مبحث دهم - در اعتراض (‌پروتست) قانون تجارت

ماده ۲۹۳

اعتراض در موارد ذیل به عمل می آید:

۱) در مورد نکول.

۲) در مورد امتناع از قبول یا نکول.

۳) در مورد عدم تادیه.

‌اعتراض نامه باید در یک نسخه تنظیم و به موجب امر محکمه بدایت به توسط مامور اجراء به محل اقامت اشخاص ذیل ابلاغ شود:

۱) محال علیه.

۲) اشخاصی که در برات برای تادیه وجه عندالاقتضاء معین شده‌ اند.

۳) شخص ثالثی که برات را قبول کرده است.

‌اگر در محلی که اعتراض به عمل می آید محکمه بدایت نباشد وظایف او با رعایت ترتیب به عهده امین صلح یا رئیس ثبت اسناد یا حاکم محل خواهد‌ بود.


ماده ۲۹۴

اعتراض نامه باید مراتب ذیل را دارا باشد:

۱) سواد کامل برات با کلیه محتویات آن اعم از قبولی و ظهرنویسی و غیره.

۲) امر به تأدیه وجه برات.

‌مأمور اجرا باید حضور یا غیاب شخصی که باید وجه برات را بدهد و علل امتناع از تأدیه یا از قبول و همچنین علل عدم امکان امضاء یا امتناع از امضاء‌ را در ذیل اعتراض نامه قید و امضاء کند.


ماده ۲۹۵

هیچ نوشته نمی تواند از طرف دارنده برات جایگیر اعتراض نامه شود مگر در موارد مندرجه در مواد 261، 262 و 263 راجع به مفقود‌ شدن برات.


تفسیر ماده 295 قانون تجارت:

1- در صورت عدم پرداخت وجه سند تجاری در موعد مقرر، دارنده می بایست نسبت بدان واخواست یا اعتراض عدم پرداخت را مطرح نماید. واخواست اعلام رسمی دارنده سند تجاری در خصوص عدم پرداخت وجه سند می باشد.

2- واخواست یا اعتراض عدم پرداخت یک اقدام تشریفاتی است که می بایست به همان نحو مشخص گردیده در قانون انجام شود و دارنده سند تجاری مکلف است حتما نسبت به واخواست اقدام نموده و انجام هرگونه عملی مانند طرح دعوا و ... نمی تواند جایگزین انجام واخواست شود فی الواقع انجام واخواست، تکلیف دارنده سند تجاری می باشد.


ماده ۲۹۶

مأمور اجرا باید سواد صحیح اعتراض نامه را به محل اقامت اشخاص مذکور در ماده ۲۹۳ بدهد.


ماده ۲۹۷

دفتر محکمه یا دفتر مقاماتی که وظیفه محکمه را انجام می دهند باید مفاد اعتراض نامه را روز به روز به ترتیب تاریخ و نمره در دفتر‌ مخصوصی که صفحات آن به توسط رئیس محکمه یا قائم‌ مقام او نمره و امضاء شده است ثبت نمایند. در صورتی که محل اقامت برات دهنده یا‌ ظهرنویس اولی در روی برات قید شده باشد دفتر محکمه باید آنها را توسط کاغذ سفارشی از علل امتناع از تأدیه مستحضر سازد.

  • اشتراک گذاری |

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.