مبحث چهارم - در تبدیل تعهد قانون مدنی

ماده ۲۹۲

تبدیل تعهد در موارد ذیل حاصل می شود:

۱) ‌وقتی که متعهد و متعهدله به تبدیل تعهد اصلی به تعهد جدیدی که قائم‌مقام آن می‌شود به سببی از اسباب تراضی نمایند در این صورت متعهد ‌نسبت به تعهد اصلی بری می‌شود.

۲) ‌وقتی که شخص ثالث با رضایت متعهدله قبول کند که دین متعهد را ادا نماید.

۳) ‌وقتی که متعهدله مافی‌الذمه متعهد را به کسی دیگر منتقل نماید.


تفسیر ماده 292 قانون مدنی:

1- وفق بند ۱ ماده 292 قانون مدنی، تبدیل تعهد به معنای خاص، با موافقت طلبکار و مدیون صورت می گیرد اما مطابق با بندهای ۲ و ۳ ماده ۲۹۲ قانون مدنی، که به نوعی ضمانت و انتقال طلب پیش بینی گردیده است، برای این نوع از تبدیل تعهد نیازی به موافقت مدیون وجود ندارد و داین (طلبکار) با ضامن یا انتقال گیرنده طلب، توافق می نماید.

2- در تبدیل تعهد، تعهد لاحق باعث زوال تعهد سابق می شود. بالاخص وفق بند ۱ ماده ۲۹۲ قانون مدنی، در این نوع تبدیل تعهد، کلاً تعهد سابق از بین می رود و تعهد جدید جایگزین آن می شود. 

3- مطابق با نظر دکتر کاتوزیان، تبدیل تعهد در قانون مدنی ما، نشات گرفته از تغییر تعهد به سبب تغییر ارکان آن، اسقاط و یا تجدید تعهد می باشد. 

4- فقط نسبت به تعهدی میتوان تبدیل تعهد نمود که تعهد صحیح باشد نه تعهد باطل چراکه تعهد جدید باعث از بین رفتن تعهد سابق خواهد شد.

مطلب مرتبط: تبدیل تعهد بعنوان یکی از اسباب سقوط تعهدات


ماده ۲۹۳

در تبدیل تعهد تضمینات تعهد سابق به تعهد لاحق تعلق نخواهد گرفت مگر اینکه طرفین معامله آن را صراحتاً شرط کرده باشند.


تفسیر ماده 293 قانون مدنی:

1- در تبدیل تعهد وفق ماده 293 قانون مدنی، تضمینات تعهد سابق به تعهد جدید منتقل نمی گردد چراکه ممکن است تضامین مربوط به شخص ثالثی باشد در این صورت شخص ثالث هم می بایست با این شرط موافقت نماید بطور مثال اگر شخصی پرداخت دویست میلیون تومان را به نحو تضامنی ضمانت کرده باشد و بعد مدیون با توافق با داین، موضوع دین را به پرداخت بیست هزار دلار، تبدیل نمایند، علی الاصول ضمانت ضامن از بین می رود چراکه او ضامن پرداخت بیست هزار دلار نبوده مگر آنکه رضایت به بقای ضمانت را اعلام نماید. 

2- در حالت صدور یا انتقال اسناد تجاری، علی الاصول تبدیل تعهد از بین نمی رود اما تضمینات تعهد پایه فقط مختص طرف قرارداد است و تضامینی که مربوط به خود سند تجاری است برای هر فردی است که سند را در دست دارد.

  • اشتراک گذاری |

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.