سامانه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی

13 شهریور 1402 0 2225
سامانه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی

سامانه اطلاع رسانی پرونده

پس از ابلاغ آیین نامه نحوه استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی مصوب 25-05-1395 رئیس قوه قضاییه، با راه اندازی سامانه عدل ایران به نشانی adliran.ir از سال 1395 این امکان برای اشخاص اعم از طرفین دعوا، وکلا و کارشناسان ایجاد شده است تا با مراجعه به این سامانه، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه رسیدگی کننده به دعوا، از روند پرونده و ابلاغیه های دادگاه، مطلع گردند. با ایجاد این سامانه، از ازدحام و شلوغی دادگاه ها جهت مراجعه حضوری به شعبات، کاسته شد. تا پیش از راه اندازی این سامانه، تعداد مراجعین به دادگستری در طول روز بشدت زیاد بود چراکه افراد جهت پیگیری روند پرونده های خود، ناگزیر به مراجعه حضوری به دادگاه بودند و کلیه مکاتبات قضایی اعم از ارسال ابلاغیه، دادنامه، اظهارنامه، دادخواست و … توسط مامورین ابلاغ بصورت فیزیکی انجام می گردید. اما راه اندازی سامانه عدل ایران کمک شایانی به کاستن تعداد ارباب رجوع در مراجعه حضوری به دادگاه نمود. سامانه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص، یکی از زیر مجموعه های سامانه عدل ایران قوه قضاییه می باشد. در این مقاله سعی می گردد به تفصیل در ارتباط با نحوه انجام مراحل آن برای اشخاص حقیقی، پرداخته شود.

جهت ورود به سامانه اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص، ابتدا می بایست از طریق مرورگر دستگاه خود (بهتر است از مرورگر Google Chrome استفاده شود.)، به آدرس سامانه عدل ایران به نشانی adliran.ir وارد شد. نکته مهم آنکه جهت ورود به سامانه عدل ایران (ثنا) می بایست در این سامانه ثبت نام نموده و رمز شخصی دریافت نمایید. ثبت نام در سامانه ثنا هم بصورت حضوری در دفاتر خدمات قضایی و هم بصورت غیر حضوری از طریق سامانه ثنا امکان پذیر می باشد.

مطلب مرتبط: سامانه ثنا چیست؟ شیوه ثبت نام در آن چگونه است؟

پس از ورود به این سامانه، صفحه ای نمایش داده می شود که شامل بخش هایی از قبیل سامانه دفاتر خدمات قضایی، سامانه ثبت نام الکترونیک، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، سامانه وکلا ‌کارشناسان، سامانه اطلاع رسانی پرونده و … می باشد. جهت ورود به سامانه اطلاع رسانی پرونده و اطلاع از روند پرونده های جاری و مختومه شده خود، می بایست مراحل ذیل انجام گیرد:

  1. روی عبارت سامانه اطلاع رسانی پرونده کلیک نمایید.
  2. بر روی عبارت اطلاع رسانی پرونده برای اشخاص حقیقی کلیک نمایید.
  3. در این مرحله می بایست شماره ملی و رمز شخصی (رمز ثنا) خود را وارد نمایید و بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک نمایید.
  4. رمز موقت 6 رقمی را که به شماره همراه تان ارسال شده است را وارد نمایید. (رمز موقت به شماره تلفنی که در دفتر خدمات قضایی ثبت نموده اید ارسال می گردد.)
  5. با وارد نمودن رمز موقت، صفحه اطلاع رسانی پرونده باز می گردد.

با ورود به سامانه اطلاع رسانی عدل ایران می توانید با کلیک بر روی گزینه بازیابی اطلاعات از روند تمامی پرونده های خود اعم از مختومه شده و مختومه نشده مطلع گردید. به بیانی دیگر در صفحه وارد شده می توانید مطابق با بازه زمانی و وارد نمودن تاریخ، از روند پرونده های خود اطلاعات لازم را بدست آورید.

پس از کلیک بر روی گزینه بازیابی اطلاعات، لیست پرونده ها نمایش داده می شود. با کلیک بر روی هر شماره کلاسه پرونده، صفحه ای باز می گردد که دارای چند بخش اعم از خلاصه پرونده، روند کار پرونده، ردیف فرعی و آخرین موضوع است.

با کلیک بر روی گزینه خلاصه پرونده، بطور مختصر اطلاعات پرونده نمایش داده می شود. با کلیک بر روی گزینه روند کار پرونده، اطلاعات دقیقی با ذکر تاریخ از تمامی اتفاقات پرونده نمایش داده می شود. همچنین با کلیک بر روی گزینه ردیف های فرعی پرونده، شعبه تحت رسیدگی و آدرس مجتمع قضایی نشان داده می شود. در نهایت با کلیک بر روی گزینه آخرین موضوعات، اسامی طرفین دعوا و موضوع دعوا نمایش داده می شود.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل