آثار سرپرستی کودک یا نوجوان بی سرپرست چیست؟

آثار سرپرستی کودک یا نوجوان بی سرپرست
12 شهریور 1403 0 52
آثار سرپرستی کودک

آثار سرپرستی کودک یا نوجوان بی سرپرست

در حقوق بسیاری از کشورها، یکی از انواع قرابت، قرابت ناشی از فرزندخواندگی می باشد. فرزندخواندگی به معنای آن است که شخصی فرد دیگری را که فرزند طبیعی خود نیست، به فرزندی بپذیرد. در صورتی که فرزندخواندگی به رسمیت شناخته شود، قرابتی حقوقی را ایجاد می نماید. در ایران، قانونگذار با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب 1392، ضوابطی را در جهت حمایت از اطفال تحت سرپرستی در نظر گرفته است. پس از آنکه سرپرست یا سرپرستان، واجد شرایط لازم برای انجام سرپرستی باشند، آثار حقوقی بر این عمل مترتب گردیده و حقوق و تعهداتی برای طرفین ایجاد می شود. در مقاله حاضر سعی می گردد به تفصیل در خصوص آثار سرپرستی کودک یا نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست مطابق با قانون مربوطه پرداخته شود.

مطلب مرتبط: شرایط درخواست فرزندخواندگی چگونه است؟

آثار سرپرستی کودک یا نوجوان بی سرپرست کدام است؟

با تحقق سرپرستی بموجب قانون یا بنابر حکم دادگاه، آثار قانونی برای طرفین ایجاد می شود که تا حدودی شبیه حقوق و تکالیف پدر و مادر نسبی و فرزندان آنها می باشد. این موضوع در ماده 17 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مورد تاکید قانونگذار نیز قرار گرفته است. مهم ترین آثار سرپرستی به شرح ذیل می باشد:

1- اولین و مهم ترین اثر از آثار سرپرستی کودک یا نوجوان بی سرپرست بحث تربیت و نگهداری کودک می باشد که بر عهده سرپرست یا سرپرستان وی می باشد. همانگونه که مطابق با قوانین و مقررات موجود، پدر و مادر تحت هر شرایطی موظف به نگهداری و تربیت فرزند خود می باشند، سرپرست یا سرپرستان نیز به همین ترتیب مکلف به تربیت و نگهداری کودک می باشند. نکته مهم و قابل توجه آن است که اگر میان سرپرستان طفل، جدایی و طلاق اتفاق افتد، مقررات مندرج در ماده 1169 قانون مدنی اعمال نمی گردد بلکه وفق ماده 20 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، دادگاه بنابر درخواست سازمان و با رعایت مفاد ماده فوق، سرپرستی کودک یا نوجوان را به یکی از زوجین یا به شخص ثالثی واگذار خواهد نمود. مضاف بر آنکه کسب و رعایت نظر کودک بالغ نیز در این خصوص الزامی می باشد. در خصوص فوت یکی از سرپرستان، مقررات مربوط به واگذاری حضانت به یکی از والدین در صورت فوت دیگری، اجرا نمی شود مگر آنکه دادگاه تشخیص دهد که سرپرستی را به همسری که در قید حیات است، واگذار نماید.

2- اثر دیگری که در زمره آثار سرپرستی کودک یا نوجوان بی سرپرست می باشد، بحث اداره اموال است. در قانون جدید حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، بالعکس قانون سابق، تنها در صورتی که طفل، ولی قهری نداشته باشد و یا آنکه ولی قهری برای اداره اموال فردی را تعیین ننموده باشد و دادگاه قیمومت را بر عهده سرپرست قرار داده باشد، اداره اموال صغیر را به سرپرست واگذار می نماید. بنظر می رسد قاعده مذکور قابل ایراد باشد چراکه سرپرستان به منزله پدر و مادر طفل می باشند و دادگاه از هر لحاظی آنان را واجد شرایط سرپرستی دانسته است. اما محدود نمودن اختیارات سرپرستان، بدون دلیل موجه به عواطف آنان لطمه وارد نموده و عرف هم این مساله را نمی پسندد. (مستفاد از ماده 16 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست)

3- پرداخت نفقه کودک یا نوجوان نیز در زمره آثار سرپرستی می باشد که مقنن در ماده 17 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، بدان اشاره نموده است. پرداخت نفقه کودک یا نوجوان تحت سرپرستی اصولاً مانند احکام نفقه اقارب است اما برخی تفاوت ها نیز میان آنها وجود دارد بطور مثال وفق ماده 1199 قانون مدنی پرداخت نفقه فرزندان در صورت فوت پدر با جد پدری است اما این مقرره قانونی در خصوص سرپرستی وجود ندارد و تکلیف پرداخت نفقه بر عهده سرپرست یا سرپرستان است که در جهت حمایت از طفل یا نوجوان وضع گردیده است. توضیح دیگر آنکه کودک یا نوجوان هیچ تکلیفی به پرداخت نفقه به پدرخوانده یا مادرخوانده خود ندارد.

4- بعد از آنکه حکم قطعی سرپرستی صادر و مفاد حکم صادره از سوی دادگاه به سازمان بهزیستی کشور و اداره ثبت احوال ابلاغ می شود اداره ثبت احوال، نام و نام خانوادگی طفل یا نوجوان تحت سرپرستی و همچنین مشخصات حکم صادر شده از دادگاه را در شناسنامه سرپرست یا سرپرستان وارد می نماید مضاف بر آنکه شناسنامه جدیدی نیز برای طفل یا نوجوان تحت سرپرستی با درج‌ نمودن نام و نام خانوادگی سرپرستان صادر می شود که در قسمت توضیحات مشخصات والدین واقعی و حکم صادره قید می شود. (وفق ماده 22 قانون حمایت از کودکان و‌ نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست)

بیشتر بخوانید: آیین‌نامه اجرایی ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست

5- مقنن در ماده 19 قانون حمایت از کودکان و‌ نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست شرایطی را مقرر نموده است که بموجب آن، اگر سرپرستی که تحت حمایت یکی از صندوق های بازنشستگی بوده است فوت نماید، فرد تحت سرپرستی او در حکم افراد تحت تکفل او‌ محسوب خواهد شد و تا زمانی که سرپرست جدیدی برای او تعیین نشده باشد، می تواند از مزایای مستمری استفاده نماید. بنابراین دختر تحت سرپرستی تا زمان ازدواج نکردن یا شاغل نبودن و پسر تحت سرپرستی تا سن 20 سالگی و بعد از آن، اگر معلول و از کار افتاده باشد یا مشغول ادامه تحصیل در دانشگاه باشد، از این حقوق بهره مند می گردند. (مستند به ماده 48 قانون حمایت از خانواده)

6- در خصوص آنکه آیا می توان برای کودک یا نوجوان تحت سرپرستی، درخواست صدور گذرنامه نمود یا خیر، می توان اینگونه بیان نمود که صدور گذرنامه نیز یکی دیگر از آثار سرپرستی کودک یا نوجوان بی سرپرست می باشد اما جهت صدور آن و خروج کودک تحت سرپرستی از کشور، حتما لازم است که موافقت دادستان و هم چنین سرپرست اخذ گردیده باشد. در این شرایط دادستان پس از اخذ نظر کارشناس، با رعایت غبطه و مصلحت کودک، اتخاذ تصمیم می نماید. (مستنبط از ماده 23 قانون حمایت از کودکان و‌ نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست)

7- مطابق با قوانین و مقررات موجود بالاخص تبصره ماده 26 قانون حمایت از کودکان و‌ نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، منع ازدواج میان سرپرست و فرزندخوانده یکی دیگر از آثار سرپرستی می باشد مگر آنکه دادگاه بعد از اخذ نظر مشورتی از سازمان بهزیستی کشور، این ازدواج را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد. ناگفته نماند که این مقرره به نوعی دارای ایراد می باشد چراکه از یک سو ازدواج با فرزندخوانده را منع نموده و از سوی دیگر، انجام این کار را اجازه داده است.

8- فردی که اقدام به سرپرستی طفل یا نوجوان می نماید، می تواند از امتیازاتی مانند حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت برای کودکان زیر سه سال، بهره مند شود تا بتواند به نحو احسن از طفل تحت سرپرستی مراقبت نماید. (مستنبط از ماده 21 قانون حمایت از کودکان و‌ نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست)

9- نکته مهم دیگر آنکه کودک یا نوجوان تحت سرپرستی مکلف است که به پدرخوانده و مادر خوانده خود در حد متعارف احترام گذارده و این رعایت احترام هم‌ در گفتار و هم در کردار او می بایست انجام گیرد. (مستنبط از ماده 17 قانون حمایت از کودکان و‌ نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست)


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.