نمونه دادخواست الزام به تغییر نام

04 خرداد 1403 0 104
دادخواست الزام به تغییر نام

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه دادخواست الزام به تغییر نام برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم دادخواست آشنا شوید.

مطلب مرتبط: دادخواست چیست و نحوه نوشتن آن چگونه است؟

نمونه دادخواست الزام به تغییر نام

خواهان: خانم/ آقای: …/ کد ملی: …/ به نشانی: …

خوانده:

1- اداره کل ثبت احوال استان تهران

2- اداره ثبت احوال شهرستان تهران

وکیل: خانم/ آقای: …/ کد ملی: …/ به نشانی: …

خواسته:

تغییر نام (الزام خواندگان ردیف اول و دوم مبنی بر تغییر نام موکل از محمدحسن به مهبد)

اصلاح شناسنامه (الزام خواندگان ردیف اول و دوم به اصلاح اسناد سجلی موکل (اصلاح نام) با حفظ سایر مندرجات آن)

دلایل و منضمات دادخواست:

1- وکالت نامه به شماره ... مورخه ...

2- شناسنامه شماره ... صادره از تهران

3- تصویر کارت ملی به شماره ...

4- تصویر پاسخ سازمان ثبت احوال به شماره ... مورخه ...

5- فتوکپی مصدق استشهادیه محلی

6- تقدیرنامه ها، پوسترها و ...

مطلب مرتبط: نمونه رای تغییر نام و نام خانوادگی

رئیس محترم مجتمع قضایی ...

با درود و نیک خواهی؛

احتراماً اینجانب ... ضمن اعلام وکالت از طرف آقای محمدحسن مشهور به مهبد مراتب دعوای موکل را به طرفیت اداره کل ثبت احوال استان تهران ابراز و به استحضار آن عالی مقام می رسانم:

الف) شرح ماوقع

موکل شخصی است به نام آقای محمدحسن ... فرزند ... متولد ... به شماره ملی ... و شماره شناسنامه ... صادره از بخش مرکزی شهرستان تهران که به نام مهبد شهرت داشته و مستند به استشهادیه پیوستی، در میان اعضای خانواده، بستگان و دوستان خود نیز به این نام خوانده می شود.

همچنین شایان ذکر است که نامبرده در عرصهٔ حقوق بیمه به عنوان مدرس، پژوهشگر، برگزار کننده سمینارهای آموزشی و ارائه کننده خدمات مشاوره ای در سطوح فضای مجازی، جراید و نشریات، آموزشگاه ها و شرکت های بیمه حضوری فعال داشته و در همه عرصه های یاد شده به نام مهبد ... شهره است؛ به نحوی که نام مهبد جزء لاینفکی از کسب و کار موکل به شمار رفته و نام تجاری او نیز محسوب می گردد.

مضافاً اینکه کمیسیون های مربوط به نهادهای مختلف از جمله وزارت ورزش، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مرکز وکلای قوه قضائیه و کلیه نهادها و سازمان هایی که در عرصه مشاوره و کارگزاری حقوق بیمه با نامبرده همکاری مستمری دارند، در مکاتبات رسمی و اداری خود از نام مهبد ... استفاده می کنند.

مع الوصف، تفاوت نام مندرج در اسناد سجلی موکل (یعنی نام محمدحسن) با نام مشهور به آن (یعنی نام مهبد) موجب بروز مشکلات متعددی در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی موکل و حتی در برخی از موارد موجب اخلال در کسب و کار نامبرده گردیده است که از جمله آنها می توان به سو تفاهم های ایجاد شده برای دانشپذیران هنگام پرداخت شهریه کلاس های آموزشی، مشکلات ناشی از عدم تطابق مشخصات موکل در بلیت های تهیه شده توسط نهادها و مؤسسات دعوت کننده از موکل که در راستای تدارک وسایل ایاب و ذهاب (چون بلیت قطار، هواپیما و ...) و همچنین تهیه محل اسکان او (مانند مهمانپذیرها و مهمانسراها و هتل ها) به عمل می آورند و النهایه بروز مشکلات متعدد در صدور گواهی ها و مدارک حرفه ای شغلی به نام مشارالیه اشاره نمود.

ب) خواسته دعوا

بی تردید نام موکل (محمدحسن) از اسامی شریف و مبارک در دین مبین اسلام و همچنین جامعه به شمار می رود؛ مع الوصف حق انتخاب نام از جلوه های اصل حاکمیت اراده به شمار رفته و مورد حمایت شرع و همچنین قانون قرار دارد. بر مبنای این اصل، هر شخصی حق دارد تا برای خود نامی را که برخلاف قوانین و مقررات حاکم اخلاق حسنه، عفت جامعه و کرامت انسانی نیست برگزیند.

همچنین اجبار افراد به انتخاب نامی که به آن راغب نیستند، خلاف موازین شرعی و همچنین اصول حقوق بشری است و ممکن است به نوعی موجب کراهت اشخاص نسبت به این اسامی مبارک شود.

صرف نظر از اینکه نام انتخابی توسط موکل با اصول یاد شده هیچ گونه مخالفت و تعارضی ندارد، درخواست تغییر نام موکل پیشتر به سازمان ثبت احوال کشور ارائه اما با مخالفت سازمان مذکور مواجه گردید.

با این اوصاف نظر به موارد عنوان شده در دادخواست و همچنین مستندات پیوستی، الزام خواندگان ردیف اول و دوم به تغییر نام موکل از نام محمدحسن به نام مهبد و همچنین اصلاح شناسنامه او در قسمت نام با حفظ سایر مندرجات، از محضر آن مقام محترم قضایی مورد استدعاست.

با تجدید احترام

با وجود این دادخواست الزام به تغییر نام که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این دادخواست شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل