سامانه ثنا چیست؟ شیوه ثبت نام در آن چگونه است؟

05 خرداد 1402 0 602
سامانه ثنا چیست؟ شیوه ثبت نام در آن چگونه است؟

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا یک سامانه طراحی شده توسط قوه قضاییه است که از سال ۱۳۹۵ راه اندازی شده است. مطابق با قوانین موجود هر فردی که قصد طرح دعوا اعم از کیفری، حقوقی، خانواده و … دارد موظف است که پیش از طرح دعوا در سامانه ثنا ثبت نام نماید (واژه ثنا مخفف ثبت نام الکترونیک است). تا پیش از ایجاد این سامانه اوراق قضایی بصورت دستی به آدرس محل اقامت خوانده یا متهم دعوا ارسال می گردید اما اکنون تمامی اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا بصورت الکترونیک به طرفین ابلاغ می گردد. با استفاده از این سامانه اشخاص می توانند از تمامی اطلاعات مربوط به روند پرونده خود و هم چنین تمامی ابلاغیه های ارسالی از سوی دادگاه مطلع گردند. در این مقاله در ارتباط با نحوه ثبت نام در سامانه ثنا و هم چنین شیوه استفاده از این سامانه جهت رویت ابلاغیه های ارسالی از سوی دادگاه، به تفصیل پرداخته می شود.

آشنایی با سامانه ثنا

سامانه ثنا توسط قوه قضاییه راه اندازی گردید تا افراد بتوانند به راحتی طرح دعوا نمایند و هم چنین هر کسی که بر علیه او طرح دعوا شود در صورتی که در این سامانه ثبت نام نموده باشد فورا از دعوای مطروحه و جزئیات آن از طریق پیامک های ارسالی توسط سامانه ثنا مطلع می گردد. نشانی سامانه ثنا: www.adliran.ir

همانگونه که فوقاً ذکر گردید با ایجاد سامانه ثنا، ابلاغ کاغذی از میان رفت و تمامی ابلاغیه های ارسالی دادگاه، بصورت الکترونیک در کارتابل هر یک از طرفین دعوا قرار می گیرد. جهت ثبت نام در سامانه ثنا هر فردی می بایست با در دست داشتن کارت ملی خود به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید و با وارد کردن مشخصات سجلی خود و هم چنین ثبت امضای الکترونیک خویش در دفتر خدمات قضایی در سامانه ثنا ثبت نام نماید. پس از ثبت نام در سامانه یک رمز شخصی ده رقمی به فرد داده می شود که جهت ورود به سامانه عدل ایران حتما می بایست پس از وارد نمودن کد ملی، رمز شخصی نیز وارد گردد و پس از آن یک رمز موقت ۶ رقمی به شماره موبایلی که در سایت عدل ایران (ثنا) وارد نموده شده است، پیامک می گردد که اعتبار آن ۲۴ ساعت است و با وارد نمودن این رمز موقت، فرد می تواند وارد سامانه ابلاغ، اطلاع رسانی و … گردد.

سامانه عدل ایران دارای خدمات مختلفی اعم از گواهی عدم سوء پیشینه، نوبت دهی قضایی، سامانه وکلا، سامانه کارشناسان رسمی دادگستری، ابلاغ الکترونیک قضایی و … می باشد. جهت دسترسی به تمامی این خدمات می بایست وارد سایت adliran.ir شوید.

مطلب مرتبط: سامانه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی

نحوه رویت ابلاغیه های الکترونیک

با راه اندازی سایت عدل ایران تمامی ابلاغ های ارسالی از سوی دادگاه از طریق این سامانه انجام می گیرد. هر زمان که ابلاغیه ای از سوی دادگاه برای هر یک از اصحاب دعوا ارسال می شود پیامکی با این مضمون از سوی سر شماره عدل ایران برای فرد ارسال می گردد:

خانم/ آقای … ابلاغیه الکترونیکی شماره … در حساب کاربری شما در سامانه ابلاغ قرار گرفت. تاریخ ابلاغ …

با مشاهده پیامک فوق می بایست با طی نمودن مراحل ذیل ابلاغیه ارسالی را مشاهده نمایید:

  1. ورود به سایت عدل ایران
  2. کلیک بر روی گزینه سامانه ابلاغ الکترونیک
  3. انتخاب سامانه اصلی یا پشتیبان ابلاغ الکترونیک (این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند)
  4. وارد نمودن کد ملی و رمز شخصی خود
  5. وارد نمودن رمز موقت ۶ رقمی ارسالی به شماره موبایل
  6. کلیک بر روی گزینه ابلاغیه های جدید
  7. کلیک بر روی گزینه مشاهده

ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه ثنا

تمامی اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی جهت طرح هرگونه دعوا ابتدائاً می بایست در سامانه ثنا ثبت نام نمایند. نحوه ثبت نام اشخاص حقوقی نیز مانند اشخاص حقیقی است. مدیرعامل شخص حقوقی به نمایندگی از شخص حقوقی با در دست داشتن مدارک شخص حقوقی بعنوان نماینده وی در سامانه ثنا ثبت نام می نماید.

نحوه ثبت نام ثنا برای افراد مقیم خارج از کشور

هر فردی که در خارج از ایران سکونت دارد نیز می تواند در سامانه ثنا ثبت نام نماید. جهت ثبت نام می بایست مراحل ذیل را رعایت نماید:

  1. دارای کارت ملی هوشمند ایرانی باشد.
  2. خط تلفن همراه فعال در ایران داشته باشد (بدین دلیل که پیامک احراز هویت بدان خط ارسال شود)
  3. امکان پرداخت آنلاین در ایران داشته باشد.
  4. ورود به سایت international.adliran.ir
  5. وارد نمودن مشخصات سجلی اعم از نام، نام خانوادگی، شماره ملی، سریال شناسنامه
  6. تایید توافق نامه حساب کاربری
  7. ورود مشخصات شناسنامه ایرانی
  8. ورود نشانی محل سکونت و اطلاعات تماس
  9. بارگذاری یک قطعه عکس ۴*۳
  10. احراز هویت غیر حضوری در سامانه

نکته قابل توجه آن است که ایرانیان مقیم خارج از کشور حتما می بایست یک خط موبایل فعال در داخل کشور را در سامانه درج نمایند تفاوتی ندارد که خط موبایل متعلق به خود فرد باشد یا یکی از دوستان یا اقوام وی، چراکه جهت هر بار ورود به سامانه یک رمز موقت به آن خط پیامک می گردد که مدت اعتبار آن ۲۴ ساعت است. (ناگفته نماند که امکان تغییر مدت اعتبار رمز موقت تا حداکثر یک ماه نیز وجود دارد.)

معمولا به تمامی افراد جامعه توصیه می گردد که در این سامانه ثبت نام نمایند چراکه اولاً جهت طرح هرگونه دعوا الزامی است ثانیاً در صورت طرح هرگونه دعوا بطرفیت شان فوراً از طریق این سامانه از دعوای مطروحه و دادخواست یا شکواییه مطرح شده مطلع می گردند.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل