آثار عقد صلح در رابطه طرفین چیست؟

آثار عقد صلح
25 اسفند 1402 0 69
آثار عقد صلح

آثار عقد صلح در رابطه طرفین

واژه صلح از لحاظ لغوی بمعنای آشتی، مصالحه، سازش و ... می باشد. از دیدگاه حقوقدانان عقد صلح به عقدی اطلاق می گردد که طرفین یک قرارداد با یکدیگر توافق می نمایند که یک رابطه حقوقی ایجاد شده و یا از بین برود. مقنن در ماده ۷۵۲ قانون مدنی، عنوان نموده است که عقد صلح یا برای حل و فصل اختلافات موجود ایجاد می شود و یا جهت جلوگیری از اختلافات احتمالی در آینده و ... ایجاد می گردد. عقد صلح به محض انعقاد طبعاً دارای آثاری نیز خواهد بود. در مقاله حاضر سعی می گردد به تفصیل در ارتباط با آثار عقد صلح در رابطه طرفین پرداخته شود.

مطلب مرتبط: عقد صلح چیست؟ انواع آن کدام است؟

آثار عقد صلح در رابطه میان طرفین

در خصوص آثار صلح و روابطی که به تبع آن میان طرفین ایجاد می گردد می توان اینگونه بیان نمود که این آثار عبارتند از:

۱) از بین رفتن یا ساقط گردیدن حق

صلحی که به جهت از بین بردن اختلافات واقع می شود، قاطع دعوا خواهد بود این امر بدین معنا می باشد که دیگر نمی توان آن را مجدداً در دادگاه مطرح نمود چراکه دارای اعتبار امر مختومه یا امر قضاوت شده می باشد. نکته دیگر آنکه از ابتدا و پیش از وقوع اختلاف نیز می توان صلح را ایجاد نمود بطور مثال آقای «الف»، طلبی که از آقای «ب» دارد را از او ساقط می نماید در صورتی که او نسبت به این طلب، اقامه دعوا نماید آقای «ب» می تواند در دفاع از خود به صلح منعقده استناد نماید.

 

۲) ایجاد گردیدن حق 

معمولا طرفین عقد صلح در هنگام انعقاد آن، صرفاً به خود حق واقع شده، بسنده ننموده و شروطی را بدان اضافه می نمایند. گاهی اوقات نیز ممکن است عقد صلح به جهت ایجاد تعهد و یا مالک شدن باشد که طرفین جهت گریز از برخی احکام، بدان روی می آورند.

مطلب مرتبط: شرایط صحت عقد صلح چیست؟ ویژگی های آن کدام است؟

۳) اعلام نمودن حق 

در زمان ایجاد اختلاف و بعد از آن با طرح دعوا، اگر طرفین تصمیم بر صلح با یکدیگر داشته باشند، اثر متعارف عقد صلح، اعلام حقی خواهد بود که هر دو طرف قبل از آن داشته اند مگر آنکه در آن به واقع شدن تراضی به انتقال یا ایجاد حق تصریح گردد و یا آنکه اوضاع و‌ احوال دال بر آن باشد.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل