نمونه رای تعهد به کار مادام العمر

25 بهمن 1402 0 190
رای تعهد به کار مادام العمر

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای تعهد به کار مادام العمر برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه 8 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان زاهدان صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: اصل 22 قانون اساسی، سلب حریت، حق تمتع، رای تعهد به کار مادام العمر

بیشتر بخوانید: ایرادات رسیدگی دعاوی کارگر و کارفرما

چکیده رای تعهد به کار مادام العمر

تعهد شخص به انجام کار برای دیگری تا پایان عمر، موجب سلب حریت و برخلاف اصول مربوط به حق شغل در قانون اساسی بوده و با توجه به مفهوم مخالف ماده 10 قانون مدنی باطل و قابلیت ترتیب اثر ندارد.

 

رای دادگاه

در خصوص دعوای خواهان شرکت ...  با نمایندگی آقای ... فرزند ... با وکالت آقای ... به طرفیت آقای ... به خواسته الزام به ایفای تعهد (غیرمالی) مبنی بر (الزام به انجام تعهد آقای ... نسبت به شرکت حمل و نقل ... مبنی بر انجام کلیه تعهدات مطابق سند تعهدنامه غیرمالی و عدم ترک شرکت) به شرح دادخواست تقدیمی؛ ماحصل ادعای وکیل خواهان طی دادخواست این است که: آقای ... مطابق تعهدنامه غیرمالی تنظیم شده در دفترخانه اسناد رسمی ۳۹ زاهدان متعهد گردیده که همکاری لازم را با شرکت فوق داشته باشد و کلیه تعهدات و مفاد تعهدنامه را انجام دهد و به هیچ عنوان بدون اجازه شرکت و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره حق خروج از شرکت را ندارد که متاسفانه شرکت مذکور را ترک کرده و در مکان دیگری فعالیت می نماید و قطعاً این فعل ایشان نمونه بارز عدم انجام تعهد می باشد نامبرده در دو دفترخانه تعهد می دهد که با شرکت همکاری نماید و شرکت را ترک نکند و با ترک شرکت توسط ایشان ضرر و خسارت به شرکت وارد شده است و موکلین معتقدند آقای ... را ما تربیت نموده و به عنوان یک نیروی شایسته به سرانجام رساندیم و اکنون اخلاقی نیست که ایشان شرکت را ترک نماید و به مفاد تعهد عمل ننماید لذا از آن مقام محترم استدعا دارم ضمن الزام ایشان به انجام تعهد و برگشت به شرکت ایشان را به پرداخت کلیه خسارات وارده به شرکت با جلب نظر کارشناس حکم مقتضی صادر فرمایید.

دادگاه با ملاحظه اوراق و محتویات پرونده و نظر به اینکه وفق ماده ۹۵۹ قانون مدنی هیچ کس نمی تواند به طور کلی حق تمتع و یا حق اجرای تمام یا قسمتی از حقوق مدنی را از خود سلب کند و توجهاً به اینکه مقنن در ماده ۹۶۰ از قانون اخیرالذکر نیز بیان می دارد هیچ کس نمی تواند از خود سلب حریت کند و یا در حدودی که مخالف قوانین و یا اخلاق حسنه باشد از استفاده از حریت خود صرف نظر نماید و با امعان نظر به اینکه در مانحن فیه خوانده به موجب سند رسمی شماره ... به شرح صفحه ۹ پرونده، متعهد به انجام کار برای خواهان تا پایان بازنشستگی شده است که چنین تعهدی با ملاحظه موارد مشابه در جامعه به نوعی تعهدی می باشد که تا پایان حیات متعهد را در بر می گیرد و باعث می شود خوانده به مدت بسیار طولانی و غیر متعارف برای خواهان کار نماید که چنین امری مخالف حریت و آزادی افراد و حقوق متعلقه به آحاد مردم جامعه می باشد و از طرفی حسب اصول ۲۲ و ۲۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اولاً شغل اشخاص از تعرض مصون می باشد و ثانیاً هر کس حق دارد هر شغلی را که بدان مایل است برگزیند، فلذا در مانحن فيه طرفین نمی توانند تعهدی نمایند که باعث شود متعهد علیه تا پایان عمر از انتخاب شغل دیگری محروم گردد و از طرفی مفهوم و منطوق ماده ۱۰ قانون مدنی حاکی از این می باشد که قراردادهای خصوصی بین افراد در صورتی مخالف صریح قانون نباشد نافذ باشد، در حالیکه در خصوص موضوع متنازع فيه، تعهد خوانده مخالف اصول مسلم و صریح از قانون اساسی جمهوری اسلامی می باشد و چنین تعهداتی در جهت به کار گرفتن اشخاص تا پایان عمر آنها در تضاد با نظم عمومی و اخلاق حسنه می باشد؛ مع الوصف دادگاه خواسته خواهان را غیرمدلل و غیرثابت تشخیص و مستنداً به ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب و ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی مصوب ۱۳۰۷/۰۲/۱۸ حکم به بطلان دعوای خواهان صادر و اعلام می گردد. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ دادنامه قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان سیستان و بلوچستان می باشد.

دادرس شعبه 8 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان زاهدان

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل