نمونه رای پذیرش مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویس چک های صیادی ثبت نشده

03 مرداد 1403 0 118
رای پذیرش مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویس

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای پذیرش مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویس چک های صیادی ثبت نشده برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه هشتم دادگاه حقوقی شهرستان یزد صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: الزام خواندگان به پرداخت تضامنی وجه چک، مطالبه چک ثبت نشده، خسارت تاخیر تادیه چک صیادی ثبت نشده، رای پذیرش مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویس چک های صیادی ثبت نشده

مطلب مرتبط: نمونه رای مسئولیت تضامنی صادرکننده و انتقال دهنده چک

چکیده رای پذیرش مسئولیت تضامنی صادرکننده و ظهرنویس چک های صیادی ثبت نشده

دادرس محترم شعبه معتقدند که ظهرنویس چک ثبت نشده با صادرکننده آن مسئولیت تضامنی دارد. هر چند که به نظر دادنامه در خصوص مسئولیت ظهرنویس چک ثبت نشده قابل نقد است چراکه ظهرنویس چک ثبت نشده که سند عادی محسوب می گردد از احکام قانون تجارت خارج است و ظهرنویس ضامن تلقی نمی شود مگر صراحتاً فرد تضمین نموده باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه وصول چک پس از فوت صادرکننده چک

رای دادگاه

دادنامه شماره: 140313390000809135 تاریخ تنظیم: 21-03-1403

در خصوص دعوی شرکت ... با وکالت خانم ... به طرفیت 1- آقای ... فرزند ولی اله 2- خانم ... فرزند ابوالفضل عیناً به خواسته تقاضای صدور حکم و الزام خواندگان به پرداخت تضامنی مبلغ ۷۰۷/۷۸۰/۰۰۰ ریال بابت ثمن کالای خریداری شده از شرکت خواهان به استناد یک فقره چک ثبت نشده به شماره 810242 بانک تجارت و فاکتورهای پیوستی به انضمام پرداخت کلیه خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل و خسارت تاخیر تادیه از تاریخ سررسید چک 28-12-1402 لغایت زمان اجرای کامل حکم؛ با عنایت به مجموع محتویات و مستندات پرونده حاضر و جمیع بررسی های معموله و توجهاً نظر به مفاد دادخواست تقدیمی خواهان و مدارک ابرازی ایشان از جمله تصویر مصدق متن و ظهر سند مارالذکر که با التفات به عدم ثبت در سامانه صیاد به عنوان یک سند غیر تجاری قابل مطالبه است و به لحاظ این که وجود اصل آن سند در ید خواهان ظهور در اشتغال ذمه خواندگان دارد بدین توضیح که حسب نوشته عادی مندرج در پرونده خوانده ردیف دوم اقرار به خرید کالا از شرکت خواهان نموده است و از سوی خوانده ردیف اول چک دعوی صادر و سپس خوانده ردیف دوم ضمانت آن را بر عهده گرفته است که اینگونه ضمانت هر چند مرتبط با سند عادی می باشد (چک صیادی ثبت نشده) لیکن در عرف معاملات دلالت بر ضم ذمه به ذمه (مسئولیت تضامنی) دارد نه نقل ذمه به ذمه و نظر به اینکه خواندگان دلیلی که ظهور در پرداخت دین یا برائت ذمه خویش یا عدم استحقاق خواهان باشد ارائه ننموده اند، فلذا این محکمه با استصحاب بقای دین، خواسته خواهان را وارد و ثابت دانسته و نتیجتاً مستند به مواد 198 و 515 و 519 و 120 و 522 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 حکم محکومیت تضامنی خواندگان را به پرداخت مبلغ ۷۰۷/۷۸۰/۰۰۰ ریال بابت اصل خواسته و پرداخت مبلغ 23/424/300 ریال بابت هزینه های دادرسی پرداخت شده و پرداخت مبلغ 32/726/760 ریال بابت حق الوکاله وکیل محترم در مرحله بدوی وفق تعرفه مقرر و پرداخت خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست 23-02-1403 لغایت زمان وصول محکوم به، بر مبنای شاخص نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که محاسبه آن و ایضاً اخذ هزینه دادرسی متعلقه وفق تعرفه مقرر قانونی به دایره اجرای احکام حقوقی محول می گردد، همگی در حق خواهان صادر و اعلام می نماید و در ادامه در خصوص خواسته خواهان مبنی بر مطالبه خسارت تاخیر تادیه از زمان سررسید چک متنازع لغایت تاریخ تقدیم دادخواست حاضر، نظر به اینکه دارندگان چک های صیادی ثبت نشده از مزایای سند تجاری محروم می باشند فلذا این محکمه مستند به ماده 197 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ حکم بی حقی خواهان را صادر و اعلام می نماید. آرای اصداری حضوری بوده و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان یزد می باشد.

رئیس شعبه هشتم دادگاه حقوقی شهرستان یزد - احمد زحمتکش

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.