نمونه دادخواست مطالبه نفقه زوجه

دادخواست مطالبه نفقه زوجه
07 مرداد 1403 0 2117
دادخواست مطالبه نفقه زوجه

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه دادخواست مطالبه نفقه زوجه برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم دادخواست آشنا شوید.

مطلب مرتبط: دادخواست چیست و نحوه نوشتن آن چگونه است؟

نمونه دادخواست مطالبه نفقه زوجه

خواهان: خانم .../ کد ملی .../ آدرس: ...

خوانده: آقای .../ کد ملی .../ آدرس: ...

وکیل: خانم/ آقای .../ کد ملی .../ آدرس: ...

تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام زوج به پرداخت نفقه زوجه از تاریخ 01-08-1402 لغایت صدور حکم و اجرای آن با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری علی الحساب مقوم بر 201/000/000 ریال

مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات دادخواست:

  1. وکالت نامه الترونیکی وکالت به شماره ... مورخ ...

  2. سند ازدواج شماره ... مورخ ... دفتر رسمی ازدواج شماره ...

  3. اظهارنامه شماره ... مورخ ...

  4. استشهادیه

  5. کپی کارت ملی خواهان

مطلب مرتبط: چگونه می توان به شکل قانونی از شوهر نفقه گرفت؟!

ریاست محترم دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده یک تهران

با درود و نیک خواهی؛

احتراما اینجانب ... به وکالت از خانم ... در ارتباط با دادخواست تقدیمی به استحضار می رساند:

موکل به موجب سند نکاحیه به شماره ... در تاریخ 03-04-1399 در دفترخانه ازدواج شماره ... تهران به عقد دائمی و شرعی خوانده محترم در آمده اند. موکل در تمام طول مدت زندگی مشترک به کلیه وظایف و تکالیف قانونی خود مطابق با ماده 1102 قانون مدنی عمل نموده اند. لازم به توضیح است که زوجین حدود یک سال است که در منزل مسکونی متعلق به پدر موکل واقع در تهران، اتوبان محلاتی، ... زندگی می نمایند که خوانده محترم ضمن ترک آن منزل نه تنها اقدام مثبتی در جهت تهیه منزل مشترک و در شأن موکل نمی نمایند بلکه از تاریخ 01-08-1402 علی رغم درخواست های مکرر موکل، از پرداخت نفقه مندرج در ماده 1107 قانون مدنی به ایشان امتناع ورزیده اند. این موضوع طی اظهارنامه شماره ... به ایشان اعلام گردیده است.

فلذا با تقدیم این دادخواست، تقاضای رسیدگی و صدور حکم وفق ردیف خواسته دادخواست تقدیمی متمنی می باشد.

با تجدید احترام

مطلب مرتبط: نفقه چیست و در چه صورتی به زن نفقه تعلق می گیرد؟

مستندات قانونی مرتبط با دادخواست مطالبه نفقه

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: 7/1402/841 شماره پرونده: 1402-9/1-841ح تاریخ نظریه: 1402/11/03

1- دعوای تعیین نفقه زوجه مالی است یا غیر مالی؟ در صورت صدور حکم به تعیین نفقه، آیا صدور اجراییه ضروری است؟ 2- دعوای تعدیل نفقه مالی‌ است یا غیر مالی؟

1 و 2- اولاً، در موارد تعیین میزان نفقه و ترتیب پرداخت آن، وفق ماده 47 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، دادگاه به طور معمول، حکم به پرداخت نفقه صادر نمی‌کند و فقط میزان و ترتیب پرداخت را تعیین و اعلام می‌کند و صرف تعیین نفقه و میزان و تعدیل بعدی آن به معنای صدور حکم به پرداخت نفقه نمی‌باشد؛ بنابراین در موارد مذکور دعوا غیرمالی است. ثانیاً، چنانچه دادگاه وفق ماده 47 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 رای صادر کرده باشد، اصولاً در رای صادر شده مطابق این ماده قانونی، دادگاه صرفاً واجب‌النفقه بودن و میزان و ترتیب پرداخت نفقه را معین می‌کند و اجراییه مطابق تبصره این ماده صادر می‌شود.

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: 7/99/160 شماره پرونده: 99-9/4-160 ح تاریخ نظریه: 1399/02/29

1- آیا دعوای تعیین نفقه ماهیانه بدون مطالبه آن برای مدت مشخص در صلاحیت شورای حل اختلاف است؟ 2- آیا بر مبنای رأی صادره مبنی بر تعیین نفقه می‌توان اجراییه صادر کرد و از تاریخ رأی نفقه را از محکوم ‌علیه گرفت؟

1- در موارد تعیین میزان نفقه و ترتیب پرداخت آن، مطابق ماده 47 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، دادگاه به طور معمول حکم به پرداخت نفقه صادر نمی‌کند و فقط میزان و ترتیب پرداخت را تعیین و اعلام می‌کند و صرف تعیین نفقه و میزان آن به معنای صدور حکم به پرداخت نفقه نیست. بنابراین در موارد مزبور دعوا غیرمالی و رسیدگی به آن از صلاحیت شورای حل اختلاف خارج است.

2- در فرض سؤال، چنانچه دادگاه وفق ماده 47 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 رأی صادر کرده باشد، از آنجا که اصولاً در رأی صادر شده مطابق این ماده قانونی، دادگاه صرفاً واجب النفقه بودن و میزان و ترتیب پرداخت نفقه را معین می‌کند، اجرای احکام تکلیفی نسبت به پیش از صدور اجراییه ندارد. شایسته ذکر است که مشابه همین سؤال از تعدادی از مراجع عظام تقلید استفتاء شده است و ایشان به اتفاق فتوا داده‌اند که نفقه اقارب مربوط به پیش از اجرا به نفقه گذشته تبدیل می‌شود و قابل مطالبه نیست؛ مگر آنکه با اذن حاکم به میزان نفقه قرض شده باشد که در این صورت قابل مطالبه است. همچنین مطابق ماده 7 قانون یاد شده، دادگاه می‌تواند پیش از اتخاذ تصمیم در مورد اصل دعوی، راجع به نفقه زن و محجور دستور موقت صادر کند.

با وجود این دادخواست مطالبه نفقه زوجه که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این دادخواست شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.