نحوه مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی ملک

17 دی 1398 0 1083
نحوه مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی ملک

مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی ملک

وقتی که شخصی ملکی را از فرد دیگری خریداری می نماید، میتواند پس از تنظیم قرارداد، الزام مالک ملک را به تنظیم سند رسمی از دادگاه بخواهد. اگر چه در بعضی از قراردادها، زمان و موعد مشخصی برای تنظیم سند رسمی در دفترخانه پیش بینی شده است، اما اگر چنین موعدی هم در قرارداد پیش بینی نشده باشد، با توجه به الزام قانونی به ثبت این معاملات، میتوان دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را تقدیم دادگاه نمود. در این مقاله به بررسی نحوه مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی از فروشنده ملک می پردازیم.

مطلب مرتبط: مطالبه ثمن قرارداد به چه صورت امکان پذیر است؟

طرفین دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، خواهان، خریدار ملک است و خوانده کسی است که ملک را طی مبایعه نامه به خواهان فروخته است. اما گاهی ممکن است که فروشنده مالک رسمی ملک نباشد یعنی در اداره ثبت اسناد رسمی، مالک ملک، شخص دیگری باشد در اینصورت علاوه بر فروشنده، نام مالک رسمی هم باید به عنوان خوانده در دادخواست قید گردد. (قید نام مالک اصلی ملک در دادخواست تقدیمی بسیار با اهمیت است.)

نحوه مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی ملک

بدلیل مشکلات عدیده ای که ممکن است در خرید ملک میان طرفین بوجود بیاید و در نهایت باعث ورود ضرر به طرفین یا یکی از آنها شود، عموما توصیه می گردد که در تنظیم مبایعه نامه قسمت مربوط به مطالبه خسارت در صورت عدم تنظیم سند رسمی با دقت تکمیل گردد تا در صورت عدم تنظیم سند این خسارات مطالبه شود. جهت مطالبه این خسارت باید دادخواستی تحت عنوان مطالبه خسارت در مورد عدم تنظیم سند رسمی ملک بطرفیت فروشنده تقدیم دادگاه محل وقوع ملک گردد تا دادگاه در وقت رسیدگی مشخص گردیده با بررسی اسناد و مدارک تقدیمی، در صورت محق بودن رایی مطابق با خواسته صادر نماید.

بیشتر بخوانید: ابطال سند رسمی انتقال مالکیت

خسارت عدم حضور چیست؟

یکی از مسائل مهمی که در زمان تنظیم قرارداد خرید و فروش ملک باید به آن توجه نمایید این است که اگر فروشنده از مراجعه به دفتر ثبت اسناد برای انتقال سند خودداری کند، می بایست یک گواهی از سردفتر مربوطه دریافت کنید که تاییدی بر عدم حضور فروشنده باشد. بنابراین اگر این گواهی را دریافت نکنید نمی توانید خسارت عدم حضور فروشنده را دریافت کنید و دادگاه عدم اخذ گواهی عدم حضور را تاییدی بر رضایت شما در نظر خواهد گرفت.

مطلب مرتبط: متن گواهی عدم حضور در دفترخانه

مستندات قانونی مرتبط با مطالبه خسارت عدم تنظیم سند رسمی

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: 7/98/783 شماره پرونده: 98-76-783ح تاریخ نظریه: 1398/06/26

احتراما در خصوص خسارت و وجه التزام قراردادی در زمانی که طرفین توافق می‌کنند که مبلغی از ثمن معامله هم زمان با تنظیم سند پرداخت گردد و اگر در تاریخ مذکور سند تنظیم نشده فروشنده باید ماهیانه یا روزانه وجه التزام پرداخت نماید آیا خریدار جهت اخذ وجه التزام مذکور باید ثابت نماید که مثلاً در تاریخ مذکور آمادگی پرداخت و ثمن را داشته یا اظهار نامه باید ارسال می‌نموده و یا با توجه به اینکه فروشنده در تاریخ مذکور بر فرض نمی‌توانسته سند بزند وجه التزام به خریدار تعلق می‌گیرد فرض مسئله این است که فروشنده در زمان معین شده در قرارداد به علت عدم اخذ پایان کار امکان تنظیم سند نداشته و خریدار هم دلیل ارائه نکرده که در زمان مذکور آمادگی پرداخت ثمن را داشته و اظهار نامه هم آن زمان نداده است.

انجام معامله در دفتر اسناد رسمی منوط به حضور طرفین به همراه مدارک و وجوه مورد نیاز طبق توافق است. نظر به این که انجام تعهد مورد نظر (تنظیم سند رسمی) نیازمند حضور طرفین است، ‌لذا هر یک از طرفین در صورتی می تواند وجه التزام را مطالبه کند که ثابت نماید به تعهدات قراردادی خود عمل کرده و عدم انجام تعهد مستند به عدم حضور طرف مقابل یا فراهم نیاوردن مقدمات لازم مورد توافق از سوی وی است. بنابراین،‌ خواهان وجه التزام باید ثابت کند که در موعد مقرر در دفترخانه حاضر شده و عدم انجام تعهد و بروز خسارتی که میزان آن مقطوعاً مورد توافق واقع شده، منتسب به طرف مقابل اوست. ضمنا از ارسال تکراری یک استعلام خودداری فرمایید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل