نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع

02 خرداد 1403 1 9153
دادخواست دستور فروش ملک مشاع

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم دادخواست آشنا شوید.

مطلب مرتبط: نحوه افراز و تفکیک ملک چگونه است؟

نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع

خواهان: خانم/ آقای: …/ کد ملی: …/ به نشانی: …

خوانده: خانم/ آقای: …/ کد ملی: …/ به نشانی: …

وکیل: خانم/ آقای: …/ کد ملی: …/ به نشانی: …

خواسته: تقاضای صدور دستور فروش ملک مشاع

دلایل و منضمات:

  1. تصویر مصدق سند مالکیت

  2. گواهی عدم افراز صادره از اداره ثبت

مطلب مرتبط: فروش ملک مشاع به چه صورت امکان پذیر است؟

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان ...

با سلام و تقدیم احترام،

احتراماً اینجانب ... به وکالت از خواهان دعوا آقای ... به استحضار عالی می رساند موکل اینجانب به موجب سند مالکیت به شماره ... مالک دو دانگ از شش ‌دانگ مشاع از پلاک ثبتی ... فرعی از ... اصلی بخش ... شهرستان ... واقع شده در نشانی ... می‌باشد که در حال حاضر به دلیل مشکلات حادث شده با خواندگان دعوا در نحوه تصرف و استفاده از مال مشاع، خواستار فروش آن توسط دادگاه می باشد.

به همین خاطر درخواست افراز آن را از اداره ثبت اسناد و املاک ... نموده اند که مرجع موصوف رای بر غیرقابل افراز بودن پلاک مذکور صادر و به کلیه مالکین مشاعی ابلاغ و النهایه قطعی گردیده است نظر به اینکه ادامه مشارکت منشأ اختلافات و دعاوی علیه شرکاء می‌شود و از سویی امکان فعالیت همزمان شرکاء موجود نیست و ایشان تمایلی به ادامه مشارکت به نحو مذکور را ندارد، لذا از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی دستور فروش مال مشاع، طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری را استدعا دارم.

مطلب مرتبط: نحوه افراز ملک مشاع در ادارات ثبت

مستندات قانونی مرتبط با نمونه دادخواست دستور فروش ملک مشاع

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: 7/1402/97 شماره پرونده: 1402-3/3-97ح تاریخ نظریه: 1402/07/04

در خصوص املاک مشاعی (ملک تجاری) که نسبت به آن‌ها تقاضای دستور فروش می شود و شخص ثالث نسبت به آن دارای حق سرقفلی است، دستور فروش چگونه اجرا و حقوق ثالث به چه نحو باید حفظ شود؟

در فرضی که صدور دستور فروش ملک مشاع به سبب غیرقابل افراز بودن آن از دادگاه درخواست می شود، دادگاه مکلف است صریحاً حق کسب یا پیشه یا تجارت و حق سرقفلی مستاجر ملک تجاری را از دستور فروش استثناء کند و در نتیجه در اجرای دستور فروش ملک تجاری مشاع غیرقابل افراز، صرفاً مالکیت ملک مشاع و با استثناء کردن حقوق مذکور به مزایده و فروش گذاشته می شود و دستور فروش ملک به حق مستاجر دارای حق کسب یا پیشه یا تجارت و یا دارنده سرقفلی خللی وارد نمی کند.

 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: 7/99/1826 شماره پرونده: 99-87-1826 ح تاریخ نظریه: 1399/11/29

به استحضار می رساند گاهی در اجرای ماده 4 قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب 1356 و ماده 6 آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب 1358/2/20 هیات وزیران، مراجع رسیدگی کننده دستور فروش و بعضاً حکم فروش صادر می‌ کنند. از ماده 9 آیین‌نامه اجرایی این قانون که مقرر می‌دارد: «در صورت صدور حکم قطعی بر غیرقابل تقسیم بودن ملک دادگاه شهرستان بر حسب درخواست یک یا چند نفر از شرکاء دستور فروش آن را به دایره اجرای دادگاه خواهد داد» چنین مستفاد است که این آیین نامه لازمه صدور دستور را صدور حکم قطعی بر غیرقابل تقسیم بودن ملک دانسته است و این حکم نیز از سوی مراجع قضایی صادر می شود. از آن‌جا که برخی محاکم دادگستری دستور فروش و عده ای دیگر حکم بر فروش چنین املاکی صادر می‌کنند و با توجه به آثار و احکام متفاوت مترتب بر هر یک از این ها، خواهشمند است در خصوص نوع تصمیم دادگاه اعلام نظر فرمایید.

درخواست فروش ملک مشاع به لحاظ غیر قابل افراز بودن آن، دعوی محسوب نمی‌ شود و دادگاه وفق مقررات قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب 1357 و آیین نامه اجرایی آن مصوب 20/2/1358 هیات وزیران، در وقت فوق‌العاده دستور فروش صادر می‌کند و دستور فروش نه حکم است و نه قرار و صدور آن مستلزم رسیدگی قضایی نیست؛ زیرا فاقد جنبه ترافعی است.

با وجود این دادخواست دستور فروش ملک مشاع که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این دادخواست شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

مصطفی شمس
24 فروردین 1403
سلام وعرض ادب خیلی مفیدبود متشکرم
تماس با وکیل