نمونه رای مطالبه غرامات ناشی از معامله باطل

10 اردیبهشت 1403 0 70
رای مطالبه غرامات ناشی از معامله باطل

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای مطالبه غرامات ناشی از معامله باطل برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه 15 دادگاه حقوقی تهران صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: مستحق للغیر درآمدن مبیع، ماده 391 قانون مدنی، رای مطالبه غرامات ناشی از معامله باطل

مطلب مرتبط: غرامات ناشی از مستحق للغیر درآمدن مبیع

چکیده رای مطالبه غرامات ناشی از معامله باطل

در تعاقب ایادی در معاملات باطل به لحاظ مستحق للغیر درآمدن مبیع هر خریدار به بایع مستقیم خود حق رجوع دارد و مادامیکه ثمن و غرامات در آخرین معامله پرداخت نشده، فروشنده ماقبل آخر حق مراجعه به ایادی قبلی ندارد.

مطلب مرتبط: نمونه رای نحوه جبران خسارت در فرض مستحق للغیر درآمدن مبیع

رای دادگاه

دادنامه شماره: 140368390001259023 تاریخ تنظیم: 08-02-1403

در خصوص دعوی 1. آقای مهدی ... با وکالت خانم ... 2. خانم سمیه ... به طرفیت 1. آقای بهنام ... با وکالت ... 2. خانم رویا ... با وکالت آقای ... و 3. خانم اکرم ... به خواسته مطالبه وجه بابت ... (استدعای صدور حکم مبنی بر محکومیت خواندگان به استرداد ثمن پرداختی موضوع مزایده مورخه 11-03-1398 و انتقال اجرایی پلاک ثبتی ... با احتساب خسارت تاخیر تادیه) به مبلغ 4/150/000/000 ریال، مطالبه خسارت (استدعای صدور حکم مبنی بر محکومیت خواندگان به پرداخت غرامات وارده و مطالبه بهای روز پلاک ثبتی ... وفق نظر کارشناسی و پرداخت خسارات دادرسی مستند به مواد 390 و 391 قانون مدنی و ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی و 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی و آرای وحدت رویه شماره های ۷۳۳ - 15-07-1393 و 811- 01-04-1400 دیوان عالی کشور فعلا مقوم به مبلغ ۲۰۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال)، مطالبه خسارات دادرسی و مطالبه خسارت تاخیر تادیه. خواهان ها در دادخواست تقدیمی اعلام نمودند: با مشاهده آگهی مزایده شماره 38- 25-02-1398 شعبه دوم اجرا احکام مدنی مجتمع قضایی مفتح با شرکت در جلسه مزایده 11-03-1398 النهایه به عنوان برنده مزایده اعلام و با پرداخت تمامی ثمن مورد مزایده به مبلغ ۴/۱۵۰۰۰/۰۰۰ ریال، دستور تملیک پلاک صادر و سند رسمی انتقال اجرایی به نام اینجانب توسط نماینده اجرای احکام تنظیم گردید. پس از اخذ حکم خلع و اجرای آن نسبت به انتقال پلاک و تنظیم سند رسمی به نام خواهان ردیف دوم خانم سمیه ... اقدام نمودم. متعاقب تنظیم سند رسمی انتقال اجرائی، خانم لیلا ... همسر سابق خوانده ردیف اول (بهزاد ...) با ارائه بیع نامه عادی و وکالتنامه رسمی با اعتراض ثالث اجرائی مدعی خرید پلاک ثبتی موضوع خواسته گردید، در نهایت پس از ۴ سال روند دادرسی برابر دادنامه اخیر الصدور در شعبه ۳۲ تجدیدنظر به شماره ۸۴۵۳- ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ به جهت اصالت بیع مقدم حکم به ابطال عملیات اجرائی و اسناد انتقال اجرائی و اعاده وضع به سابق صادر گردید. روند دادرسی با توجه به تورم اقتصادی کشور موجب افزایش ارزش آپارتمان به چند برابر قیمت گردیده است. مفاد دادنامه استنادی و روند دادرسی بیانگر تبانی خواندگان از طریق طرح دعوی واهی مطالبه وجه سفته منتج به محکومیت خوانده ردیف اول و معرفی، توقیف و مزایده پلاک جهت کتمان بیع مقدم و فروش آپارتمان و دریافت ثمن آن از طریق مزایده می باشد. حال با توجه به مستحق للغیر در آمدن مبیع برابر دادنامه اخیر الصدور در شعبه ۳۲ تجدیدنظر و جهل اینجانبان خواهان های دعوی بعنوان خریداران با حسن نیت پلاک از فساد مزایده و وجود بیع مقدم و مستحق للغیر بودن مبیع و نظر به مسئولیت خواندگان در ورود خسارت از باب تسبیب با عنایت به کاهش ارزش ثمن پرداختی و لزوم جبران غرامات وارده بدواً تقاضای ارجاع موضوع به کارشناسی به منظور تعیین غرامات و بهای روز آپارتمان موضوع خواسته و متعاقباً صدور حکم وفق ستون خواسته مستند بر مواد ۳۹۰ و ۳۹۱ قانون مدنی و آرای وحدت رویه ۷۳۳ و ۸۱۱ دیوانعالی کشور و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی و مواد ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی از محضر ریاست محترم دادگاه داریم.

با توجه به محتویات پرونده، مطالب و مذاکرات جلسه دادرسی قدر متیقن این است که آقای ... ملک را در جریان مزایده تملک نموده و سپس با تنظیم سند رسمی به خانم ... انتقال داده است که با اقامه دعوی از سوی شخص ثالث این معاملات ابطال گردیده است حال از آنجا که خریدار نهایی خانم ... بوده که وی جهت مطالبه غرامات ثمن می تواند به ید مستقیم خود یعنی آقای ... مراجعه نماید و سپس آقای ... در صورت پرداخت غرامات ثمن بر اساس اصل لاضرر به فروشنده مستقیم خود مراجعه نماید که قطع نظر از اینکه با توجه به فروش اموال از طریق مزایده این مراجعه امکان پذیر باشد یا خیر. از آن جا که خواندگان با خانم ... معامله ای نداشتند لذا دعوی مطروحه از سوی خانم ... توجهی به ایشان ندارد و لذا دادگاه به استناد مواد ۸۴ و ۸۹ قانون آئین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر می نماید اما در مورد دعوی مطروحه از سوی آقای ... با عنایت به اینکه مشارالیه دلیلی بر پرداخت ثمن و غرامات به خانم ... ارائه ننموده است بنابراین در حال حاضر با توجه به استدلال فوق دعوی مطروحه وی قابل استماع نمی باشد و دادگاه به استناد ماده ۲ قانون فوق قرار عدم استماع دعوی صادر می نماید. رای صادره ظرف بیست روز قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

دادرس شعبه ۱۵ دادگاه حقوقی تهران

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل