نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو بانضمام دادنامه

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو
21 مهر 1403 0 83
دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو بانضمام دادنامه دادگاه نخستین برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم دادخواست آشنا شوید.

 

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو بانضمام دادنامه دادگاه نخستین

خواهان: خانم/ آقای .../ به کدملی .../ به نشانی ...

خوانده: 

1- خانم/ آقای .../ به کدملی .../ به نشانی ...

2- خانم/ آقای .../ به کدملی .../ به نشانی ...

وکیل یا نماینده قانونی: مشخصات وکیل یا نماینده قانونی در صورت وجود

تعیین خواسته و بهای آن:

1- تسلیم مبیع (تحویل مورد معامله) مالی منقول (الزام خواندگان به تحویل مبیع یک دستگاه خودروی سواری پراید به شماره انتظامی ... مقوم به 201/000/000 ریال)

2- مطالبه اجرت المثل اموال (مطالبه اجرت المثل ایام تصرف از تاریخ 10-12-1402 لغایت اجرای حکم علی الحساب مقوم به 201/000/000 ریال) با جلب نظر کارشناس

3- الزام به تنظیم سند خودرو (الزام خواندگان به تنظیم سند رسمی یک دستگاه خودروی سواری پراید به شماره انتظامی ... علی الحساب مقوم به 201/000/000 ریال)

4- مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات دادخواست:

1- سایر دلایل و مستندات: 1- وکالتنامه به شماره 7961، 2- گزارش کلانتری، 3- مبایعه نامه، 4- اظهارنامه به شماره ... مورخ ...

2- قرارداد شماره ... مورخ ...

3- صورتمجلس به شماره ۰ مورخ 15-12-1402

4- سند تفویض وکالت به شماره 7961 مورخ 13-12-1402

5- سند وکالت کاری به شماره 31710 مورخ 26-11-1402

6- برگ سبز خودرو به شماره 1238 مورخ 04-05-1402

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد فک پلاک خودرو بدانیم

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی بخش چهاردانگه

با سلام؛

احتراما اینجانب ... در ارتباط با دادخواست تقدیمی معروض می دارم:

1- اینجانب در مورخه 10-12-1402 مطابق با مبایعه نامه که به پیوست تقدیم حضور می گردد یک دستگاه خودوروی سواری پراید به شماره انتظامی ... را از خوانده ردیف اول آقای احمد ... خریداری نموده ام و ثمن معامله که مبلغ 132 میلیون تومان بوده است را به ایشان پرداخت نموده ام.

2- برابر تعهدات فی مابین در تاریخ 13-12-1402 در دفترخانه اسناد رسمی چهاردانگه حاضر شده و اقدام به تنظیم وکالتنامه شماره 7961 نموده ایم که تاریخ انقضای مدت وکالت مورخه 29-12-1402 بوده است که متاسفانه با توجه به اینکه ایشان خودروی مذکور را به بنده تحویل نداده اند و تاریخ انقضای مدت وکالت سر رسیده است بنده نتوانسته ام اقدام به تعویض پلاک به نام خود نمایم.

3- همچنین علی رغم اینکه اینجانب در تاریخ ... اظهارنامه ای را به ایشان مبنی بر حضور در دفترخانه اسناد رسمی چهاردانگه و تنظیم سند رسمی خودرو به نام بنده و تحویل مبیع ارسال نموده ام لیکن ایشان هیچ توجهی ننموده است و پاسخ بنده را نیز نداده است.

على هذا با عنایت به مطالب مطروحه تقاضای صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به الزام به تحویل مبیع و اجرت المثل ایام تصرف از تاریخ 10-12-1402 لغایت اجرای حکم و الزام به تنظیم سند رسمی نسبت به خودروی سواری پراید به شماره انتظامی ... و پرداخت کلیه خسارات قانونی مورد استدعاست.

با تجدید احترام

مطلب مرتبط: نحوه طرح دعوای الزام به تحویل مبیع

رای دادگاه نخستین

دادنامه شماره: 140391390001837447 تاریخ تنظیم: 18-02-1403

در خصوص دعوی خواهان آقای داریوش ... بطرفیت خواندگان آقایان 1- احمد ... فرزند ... و 2- اشکان ... فرزند ... به خواسته های 1- تسلیم مبیع (الزام به تحویل مبیع یک دستگاه خودروی سواری پراید به شماره شهربانی ...) 2- الزام به تنظیم سند خودرو (پراید به شماره شهربانی ...) 3- مطالبه اجرت المثل اموال (مطالبه اجرت المثل ایام تصرف از تاریخ 10-12-1402 لغایت اجرای حکم) و مطالبه کلیه خسارات قانونی، اختصاراً بدین توضیح که خواهان به شرح منعکس در دادخواست و برگ صورتمجلس رسیدگی دادگاه مورخ 17-02-1403 اظهار داشته: در مورخه 10-12-1402 مطابق با مبایعه نامه تقدیمی یک دستگاه خودروی سواری پراید به شماره انتظامی ... را از خوانده ردیف اول احمد ... خریداری و ثمن معامله که 132 میلیون تومان بوده است را نیز پرداخت نموده است و طرفین برابر تعهدات فی مابین در تاریخ 13-12-1402 در دفترخانه اسناد رسمی چهاردانگه حاضر و اقدام به تنظیم وکالتنامه شماره 7961 نموده اما متاسفانه با توجه به اینکه خوانده ردیف اول خودروی مذکور را به وی تحویل نداده تاریخ انقضای مدت وکالت سر رسیده و نتوانسته اقدام به تعویض پلاک به نام خود نماید؛ همچنین علی رغم اینکه اظهارنامه مبنی بر حضور در دفترخانه اسناد رسمی چهاردانگه و تنظیم سند به نام وی و تحویل مبیع به خوانده ارسال نموده لیکن ایشان هیچ توجهی ننموده و پاسخ وی را نداده و محکومیت خواندگان را وفق ستون خواسته دادخواست خواستار شده است؛

با عنایت به محتویات پرونده از جمله دادخواست تقدیمی خواهان، اسناد رسمی وکالت و تفویض وکالت ابرازی توسط خواهان، سند عادی مبایعه نامه تنظیمی فیمابین خواهان و خوانده ردیف دوم و همچنین پاسخ استعلام از پلیس راهور در خصوص مالکیت خودروی موضوع دعوی و اینکه خواندگان نیز با وصف ابلاغ الکترونیکی اخطاریه دعوت به دادرسی در دادگاه حاضر نگردیده و لایحه دفاعیه ای که متضمن بیان ایراد و اشکالی نسبت به موضوع دعوی خواهان باشد، ارائه ننموده اند؛ على هذا دادگاه با احراز وقوع بیع فیمابین خواهان و خوانده ردیف اول با ابتناء بر سند مبایعه نامه عادی و سند رسمی وکالت که متضمن اعطای اذن و نمایندگی توسط خوانده ردیف دوم به عنوان مالک قانونی خودرو به خوانده ردیف اول در خصوص تعویض پلاک خودروی متنازع فیه بوده و همچنین سند رسمی تفویض وکالت مذکور توسط خوانده ردیف اول به خواهان (تعاقب سلسله ایادی) دعوی نخست خواهان را وارد دانسته و مستنداً به مواد 1257، 1258، 1259، 1275 و 1298 قانون مدنی و مواد 2، 202، 203 و 204 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی حکم بر الزام خوانده ردیف اول به تحویل یک دستگاه خودروی پراید به شماره انتظامی ... به خواهان صادر و اعلام می نماید اما در خصوص خواسته خواهان مبنی بر الزام به تحویل مبیع به طرفیت خوانده ردیف دوم و همچنین خواسته های ردیف دوم و سوم خواهان نظر به اینکه اولاً دعوی الزام به تنظیم سند رسمی (خودرو) متوجه خوانده ردیف دوم نبوده و ثانیاً با عنایت به اینکه حسب ماده 1287 قانون مدنی برگ سبز خودرو سندی رسمی است دیگر دلیلی مبنی بر تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی باقی نمی ماند و حتی در استعلام هایی که از شعب دادگاه ها یا واحد اجرای احکام مدنی صورت می پذیرد صرفاً مالک پلاک انتظامی استعلام می گردد و به طور کلی سند رسمی تنظیمی در دفاتر حتی قابلیت استعلام را هم ندارد.

لذا دلیلی برای تنظیم سند رسمی وجود ندارد و از آنجایی که حسب بند ط تبصره 10 ماده واحده لایحه بودجه 1400 و ماده 30 قانون مالیاتهای مستقیم و ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران همگی دلالت بر آن را دارد که صرفاً مالک خودرو کسی است که پلاک انتظامی خودرو به نام ایشان است و تنها تکلیف به تعویض پلاک به نام خریدار می باشد مع هذا در مانحن فیه از آنجایی که وقوع عقد بیع فی مابین خواندگان به موجب این دادنامه به اثبات رسیده خواهان می تواند با ارائه این دادنامه و مبایعه نامه فی مابین ایشان و خوانده ردیف اول الزام به تعویض پلاک خودرو به نام خویش را مطالبه نماید؛ لذا دادگاه دعوی خواهان را در این خصوص وارد ندانسته و مستنداً به بند ط تبصره 10 ماده واحده لایحه بودجه 1400 و ماده 30 قانون مالیاتهای مستقیم و ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران و ماده 197 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی حکم بر رد دعوی خواهان صادر و اعلام می نماید. حکم صادره نسبت به خوانده ردیف دوم حضوری و نسبت به خوانده ردیف اول غیابی بوده و به تجویز مواد 330، 331، 334 و 336 قانون اخیرالذکر ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این شعبه و پس از آن قابل تجدیدنظر خواهی نزد محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه اول دادگاه عمومی بخش چهاردانگه

با وجود این دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و دادنامه منضم آن، که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این دادخواست شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.