نحوه طرح دعوای ابطال سهم الشرکه

دعوای ابطال سهم الشرکه
03 شهریور 1403 0 75
ابطال سهم الشرکه

نحوه طرح دعوای ابطال سهم الشرکه

دعوای ابطال سهم الشرکه علی القاعده زمانی مطرح می گردد که انتقال سهام بصورت غیرقانونی بوده و شرایط و مقرراتی که در اساسنامه شرکت در خصوص انتقال سهام، درج شده است رعایت نشده باشد. بطور مثال موافقت آن تعداد از شرکاء که قانون در خصوص انتقال سهام، معین نمو‌ده است، رعایت نشده باشد. در مقاله حاضر سعی می گردد به تفصیل در خصوص نحوه طرح دعوای ابطال سهم الشرکه مطابق با قوانین و مقررات مربوطه پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: نحوه طرح دعوای انحلال شرکت سهامی

نکات مهم در طرح دعوای ابطال سهم الشرکه

1- دعوای ابطال سهم الشرکه در زمره دعاوی مالی بوده که هزینه دادرسی آن بر همین اساس پرداخت می گردد. دادگاه صالح جهت طرح دعوای ابطال سهم الشرکه، دادگاه حقوقی محل اقامت شرکت که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است (وفق مواد 1002 قانون مدنی و 22 قانون آیین دادرسی مدنی). در طرح این دعوا، نیازی به طرف دعوا قرار دادن مدیر یا مدیران شرکت و یا حتی شرکای شرکت، وجود ندارد.

2- مقنن در ماده 114 لایحه اصلاحی قانون تجارت، در خصوص تعداد سهامی که می بایست مدیران طبق اساسنامه شرکت دارا باشند، تعیین تکلیف نموده است. تعداد سهام آنان نمی بایست از تعداد سهامی که طبق اساسنامه جهت رای دادن در مجامع عمومی لازم است، کمتر باشد. این سهام جهت ضمانت خساراتی است که امکان دارد در نتیجه تقصیر مدیران بر شرکت وارد آید.

3- در شرکت با مسئولیت محدود، جهت انتقال سهام لازم است که عده ای از شرکاء که حداقل سه چهارم سرمایه شرکت بانضمام اکثریت عددی را دارند، با این انتقالات موافق باشند. در ارتباط با انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود صورت جلسه نشست قضائی استان سمنان/ شهر دامغان مورخه 27-01-1394 در پاسخ به سوال: «چنانچه چند نفر از شرکاء شرکت با مسئولیت محدود سهم الشرکه خود را که بالغ بر سه ربع سرمایه است، با سند عادی به دیگری منتقل نمایند، منتقل الیه مالک محسوب می شود یا خیر؟» بیان داشته است:

«در صورتی که دو شرط مندرج در مواد 102 و 103 قانون تجارت شامل «رضایت عده ای از شرکاء که حداقل سه چهارم سهم الشرکه به آنان تعلق داشته باشد و تعداد شرکاء مذکور با اکثریت عددی کل شرکاء تشکیل گردد»، این انتقال با توجه به اقدام از ناحیه شرکاء با حصول شرایط مذکور معتبر است و با تنظیم سند رسمی، منتقل الیه مالک شناخته می شود.»

4- در شرکت سهامی عام نقل و انتقال سهام مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی نمی باشد اما در مورد شرکت سهامی خاص، از آنجایی که مقنن در این خصوص مطلبی بیان ننموده است، میتوان در اساسنامه شرکت درج نمود که نقل و انتقال سهام منوط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی باشد و منعی در این خصوص وجود ندارد. (مستنبط از ماده 41 لایحه اصلاحی قانون تجارت)

5- در شرکت تضامنی نقل و انتقال سهام می بایست با موافقت و رضایت همه شرکا باشد والا نقل و انتقال باطل خواهد بود.

6- نقل و انتقال سهام در شرکت تعاونی محدودیتی ندارد. ناگفته نماند که انتقال سهام میتواند در اساسنامه منوط به تصویب مجامع باشد مضاف بر آنکه انتقال سهام به افراد خارج از شرکت هم ممکن است اما منتقل الیه می بایست وفق ماده 22 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، واجد شرایط عضویت در تعاونی باشد.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.