نمونه درخواست صدور گواهی انحصار وراثت از سوی ذینفع به غیر از ورثه

درخواست صدور گواهی انحصار وراثت
02 آذر 1402 0 2728
نمونه درخواست صدور گواهی انحصار وراثت از سوی ذینفع به غیر از ورثه

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه درخواست صدور گواهی انحصار وراثت از سوی ذینفع به غیر از ورثه برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم دادخواست آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: به درخواست حصر وراثت چگونه رسیدگی می شود؟

نمونه درخواست صدور گواهی انحصار وراثت از سوی ذینفع به غیر از ورثه

خواهان: شخص ذینفع

مدارک:

۱. اصل و کپی مدارک شناسایی متقاضی (ذینفع) از قبیل کارت ملی و شناسنامه و وکالتنامه

۲. استشهادیه محضری

۳. اصل دادنامه یا مدرک ذینفع بودن

۴. استعلام هویت وراث از ثبت احوال

خواسته: درخواست صدور گواهی انحصار وراثت مرحومه ...

مطلب مرتبط: نمونه رای ابطال گواهی حصر وراثت

ریاست محترم مجتمع شماره ... شورای حل اختلاف تهران

با درود و نیک خواهی؛

احتراما به استحضار می رساند:

موکل اینجانب به موجب دادنامه قطعی شماره ... مورخ ...حکم بر محکومیت خانم .... اخذ نموده است. محکوم علیه پس از صدور اجرائیه در تاریخ ... فوت نموده است و متاسفانه ورثه ایشان بابت انحصار وراثت با محکوم له همکاری نمی‌نمایند. علی الظاهر طبق استشهادیه پیوست، وراث قانونی مرحومه عبارتست از ... و ... و ... . و بهای ترکه پنجاه میلیون تومان اعلام می‌گردد.

بنابراین نظر به اینکه محکوم له ذینفع حکم علیه متوفی می باشد، با تقدیم این دادخواست، وفق مواد ۳۶۰ و ۳۶۴ قانون امور حسبی و ابلاغ مصوبه وزیر محترم دادگستری به معاون محترم رِئیس قوه قضائیه و رئیس محترم مرکز توسعه شورای حل اختلاف کشور مورخ 07-07-1399 در راستای اجرای تکلیف ماده ۳۶۴ قانون اصلاح موادی از قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹ و اصلاحات بعدی، تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت مرحومه ... با استعلام از اداره ثبت احوال، بدون نشر آگهی را دارد.

با تشکر وکیل خواهان

 

مستندات قانونی مزتبط با درخواست صدور گواهی انحصار وراثت از سوی ذینفع به غیر از ورثه

‌ماده 360 قانون امور حسبی

«در صورتی که وراث متوفی یا سایر اشخاص ذینفع بخواهند تصدیق انحصار وراثت تحصیل کنند درخواست‌نامه کتبی مشتمل بر نام و مشخصات درخواست‌کننده و متوفی و ورثه و اقامتگاه آن‌ها و نسبت بین متوفی و وارث تنظیم نموده به دادگاه تسلیم می‌نماید.»

 

ماده 364 قانون امور حسبی

«در صورتی که بهای ترکه بیش از ده میلیون (10،000،000) ریال نباشد دادگاه بدون انتشار آگهی به ادله درخواست‌کننده رسیدگی و درخواست تصدیق صدور گواهی حصر وراثت را حسب اقتضای‌ دلایل قبول یا رد می‌نماید. و در مورد وراث روستائیان در صورتی‌که بهای ترکه بیش از مبلغ فوق باشد فقط به الصاق آگهی برای یک‌بار و در یک روز در معابر و اماکن عمومی روستای محل اقامت‌ متوفی اکتفا خواهد شد و پس از انقضاء یک ماه از تاریخ الصاق رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

وزارت دادگستری می‌تواند هر سه سال یک بار با تصویب رئیس قوه‌قضاییه‌، با توجه به شاخص قیمت‌ها و هزینه زندگی مبلغ مذکور را افزایش یا کاهش دهد.

تبصره‌ (الحاقی 1337/9/20) - در مورد این ماده دادگاه باید در اولین فرصت و اسرع وقت‌ نسب به درخواست تصدیق رسیدگی و اتخاذ تصمیم نماید.»

با وجود این دادخواست که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این دادخواست شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل