نحوه ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها

29 اردیبهشت 1398 0 283
نحوه ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها

چگونگی ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها

در عصر مدرن امروزی، با توجه به گسترش استفاده از رسانه های جمعی و همچنین پیشرفت خدمات اینترنتی و استفاده از حجم وسیع اینترنت میان مردم، باعث گردیده است که روش ثبت شرکت در قوانین موضوعه ایران نیز دستخوش تغییر و تحولات شگرفی شود.

این تحولات باعث صرفه جویی در زمان و هزینه مردم نیز گردیده است و به همین دلیل روش نوین ثبت شرکت، جایگزین روش سنتی شده است.

در گذشته مردم می بایست مستقیماً به اداره ثبت شرکت ها مراجعه نموده و فرم های مخصوص را تکمیل نموده و در مرحله بعد می بایست مجدداً به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و مدارک لازم از جمله اساسنامه و صورت جلسات را ارائه میدادند تا توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید در دفاتر ثبت شرکت ها، ثبت شود و پس از طی مراحل اداری لازم و اخذ امضاهای ضروری، شرکت به ثبت برسد.

اما در حال حاضر این روند بطور کلی تغییر کرده است و در ابتدا متقاضی ثبت شرکت می بایست از طریق سامانه اینترنتی وارد سایت ثبت شرکتها گردیده و قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت را کلیک نماید.

مطلب مرتبط: نمونه صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده در شرکت سهامی خاص

سپس فرمی پیش روی متقاضی نمایش داده می شود که باید آن را مرحله به مرحله تکمیل نماید. اطلاعات مربوط به متقاضی یعنی اطلاعات اولیه نخستین موضوعی است که باید در این فُرم تکمیل گردد.

نکته مهم این است که قبل از رجوع به سایت بایستی راجع به مسائلی مثل انتخاب نام شرکت، اساسنامه شرکت، نشانی شرکت، معرفی شرکا، سرمایه شرکت و معرفی شعبات شرکت در صورت موجود بودن، تصمیم نهایی گرفته شده باشد.

در سایت، اساسنامه و شرکت نامه شرکت دارای فرم های واحدی هستند که باید متقاضی آنها را تکمیل نماید. در نهایت اگر که بخواهد می تواند قوانین خاصی را به آنها اضافه نماید. سپس باید تصویر برابر با اصل شده اساسنامه شرکت در سایت اداره ثبت شرکت ها بارگذاری گردد.

مراحل ثبت شرکت

مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شركت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir و تکمیل فرم مربوط به متقاضی.

وارد کردن نام شرکت در فرم "نام شخص حقوقی": به ترتیب نوشتن اولویت ٥ نام برای شرکت تا یکی از آنها تایید گردد.

نکته اول: اسم نباید تکراری باشد.

نکته دوم: در این مرحله یک کد رهگیری به شما داده می شود.

موضوع فعالیت شرکت: در این مرحله باید یکی از دو گزینه محدود یا نامحدود را انتخاب کنید. برای راحت تر انجام دادن این مرحله در انتخاب موضوع فعالیت، سامانه فهرستی را در اختیار شما قرار می دهد.

مشخص کردن نشانی شرکت: این قسمت با "مشخصات مرکز اصلی" در سایت معرفی شده است. اعلام نشانی شرکت باید همراه با شماره تماس و کدپستی باشد.

نکته: اگر در ابتدا مکانی را انتخاب نکرده اید می توانید آدرس منزل خود را بدهید.

سرمایه شرکت: در بخش "سرمایه حقوقی" سایت اداره ثبت شرکت ها باید تکلیف میزان سرمایه شرکت را مشخص کنید. برای مثال برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود حداقل سرمایه مورد نیاز ١٠٠ هزار تومان است.

معرفی و انتخاب شرکای شرکت: در فرم مشخصات سهامداران و اعضای اصلی شرکت را وارد کنید.

مشخص کردن سهام شرکا

معرفی شعبات شرکت (در صورت وجود)

ارائه اساسنامه: اساسنامه و شرکت نامه در سایت دارای فرم های مشخص می باشند.

در این مرحله باید منتظر بمانید تا اداره ثبت شركت ها از شما بخواهد تا مدارک را برای آنها ارسال کنید.

چاپ آگهی در روزنامه رسمی.

پس از تایید تمام مدارک توسط اداره ثبت شرکت ها، شماره ای برای شما ارسال می گردد. با دریافت این شماره باید آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی چاپ کنید.

در آگهی مذکور اطلاعاتی در مورد نام شرکت و نوع فعالیت را مطرح می کنید. حدود دو هفته بعد از مراجعه شما به دفتر روزنامه رسمی، آگهی ثبت شرکت در آن درج می شود.

مطلب مرتبط: درخواست کپی برابر با اصل مدارک شرکت از اداره ثبت شرکتها

انواع شرکت:

جهت ثبت شرکت، مهم ترین مسئله انتخاب نوع شرکت و نوع فعالیت آن می باشد. لذا در این مقاله سعی بر این نموده ایم که به اختصار در ارتباط با انواع شرکت، توضیح داده شود:

شرکت سهامی

شرکت سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان آن محدود به مبلغ اسمی سهام آنان است. در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد.

شرکت سهامی دو نوع می باشد:

شرکت سهامی عام

شرکتی است که مؤسسین آن قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می نمایند.

شرکت سهامی خاص

شرکتی است که تمام سرمایه شرکت توسط مؤسسین آن تأمین می گردد.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون آنکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد.

شرکت تضامنی

شرکتی است که برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر تشکیل گردیده است و هر یک از شرکا به تنهایی مسئول پرداخت تمام قروض شرکت می باشد.

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکتی است که برای امور تجارتی تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط) و لاقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود.

شرکت مختلط سهامی

شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود. شرکای سهامی کسانی هستند که سرمایه ی آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه ای است که در شرکت دارند.

شرکت نسبی

شرکتی است که برای امور تجارتی تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته است.

شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت تعاونی تولید شرکتی است که بین عده ای از ارباب حرف تشکیل می شود و شرکاء، مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیا یا اجناس به کار می برند.

*نتیجه اینکه با اینترنتی شدن روند ثبت شرکت، این امر دیگر کار دشواری به شمار نمی رود، بلکه با الکترونیکی شدن آن، شخص متقاضی می تواند با پر کردن فرم مربوطه که حاوی اطلاعات مربوط به متقاضی و شرکت می باشد، به راحتی به ثبت شرکت اقدام نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل