اقدامات لازم جهت اخذ حق بیمه در صورت پرداخت نکردن کارفرما

07 بهمن 1400 0 325
اقدامات لازم جهت اخذ حق بیمه در صورت پرداخت نکردن کارفرما

اخذ حق بیمه در صورت بیمه نکردن کارفرما

یکی از موارد مهمی که قانونگذار بدان تاکید نموده است، بحث پرداختن حق بیمه کارگر و اخذ حق بیمه وی می باشد که در زمره مهم ترین وظایف کارفرما می باشد. هم چنان که ماده ۱۴۸ قانون کار در این ارتباط بدین نحو بیان نموده است:

"کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند."

مطابق با ماده فوق الذکر مشخص میگردد که وظیفه ارسال مجموع حق بیمه با کارفرما می باشد و کارگر مسئولیتی در این مورد ندارد. بدین ترتیب که کارفرما موظف است که با شروع کار کارگر، لیست بیمه را مطابق با حقوق کارگر، در پایان هر ماه، به تامین اجتماعی اعلام و ارسال نماید. سهم حق بیمه کارگران هفت درصد از پایه حقوق و مزایای دریافت گردیده و سهم کارفرما 23 درصد می باشد. نکته قابل توجه این است که در صورت پرداخت ننمودن حق بیمه کارگر، وی می تواند با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی، از کارفرما شکایت نماید. در صورت احراز این امر، کارفرما محکوم به پرداخت جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه میگردد. مضاف بر اینکه تحت تعقیب کیفری نیز قرار می گیرد.

گاهی اوقات مشاهده می گردد که بعضی از کارفرمایان بدلیل منافع مالی بیشتر، حقوق کارگران من جمله دستمزد، حق بیمه، عیدی و ... را پرداخت نمی نمایند کارفرمایان ملزم می باشند که تمامی حق و حقوق کارگران را در موعد مقرر پرداخت نمایند و در صورت هرگونه تاخیر در پرداخت این مبالغ، جریمه خواهند گردید. در پایان هر ماه آنان موظفند که علاوه بر حقوق کارگران، حق بیمه خود و کارگران را به سازمان تامین اجتماعی مربوطه، اعلام نمایند.

در صورتی که کارفرما حقوق کارگر را تضییع نموده و از کارگر سوء استفاده نماید، قانونگذار این حق را برای کارگر متصور شده است تا بتواند از کارفرما به اداره کار شکایت نماید در اینصورت تخلف کارفرما، پرداخت ننمودن سهم حق بیمه خود و کارگر یا کارگرانش می باشد. روال قانونی بدین ترتیب می باشد که هر کارگر، از زمان اشتغال به کار، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرد و از مزایای نیز بهره مند می گردد حتی اگر کارفرما حق بیمه او را پرداخت نکرده باشد. این مساله جزء قوانین آمره و نظم عمومی است و هرگونه توافق برخلاف آن باطل و بلااثر می باشد.

مطلب مرتبط: نحوه بازگشت به کار در صورت اخراج غیر قانونی کارگر

افراد تحت پوشش تامین اجتماعی

*مطابق با قانون، هر فردی با هر عنوان که در مقابل انجام کاری، دستمزدی دریافت نماید، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد مضاف بر اینکه تمامی مشاغلی که قانون کار آنها را تحت پوشش خود قرار داده است، مشمول این قانون می گردد. ماده ۱ قانون کار مقرر نموده است:

"کلیه کارفرمایان، کارگران، کارگاهها، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می باشند."

*مطابق با قوانین موجود، سازمان تامین اجتماعی موظف می باشد که هر شش ماه حق بیمه های پرداختی کارفرمایان را بررسی نماید در صورت عدم مغایرت در پرداخت حق بیمه، سازمان تامین اجتماعی به کارفرما ابلاغ می نماید اگر کارفرما به ابلاغ سازمان تامین اجتماعی توجهی ننماید، این موضوع توسط هیات تشخیص مطالبات بررسی می گردد این حکم در حکم سند لازم الاجرا بوده و قابل وصول می باشد. سازمان تامین اجتماعی در مورد وصول مطالبات خود بطور مستقیم و توسط ماموران اجرایی این موضوع را پیگیری می نماید.

*ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی مقرر نموده است:

"کارفرمایان مکلفند صورت مزد و حقوق و مزایای بیمه شدگان‌ همچنین دفاتر و مدارک لازم را در موقع مراجعه بازرس سازمان در اختیار او بگذارند. بازرسان سازمان می‌توانند از تمام یا قسمتی از دفاتر و مدارک مذکور رونوشت یا عکس تهیه و برای کسب اطلاعات لازم به هر یک از رؤسا و کارمندان و کارگران کارگاه و مراجع ذیربط مراجعه نمایند.

بازرسان سازمان حق دارند کارگاه های مشمول قانون را مورد بازرسی قرار دهند و دارای همان اختیارات و مسئولیت های مذکور در مواد 52 و 53 قانون کار خواهند بود. نتیجه بازرسی حداکثر ظرف یک ماه از طرف سازمان به کارفرما اعلام خواهد شد."

*اهمیت پرداخت حق بیمه برای کارگران بدین جهت می باشد که با پرداخت حق بیمه می توانند از مزایایی مانند بازنشستگی، دریافت مستمری بازنشستگی بهره مند شوند. پرداخت ننمودن حق بیمه کارگر توسط کارفرما تاثیر مستقیمی بر بازنشستگی کارگر دارد.

مطلب مرتبط: تعهدات کارفرما مطابق با قانون کار

روش های پیگیری سوابق بیمه ای کارگر عبارتند از:
  1. مراجعه به واحد نام نویسی و حسابهای انفرادی شعبه تامین اجتماعی محل اشتغال و تکمیل فرم سابقه بیمه
  2. مراجعه به اداره کار محل اشتغال و سپس کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که در آن محل ثبت نام را انجام داده است.

مطلب مرتبط: نمونه نامه اعلام ترک کار کارگر

مراحل شکایت از کارفرما در ارتباط با اخذ حق بیمه در صورت بیمه نکردن کارفرما

۱) مراجعه به شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی و پیدا کردن اداره کار ذیصلاح و تکمیل فرم مربوطه به مشخصات و حقوق کارگر

۲) مراجعه به واحد ارجاع اداره کار مربوطه و تهیه نامه و ارسال به کارگزاری تامین اجتماعی

۳) تکمیل فرم دادخواست در اداره کار و ارجاع پرونده به هیات تشخیص اداره کار و بررسی شکایت در هیات تشخیص و حل اختلاف

۴) ابلاغ رای توسط اجرای احکام دادگستری به کارفرما


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل