نمونه رای ابطال اجرائیه چک به جهت تضمینی بودن چک

10 مرداد 1403 1 1021
رای ابطال اجرائیه چک به جهت تضمینی بودن

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای ابطال اجرائیه چک به جهت تضمینی بودن چک برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه 55 دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: صدور اجرائیه از طریق اداره ثبت، ماده 23 قانون صدور چک، رای ابطال اجرائیه چک به جهت تضمینی بودن

مطلب مرتبط: نحوه درخواست صدور اجراییه چک از طریق دادگاه حقوقی

چکیده رای ابطال اجرائیه چک به جهت تضمینی بودن

صدور اجرائیه نسبت به چک تضمینی از طریق مرجع ثبتی صحیح نیست و به درخواست صادرکننده چک، اجرائیه صادره توسط دادگاه باطل می شود.

مطلب مرتبط: نحوه طرح دعوای ابطال اجراییه چک

رای دادگاه نخستین

دادنامه شماره: 140268390019479968 تاریخ تنظیم: 21-12-1402

در خصوص دعوى حمید ... به طرفیت حسن ... مبنی بر ابطال اجرائیه بشماره 140204156338000652 مورخ 29-11-1402 صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پرونده شماره 140204001014003329 با عنایت به اینکه مطابق دادخواست تقدیمی و محتویات پرونده و لایحه دفاعیه خوانده و لایحه ارسالی خواهان و مذاکرات اصحاب دعوا در جلسه رسیدگی معلوم می گردد که خواهان منشاء و جهت اقامه دعوای حاضر را بر اساس دو رکن مطرح نموده است که یکی ممنوعیت صدور اجرائیه برای چک های تضمینی به استناد ماده 23 قانون جدید صدور چک بوده و دیگری عدم تحقق شرایط مراجعه به تضامین قراردادی و از جمله چک موضوع دعوا و عدم تحقق فسخ ادعائی از ناحیه خوانده است و بر این اساس خواسته خود مبنی بر ابطال اجرائیه ثبتی را از دادگاه خواسته است یعنی مدعی شده است که عمل دایره ثبتی در صدور اجرائیه ثبتی غیرقانونی و بی اعتبار بوده و باید ابطال شود. این در حالی است که اولاً در خصوص ممنوعیت صدور اجرائیه بر اساس ماده 23 قانون صدور چک ناظر بر اجرائیه صادر شده توسط دادگاه بر اساس ماده 23 قانون صدور چک است و ناظر و مربوط به اجرائیه های صادره از مرجع ثبتی بر اساس مقررات مربوط به اجرای مفاد اسناد رسمی و اسناد لازم الاجرا، صادر شده است و با ممنوعیت اعلامی مواجه نمی باشد. مضاف بر اینکه شرط مندرج در ماده 23 قانون صدور چک آن است که در متن چک قید تضمینی بودن درج شده باشد. ثانیاً در خصوص ادعای عدم استحقاق دارنده در وصول مبلغ چک به دلیل تضمینی بودن چک و یا عدم ایفای تعهدات قراردادی از ناحیه خوانده یا عدم تحقق شرایط فسخ قرارداد یا شرایط مراجعه به تضامین، به اعتقاد دادگاه مدعیات مذکور به عنوان ادعای خلاف اصل و ظاهر (مبنی بر اینکه صادرکننده چک مدیون وجه آن و دارنده طلبکار است) تلقی می شود که بررسی و رسیدگی به آن از اختیارات قانونی مرجع ثبتی نبوده و اثبات آن هم مستلزم طرح دعوای صحیح به نحوی که در راستای بررسی و اثبات ادعای خواهان باشد است، از این رو دلیل و مدرکی برای بی اعتبار تلقی نمودن تصمیم مرجع ثبتی در صدور اجرائیه وجود ندارد و صرف نظر از اینکه صادرکننده چک مسئول پرداخت وجه آن باشد یا نباشد موجبی برای ابطال اجرائیه احراز نمی گردد. از این رو به استناد ماده 197 قانون آئین دادرسی مدنی حکم بر رد دعوی خواهان صادر و اعلام می گردد. حکم صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی نزد محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

رئیس شعبه 26 دادگاه عمومی حقوقی تهران

بیشتر بخوانید: نحوه طرح دعوای استرداد لاشه چک

رای دادگاه تجدیدنظر

دادنامه شماره: 140368390006143727 تاریخ تنظیم: 31-04-1403

در خصوص تجدیدنظر خواهی حمید ... به طرفیت حسن ... نسبت به دادنامه شماره 19479968 - 21-12-1402 صادره از شعبه 26 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر رد دعوای معترض به خواسته ابطال اجرائیه شماره 652-29-11-1402 در پرونده 3329-1402 اجرای ثبت صادر و اعلام شده است به شرح دادخواست تقدیمی نظر به اینکه صدور اجرائیه توسط مرجع ثبتی و دادگستری در خصوص چک هایی است که دلالت بر پرداخت دین دارد می باشد و در صورت احراز تضمینی بودن چک، دارنده چک بلامحل می بایست با طرح دعوی در دادگستری و اثبات عدم انجام تعهد توسط صادرکننده تمام وجه آن را یا قسمتی از آن را که مورد تعهد می باشد مطالبه نماید بنابراین از آنجائی که تجدیدنظر خوانده در لایحه تقدیمی در مرحله بدوی (صفحه 103 پرونده) به صراحت به تضمینی بودن چک مندرج در اجرائیه اقرار نموده است و مرجع ثبتی اختیار ورود در ماهیت و بررسی موضوع قرارداد را ندارد لذا صدور اجرائیه مغایرت و منافات با قرارداد تنظیمی بین طرفین و توافق حاصله دارد و موجب ورود ضرر به صادرکننده بدون رسیدگی قضایی می گردد در نتیجه با وحدت ملاک از ماده 23 قانون صدور چک ضمن نقض دادنامه حکم بر ابطال اجرائیه یاد شده صادر و اعلام می گردد. این رای با استناد به مواد 197-330-348-358-365 از قانون آیین دادرسی مدنی و قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت مصوب 1322 صادر شده و قطعی است.

قضات شعبه 55 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

مریم ریسمانچی
23 شهریور 1403
بسیار آموزنده بود