نمونه رای مطالبه خسارات دادرسی از خواهان

16 فروردین 1403 0 103
رای مطالبه خسارات دادرسی از خواهان

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای مطالبه خسارات دادرسی از خواهان برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه ۱۵ دادگاه حقوقی تهران صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی، واهی بودن دعوی، رای مطالبه خسارات دادرسی از خواهان

بیشتر بخوانید: هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

چکیده رای مطالبه خسارات دادرسی از خواهان

مطالبه خسارات دادرسی از خواهان منوط به صدور حکم بطلان دعوی و واهی بودن آن می باشد و الا صرف صدور قرار عدم استماع دعوی و وجود ایراد شکلی در طرح دعوی، خوانده نمی تواند خسارات دادرسی را مطالبه نماید.

مطلب مرتبط: آیا امکان مطالبه خسارات دادرسی از خواهان وجود دارد؟

رای دادگاه

دادنامه شماره: 140268390019197493 تاریخ تنظیم: 16-12-1402

در خصوص دعوی آقای سعید ... به طرفیت 1- خانم اکرم ... 2- خانم اعظم ... به خواسته مطالبه خسارت (وارده به اینجانب از بابت هزینه های تحمیلی از جمله هزینه بلیط و سایر هزینه های تحمیل شده از جمله تعویق در درمان در کشور انگلیس از باب دعوای واهی فعلا مقوم به 201/000/000 ریال با جلب نظر کارشناس)، مطالبه خسارات دادرسی.

خواهان در دادخواست تقدیمی اعلام نموده «احتراماً به استحضار می رساند که عطف به پرونده کلاسه ۱۴۰۲۶۸۹۲۰۰۰۲۹۲۲۶۴۷ مطرح در شعبه ۱۷ دادگاه عمومی حقوقی آن مجتمع تحت رسیدگی قرار گرفته و رای صادره گردیده است اینجانب سعید ... از خواهان پرونده خانم اکرم ... به نشانی تهران ... به شماره تماس ... و خانم اعظم ... به نشانی تهران ... به شماره تماس ... نسبت به شکایت واهی که از بنده کردند شکایت دارم و خواهان مطالبه ضرر و زیان نسبت به بنده که جانباز تحت درمان خارج از کشور می باشم را هستم که مجبور شدم درمان های خود را به تاخیر انداخته تا به ایران بیایم تا در وقت مقرر در دادگاه باشم با توجه به اینکه عمل های جراحی داشتم لذا خواهشمند است نسبت به موارد ذکر شده در پایین این شکایت گفته شده است مرا به حق خود برسانید موارد فوق 1- مطالبه ضرر و زیان و هزینه های رفت و برگشت بنده و جبران هزینه تاخیر وقت عمل های جراحی بنده که بالغ بر دویست میلیون تومان نیز می باشد. ابطال قولنامه ای که نامبردگان در پرونده فوق الذکر از بنده شکایت نمودند و مطالبه ثمن معامله در قولنامه پیوست پرونده می باشد. خواهان توقیف پلاک ثبتی فوق الذکر تا تعیین تکلیف پرونده می باشم با توجه به اینکه پلاک ثبتی فوق بازداشت دائم در دادسرای دیگری بابت یک متهم می باشد. نامبردگان جهت تنظیم سند نسبت به یک دانگ آن که ورثه ای می باشد اقدام کردند لذا از آن مقام محترم خواهشمند است دستور مساعدت و رسیدگی لازمه مرقوم فرمائید.»

با توجه به دفاعیات خواندگان و مذاکرات جلسه دادرسی قدر متیقن این است که در پرونده مطروحه استنادی خواهان حکمی له یا علیه وی صادر نشده و صرفاً به جهت بازداشت بودن ملک قرار عدم استماع دعوی صادر شده است و از آنجا که واهی بودن دعوی محرز نیست و تعیین تکلیف قطعی نسبت به آن صورت نگرفته لذا رابطه تسبیب در ورود خسارت برقرار نیست و طبق اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی حق مسلم هر شخص می باشد و دادگاه به استناد ماده 1257 قانون مدنی حکم بر بطلان دعوی صادر می نماید. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

دادرس شعبه ۱۵ دادگاه حقوقی تهران

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل