هر آنچه باید در مورد تعویض پلاک خودرو بدانید

02 دی 1398 0 390
هر آنچه باید در مورد تعویض پلاک خودرو بدانید

تعویض پلاک خودرو

پس از انعقاد قرارداد و امضای مبایعه نامه توسط خریدار و فروشنده و متصدی بنگاه و شهود، نوبت به تعویض پلاک خودرو ی موضوع معامله می رسد.

معمولا در مبایعه نامه بخشی از ثمن معامله برای تعویض پلاک و بخشی هم برای انتقال سند رسمی خودرو پیش بینی می شود که خریدار بایستی در هنگام تعویض پلاک و انتقال سند در دفترخانه اسناد رسمی به صورت نقد یا در قالب چک تضمین شده به فروشنده تسلیم نماید.

در مبایعه نامه حتما باید موعدی برای حضور طرفین قرارداد جهت حضور در یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو پیش بینی شود و برای عدم حضور آن نیز بهتر است به صورت روزشمار خسارت و جریمه تاخیر انجام تعهد پیش بینی کرد تا طرفین خود را مکلف به انجام تعهدات قراردادی بنمایند.

اصل و قاعده و بهینه ترین روش آن است که فروشنده و خریدار (قبل از حضور در دفترخانه اسناد رسمی)، با حضور در مراکز تعویض پلاک و ارائه مدارک و مستندات اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای خریدار کنند، در این مراکز ضمن ارائه خودرو به کارشناسان، باید مدارک لازم را ارائه کنند.

مطلب مرتبط: نحوه تنظیم لایحه دفاعیه در دادگاه

مدارک ضروری برای تعویض پلاک عبارتند از:

  • مدارک شناسایی فروشنده و خریدار (شناسنامه و کارت ملی)
  • برگ سبز خودرو (سند مالکیت خودرو)
  • بنچاق به نام فروشنده (سند قطعی منقول)
  • برگ کمپانی
  • معاینه فنی
  • مدارک مربوط به احراز آدرس و محل سکونت خریدار (مانند سند منزل یا اجاره نامه با کد رهگیری، قبوض برق و تلفن متعلق به خریدار یا خانواده درجه یک)

اگر فروشنده به هر دلیلی امکان حضور در مرکز تعویض پلاک خودرو را ندارد می تواند در یکی از دفاتر اسناد رسمی حضور یافته و به خریدار وکالتنامه تعویض پلاک بدهد تا خریدار بدون نیاز به حضور او بتواند نسبت به تعویض پلاک و انتقال سند رسمی خودرو به نام خودش و یا هر شخص حقیقی و یا حقوقی دیگر اقدام کند.

با توجه به مسئولیت های قانونی صاحب پلاک خودرو و در نظر گرفتن نمرات و امتیازات منفی در قانون جدید راهنمایی و رانندگی، توصیه می کنیم که اگر قصد دارید به اصطلاح به صورت وکالتی خودروی خود را بفروشید:

اولا، برای تعویض پلاک مهلت محدود مثلا ۴۸ ساعته تعیین کنید تا خریدار مجبور به تعویض پلاک شود تا بعدها با مشکلات حقوقی بسیاری مواجه نشوید.

ثانیا اینکه حق توکیل به غیر به خریدار ندهید.

هزینه اعطای وکالت برای تعویض پلاک و انتقال سند و یا فقط تعویض پلاک بر عهده فروشنده است و خریدار مسئولیتی در پرداخت هزینه تنظیم وکالت تعویض پلاک ندارد.

مطلب مرتبط: مبایعه نامه چیست و نحوه نگارش آن چگونه می باشد؟

فرآیند تعویض پلاک جزئیات عجیب و غریبی ندارد و اگر مدارکتان کامل باشد، به مشکل خاصی بر نخواهید خورد فقط موارد ذیل را در نظر داشته باشید:

  • هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.
  • کارت قبلی خودرو به همراه پلاک قبلی تحویل مرکز تعویض پلاک می شود و خودرو با پلاک جدید از مرکز یاد شده خارج می شود.
  • هزینه ارسال پستی کارت جدید خودرو بر عهده خریدار می باشد.
  • قبل از انتقال مالکیت خودرو، نیروی انتظامی مستقر در مرکز تعویض پلاک از هر کجا که لازم باشد درباره خودرو استعلام می گیرد و جنانچه موانع قانونی وجود نداشته باشد امضای نهایی را از فروشنده اخذ می کند.
  • ارائه مفاصا حساب شهرداری به مرکز تعویض پلاک ضرورتی ندارد.
  • اگر شکایتی نسبت به پلاک خودروی موضوع معامله ثبت شده باشد، تا پیش از رفع تکلیف نسبت به آن، نمی توانید خودرو را معامله کنید.
  • هیچ محدودیتی در داشتن تعداد خودرو وجود ندارد بنابراین اگر کسی همزمان چهار خودرو داشته باشد چهار پلاک نیز به نام او وجود دارد و اگر قبل از انجام معامله یکی از آنها را در ظرف مدت شش ماه قبل فروخته باشد (گویا جدیدا محدودیت زمانی وجود ندارد)، همان پلاک روی خودروی جدید نصب می شود.

امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل