شرایط و نحوه صحیح انتقال پارکینگ و انباری (منضمات)

20 بهمن 1400 0 1070
شرایط و نحوه صحیح انتقال پارکینگ و انباری (منضمات)

شرایط و نحوه صحیح انتقال پارکینگ و انباری

یکی از مسائل مهمی که به صورت مشترک در تمامی قراردادهای اجاره، فروش، رهن و … ساختمان وجود دارد، انتقال پارکینگ و انباری است. در تمامی این قراردادها شرایط خاصی برای درج ملحقات و منضمات و توابع ساختمانی در نظر گرفته می شود. مستاجر، خریدار و … از این حقوق برخوردار هستند که انباری و پارکینگ نیز بعد از قرارداد به آن ها منتقل شود. افزون بر آن، طبق قانون، باید در زمان معاملات املاک و ساختمان، علاوه بر مشخصات ثبتی ملک، باید حق استفاده از برخی مشاعات و مصوبات نیز منتقل گردد. هر ساختمانی منضماتی همچون انباری، پارکینگ، اشتراک آب و برق و گاز و … دارد. زمانی که این ساختمان به فروش می رسد و یا رهن و اجاره داده می شود، باید انتقال پارکینگ و انباری و … نیز به طرف دوم قرارداد صورت پذیرد. البته درج این مسئله در متن سند نیز لازم و ضروری خواهد بود. از آنجایی که اصولا شرایط انتقال انباری و پارکینگ مشابه هم است، تنها کسب اطلاع در خصوص یکی از این منضمات کافی خواهد بود.

مطالعه بیشتر: نمونه قرارداد تقسیم نامه آپارتمان (بر مبنای صورت مجلس تفکیکی)

مراحل انتقال پارکینگ و انباری

انتقال انباری و پارکینگ را می توان در دو حالت کلی انجام داد.

  • حالت اول: شخص مالک واحد 1 است و تمایل دارد پارکینگ و انباری خود را به مالک واحد 2 منتقل کند. در این حالت شخص مالک واحد 1 باید به دفترخانه رسمی مراجعه نموده و مراحل انتقال انباری و پارکینگ خود را طی کند. دفترخانه باید استعلامات لازم را برای انتقال منضم مورد نظر برای مالک واحد یک تنظیم نموده و دیگر فرایند انتقال را انجام دهد.
  • حالت دوم: در این حالت شخص مالک واحد 1 و 2 است و تمایل دارد اقدام به انتقال پارکینگ و انباری از واحد 1 به 2 نماید. در چنین شرایطی لازم است مالک به دفترخانه مراجعه نموده و اقدام به تنظیم اقرارنامه جابجایی پارکینگ و انباری نماید.

در حالت دوم به این دلیل که هم خریدار و هم فروشنده یک شخص هستند، به اقرارنامه نیاز است. یک نفر نمی تواند در آن واحد هم خریدار و هم فروشنده باشد. از این رو لازم است به جای تنظیم سند انتقال منضم، اقدام به تنظیم اقرارنامه جابجایی پارکینگ و انباری نماید. این نکته را در خصوص این دو حالت انتقال انباری و پارکینگ در نظر داشته باشد، که تعویض سند الزامی است. مالک پس از انتقال پارکینگ و انباری، باید اقدام به تقاضای سند تک برگی جدید نمایید. این سند را می توان از همان دفترخانه ای که برای انتقال انباری و پارکینگ استفاده شده است، درخواست کنید.

مطلب مرتبط: قرارداد اجاره واحد مسکونی

مدارک مورد نیاز برای انتقال انباری و پارکینگ

مهمترین نکته ای که باید برای انتقال انبار و پارکینگ در نظر گرفته شود، مراجعه به دفترخانه است. باید دفترخانه استعلام لازم سند انتقال را دریافت کرده و تنظیم نماید. در کنار این مدرک، مدارک دیگری نیز برای انتقال انباری و پارکینگ لازم است. باید انتقال دهنده و انتقال گیرنده، اصل سند هر دو واحد را به همراه داشته باشد.

علاوه بر آن حضور هر دو مالک با مدارک شناسایی خود در دفترخانه الزامی است. در صورتی که مالک هر دو واحد یک نفر باشد، همانطور که در حالت دوم بیان نمودیم، برای انتقال پارکینگ و انباری نیاز به تنظیم اقرارنامه جابجایی نیز خواهد داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که انتقال دو واحد یا بیشتر پارکینگ و انباری به مالکین یا مالک یک آپارتمان خاص، صحیح نیست. به گونه ای که یک واحد آپارتمانی دارای چند پارکینگ و انباری باشد، در حالی که آپارتمان دیگری فاقد یک پارکینگ یا انباری باشد.

علاوه بر آن این مسئله را در نظر داشته باشید که پارکینگ و انباری را نمی توان به شخصی که مالک هیچ یک از آپارتمان های موجود در ساختمان نیست، منتقل کرد. خریدار و انتقال گیرنده پارکینگ و انباری باید حتما مالک واحدی در ساختمان باشد. مهم نیست مالکیت شخص به صورت 6 دانگ باشد یا خیر. تنها مالک آپارتمان بودن برای انتقال پارکینگ و انباری کفایت می کند.

بیشتر بدانید: اجاره نامه به همراه شرح تمامی ماده های قانونی آن

چگونگی انتقال صحیح انباری و پارکینگ

همانطور که می دانیم پارکینگ ها و انباری های موجود در ساختمان، پلاک های ثبتی جداگانه ای ندارند. از این رو نمی توان این منضمات ساختمان را به افراد دیگری غیر از مالکان آپارتمان ها منتقل کرد. اما در صورتی که شخصی تمایل به اجاره انباری یا پارکینگ یک ساختمان داشته باشد، حتی اگر مالک هم نباشد، می تواند این کار را انجام دهد تنها  در صورتی که دیگر مالکین ساختمان با این اقدام مالک آپارتمان مخالف نباشند. این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز با قولنامه نباید اقدام به انتقال پارکینگ و انباری نمود. زیرا این مسئله می تواند مشکلات بسیاری را برای مالک و انتقال گیرنده به همراه داشته باشد. می توان با استفاده از اقرارنامه کتبی یا سند رسمی اقدام به انتقال انباری و پارکینگ نمود.

این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی موارد ممکن است یک پارکینگ یا انباری، دو مالک داشته باشد و به صورت مشاعی باشد. انتقال این منضمات به مالکین بیشتر از دو تا غیر مجاز بوده و نباید انجام شود. پس حتما در زمان انتقال انباری و پارکینگ به تمامی این نکات توجه نمایید. پس از آن می توانید در دفترخانه به صورت رسمی و عقد قرارداد انتقال پارکینگ و انباری، فرایند انتقال را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای زندگی آپارتمان نشینی

نکات مهم در تنظیم قرارداد انتقال پارکینگ و انباری

لازم است در زمان تنظیم قرارداد انتقال انباری و پارکینگ، به برخی نکات مهم توجه نمایید. از جمله:

  1. تمامی شرایط انتقال انبار و پارکینگ در سند مالکیت واحد مسکونی قید می گردد. زمانی که شخصی اقدام به واگذاری یا فروش واحد آپارتمانی خود می نماید، باید این قسمت ها را نیز منتقل کند.
  2. در قسمت پارکینگ ها، شما با یک پارکینگ مزاحم مواجه خواهید شد. از این قسمت معمولا برای خروج خودروها و جابجایی آنها استفاده می شود. انتقال پارکینگ و انباری مزاحم معمولا با قیمت کمتری انجام می شود. اما بهتر آن است که واحد آپارتمانی که دارای دو پارکینگ است، پارکینگ مزاحم را منتقل نکند.
  3. حتما برای انتقال انباری و پارکینگ هر دو طرف باید به دفترخانه رسمی مراجعه نمایند. این انتقال باید به صورت سند رسمی باشد و نمی تواند قولنامه ای انجام شود. زیرا پس از انتقال ممکن است مشکلات بسیاری برای طرفین به وجود آورد.
  4. در صورتی که شخصی تمایل داشته باشد پارکینگ یا انباری آپارتمان خود را به افراد دیگر اجاره دهد، نیاز به رضایت دیگر اهالی ساختمان خواهد داشت.
  5. و …

امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل