نمونه شکواییه سرقت از منزل مسکونی

19 بهمن 1402 0 5184
شکواییه سرقت از منزل مسکونی

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه شکواییه سرقت از منزل مسکونی برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم شکواییه آشنا شوید.

مطلب مرتبط: بررسی جرم سرقت و مجازات آن براساس قانون مجازات اسلامی

نمونه شکواییه سرقت از منزل مسکونی

شاکی: خانم/آقای ... / کد ملی: .../ آدرس: ...

مشتکی عنه (متهم): خانم/آقای .../ کد ملی: .../ آدرس: ...

موضوع جرم: سرقت اموال از منزل مسکونی

محل وقوع جرم: نشانی منزل به صورت دقیق نوشته می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه اجرای مجازات حبس در قانون مجازات اسلامی

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

با سلام و عرض ادب

احتراما اینجانب ... بعنوان شاکی پرونده شکایت خود را تحت عنوان مجرمانه سرقت اموال به شرح ذیل تقدیم میدارم:

در تاریخ ... یک نفر با هویت ... در ساعت ... در زمانی که اینجانب و خانواده ام در منزل نبوده ایم، به محل سکونت اینجانب به آدرس ... مراجعه کرده و در نبود اینجانب قفل درب را شکسته و وارد منزل شده است و اقدام به سرقت اموال با ارزش اینجانب که شامل طلا و پول بوده، نموده است. در زمانی که نامبرده قصد خروج از منزل بنده را داشته اند، خوشبختانه یکی از همسایگان وارد ساختمان شده و با دیدن ایشان، سارق اقدام به فرار نموده که توسط همسایگان دستگیر شده و با پلیس ١١٠ تماس گرفته شده است.

حال با عنایت به شرح ماوقع و ادله اینجانب، 1) ...، 2) ... و ...، و با توجه به اینکه فعل ارتکابی مشتکی­ عنه مصداق بارز ماده ی 655 قانون مجازات اسلامی می باشد، تعقیب و مجازات ایشان به اتهام شروع به جرم و نیز تحقق جرم (سرقت) را استدعا دارم.

از بذل توجه و مساعدت جنابعالی کمال قدردانی را دارم.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان با زندانی ملاقات نمود؟

مستندات قانونی مرتبط با شکواییه سرقت از منزل

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

شماره نظریه: 7/97/239 شماره پرونده: 96-219-1923 تاریخ نظریه: 1397/02/16

الف) با فرض اینکه سرقت واقع شده، سرقت تعزیری محسوب شود، معیار تشخیص شرکت از معاونت از نظر حقوقی، دخالت در عملیات اجرایی جرم می باشد. لکن معیار دخالت در عملیات اجرایی جرم امری عرفی می باشد و نه صرفاً حقوقی، با جمع این دو معیار، در صورت ورود چند نفر به منزل به قصد سرقت، به گونه ای که یک نفر سلاح کشیده و دیگران را کنترل نماید و دیگران مال را جمع آوری کرده و خارج شوند، مشارکت در سرقت محسوب می شود.

ب) در سرقت حدی از آنجا که شرایط دقیق آن در فقه و قانون ذکر شده است و اصل، احتیاط در اجرای حدود است و مستنداً به ماده 275 قانون مجازات اسلامی 1392 شرط است که افراد در ربودن مال شرکت داشته باشد؛ لذا تنها شخصی که مبادرت به ربودن مال نموده است، در صورت تحقق سایر شرایط ماده 268 قانون مجازات اسلامی مشمول سرقت حدی خواهد بود و سایرین که در شناسایی و یا کنترل مال باختگان دخیل بوده ­اند، مشمول سرقت حدی نمی شوند.

ج) با احراز شرایط ماده 651 قانون مجازات اسلامی 1375، با توجه به پاسخ بند الف میتوانند مشمول این ماده شوند.

د) هر چند مقنن نسبت به علم به عوامل مشدده حکم خاصی مقرر ننموده است، لکن با توجه به اصول کلی حقوق جزا مبنی بر ضرورت متناسب بودن مجازات شخص با میزان تقصیر که ناظر به عنصر روانی است، در صورت فقدان علم به یکی از عوامل مشدده خاص، وی مشمول تشدید مجازات نخواهد شد. لذا در موضوع استعلام، در صورتی که احراز شود فرد از وجود اسلحه مطلع نبوده و چنین توافقی هم بین آنها وجود نداشته باشد، مشمول تشدید کیفرخواست نمی شود.

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

شماره نظریه: 7/99/1074 شماره پرونده: 99-186/2-1074 ک تاریخ نظریه: 1399/07/27

بند 5 ماده 656 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب 1375 به سرقت مستخدم از مال مخدوم یا مال دیگری که در منزل مخدوم خود یا منزل دیگری که به اتفاق مخدوم به آن رفته یا شاگرد یا کارگر است و یا سرقت از محلی که معمولا محل کار وی بوده از قبیل خانه، دکان، کارگاه، کارخانه و انبار؛ و مطابق ماده 674 قانون مذکور، هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد. چنانچه شخصی شاگرد یا کارگر مغازه بوده و مسئولیت فروش بر عهده وی گذاشته شده و پس از فروش، وجوه حاصل شده را به نفع خود تصاحب کند، آیا این اقدام مطابق با بزه سرقت مذکور در ماده 656 است یا خیانت در امانت؟

هر یک از مواد مورد اشاره در محل خاص خود قابلیت اعمال دارند. بند 5 ماده 656 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 (تعزیرات) ناظر به حالتی است که اموال به کارگر سپرده نشده است و کارگر به واسطه کار کردن نزد کارفرما به اموال دسترسی دارد و قانونگذار به اعتبار سهولت دسترسی کارگر به اموال مذکور و نیز حسن اعتماد کارفرما به وی، در مقایسه با سرقت موضوع ماده 661 قانون فوق‌الذکر برای کارگر مجازات شدیدی در نظر گرفته است؛ در حالی که در ماده 674 این قانون اموال مشخصاً به شخص سپرده شده است و قرار بر استرداد اموال مذکور یا وجه حاصل از آنها است. در مانحن فیه عمل مشمول ماده 674 قانون یادشده است و صرف کارگر بودن باعث شمول حکم ماده 656 یا صدق تعدد معنوی نیست.

با وجود این شکواییه سرقت از منزل مسکونی که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این شکواییه شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل