تنظیم سند رسمی انتقال خودرو به چه صورت انجام می گیرد؟

01 دی 1398 0 291
تنظیم سند رسمی انتقال خودرو به چه صورت انجام می گیرد؟

تنظیم سند رسمی انتقال خودرو

بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود.

دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی (مراکز تعویض پلاک) برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و سپس تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.

به عبارتی بعد از تنظیم مبایعه نامه و امضای آن و رد و بدل کردن وجوه، ابتدا به مرکز تعویض پلاک باید مراجعه شود و پس از فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید به نام خریدار، طرفین باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی جهت نقل و انتقال رسمی و تنظیم سند قطعی منقول خودروی موضوع معامله مراجعه کنند.

برای نقل و انتقال رسمی ضرورتی ندارد که حتما از قبل مبایعه نامه ای بین خریدار و فروشنده تنظیم شود.

مانند وقتی که خریدار و فروشنده با همدیگر رابطه دوستی یا فامیلی دارند که در این صورت می توانند در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و مستقیما مبادرت به تنظیم سند انتقال خودرو کنند.

یکی از مشکلات عمده طرفین قرارداد مربوط به عدم حضور یکی از آنها و یا هر دو طرف معامله در دفترخانه جهت انتقال سند مالکیت می باشد.

در این چنین مواردی و به منظور الزام فروشنده برای حضور در دفترخانه اسناد رسمی، می بایست از قبل در مبایعه نامه زمان و مکان حضور در دفترخانه معین شود تا چنانچه یکی از طرفین در زمان مقرر حاضر نگردید، طرف مقابل بتواند از دفترخانه، «گواهی عدم حضور» او را دریافت کند.

مطلب مرتبط: شیوه شماره گذاری و تعویض پلاک خودرو

علت اهمیت این موضوع آن است که اگر در مبایعه نامه برای عدم حضور در دفترخانه خسارت تعیین شود، از زمان دریافت گواهی عدم حضور قابل محاسبه و از طریق دادگاه با طرح دعوا قابل مطالبه خواهد بود.

نکته: اگر در هنگام تنظیم مبایعه نامه، زمان و مکان تنظیم سند مشخص نشود، امکان دریافت گواهی عدم حضور وجود ندارد و در این حالت باید ابتدا طی ارسال اظهارنامه به طرف مقابل به او این موضوع را تذکر داده و موعدی را جهت تنظیم سند مقرر کنید و در صورت عدم اقدام از طرف او می توانید با تنظیم دادخواست به خواسته «الزام به تنظیم سند رسمی خودرو» یا «مطالبه وجه بابت باقیمانده ثمن معامله خودرو» (بسته به اینکه خواهان دعوا فروشنده است یا مالک) او را ملزم به انجام تعهد نمایید که در صورت عدم اقدام از سوی فروشنده و عدم حضور او در دادگاه پس از قطعیت رای، نماینده دادگاه بجای فروشنده در دفترخانه حاضر شده و سند رسمی خودرو را به نام خریدار امضاء زده و انتقال می دهد.

اگر فروشنده خودرو هستید دقت کنید که در دفترخانه باید سند را به نام همان شخصی که در مبایعه نامه مشخص شده انتقال بدهید و اگر خریدار اصرار می کند که من خودرو را به فلانی فروخته ام و سند را به نام او انتقال بدهید، هیچگاه زیر بار این خواسته نروید زیرا ممکن است در دام یک کلاهبردار بیفتید و با دردسر مواجه شوید.

اگر قرار است فروشنده خودرو را به صورت وکالتی بفروشد لازم است که در همین مرحله ضمن اعطای وکالت تام به خریدار تمام طلب خود را دریافت کند زیرا پس از دادن وکالت به خریدار خودرو دیگر برای هیچ امضایی نیاز به حضور فروشنده ندارد و با این وکالت نامه کل اقدامات بعدی را به تنهایی می تواند انجام دهد.

در مقابل، اگر خریدار خودرو هستید باید دقت کنید که اگر اقدام به تصفیه حساب با فروشنده می نمایید، حتما وکالت نامه اعطایی از سوی فروشنده به شما باید شامل کلیه اختیارات قانونی اعم از تعویض پلاک و فروش و انتقال رسمی خودرو را در بر داشته باشد تا دیگر نیازی به حضور فروشنده در هیچ یک از مراحل دیگر نداشته باشید.

مدارک مورد نیاز جهت انتقال سند رسمی خودرو یا تنظیم وکالتنامه فروش

  • حضور فروشنده و خریدار و یا نماینده قانونی آنها (وکیل، ولی، قیم)
  • اصل کارت ملی و شناسنامه طرفین معامله
  • اسناد مالکیت خودرو (در صورتی که فروشنده اولین مالک خودرو است ارائه برگه کمپانی و یا برگه گمرک و در صورتی که فروشنده مالک اول نباشد ارائه آخرین بنجاق دفترخانه ضروری است.)
  • شناسنامه خودرو (برگ سبز صادره توسط مراکز تعویض پلاک)
  • برگ تاییدیه نقل و انتقال خودرو (صادره توسط مراکز تعویض پلاک، البته برای تنظیم وکالت فروش نیاز نمی باشد)
  • اصل برگ مفاصا حساب عوارض خودرو صادره از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا شهرداری (پرداخت شده توسط فروشنده)
  • اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر
  • اصل کارت هوشمند سوخت

امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل