراین پدر و مادر زن یک مرد، اقربای درجه اول آن مرد و برادر و خواهر شوهر یک زن از اقربای سببی درجه دوم آن زن خواهند بود.

  • اشتراک گذاری |

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.