نکات کلیدی در مورد ورشکستگی

04 خرداد 1398 0 452
نکات کلیدی در مورد ورشکستگی
این نوشته شامل چکیده ای از آراء و نکات حقوقی می باشد که می تواند در موضوع ورشکستگی و آشنایی با کم و کیف آن بسیار مفید باشد.
  1. دعوای ورشکستگی شرکت منحل شده باید به طرفیت مدیر تصفیه طرح شود.
  2. چنانچه تاجر ظرف سه روز از زمان توقف مطابق مواد 412 و 413 قانون تجارت عمل نکرده باشد، به لحاظ انصراف حکم ماده 435 از موارد اعلام شخصی تاجر، تقاضای مؤخر او مبنی بر صدور حکم توقیف و ورشکستگی مسموع نخواهد بود.
  3. کاسب جزء تاجر محسوب نمی‌شود و مشمول قواعد ورشکستگی نیست. نداشتن دفاتر قانونی موضوع ماده 6 قانون تجارت نیز قرینه‌ای است بر این امر.
  4. دعوای اعسار از اشخاص حقیقی قابل پذیرش می‌باشد و اشخاص حقوقی می‌باید دادخواست صدور حکم ورشکستگی به دادگاه تقدیم نمایند.
  5. در دعوای ورشکستگی شرکت تجاری، کارشناسان منتخب دادگاه موظف هستند که دفاتر شرکت که حکایت از عملکرد سالانه شرکت دارد را بررسی نموده و با ملاحظه آنها اعلام نظر نمایند.
  6. چنانچه شخصی که مدیر عامل یک شرکت است از بابت بدهی شخصی (مهریه همسر) مدیون باشد دعوی اعسار از او پذیرفته خواهد شد و نیازی به طرح دعوی ورشکستگی به عنوان تاجر به طرفیت او نیست چون بدهی شخصی، مستقل از بدهی شخص حقوقی (شرکت) است.
  7. توقف در تأدیه وجوه، منجر به صدور حکم ورشکستگی است و رأی قطعی مبنی بر محکومیت تاجر به پرداخت وجه لازم نیست.
  8. چنانچه هیأت تصفیه در رابطه با ورشکستگی شرکت، به تکلیف قانونی خود به جهت تعیین مدیر تصفیه اقدام ننمایند، دادگاه براساس قانون آنها را عزل و افراد جدیدی را به عنوان هیأت تصفیه منصوب می‌نماید.
  9. حکم ورشکستگی صادره از دادگاه عمومی حقوقی که دلالت بر ورشکستگی شرکت مدعی اعسار دارد می‌تواند به‌ عنوان یک دلیل متقن در دعوی اعسار ارائه شود.
  10. توقف شرکت تجاری به‌ صرف عدم پرداخت دین حاصل نمی‌گردد و اگر جمع کل دارایی‌های شرکت نسبت به جمع کل بدهی‌ها فزونی داشته باشد، موجبات صدور حکم ورشکستگی شرکت فراهم نیست.
  11. چنانچه تاجر ظرف سه روز از تاریخ توقف در پرداخت دین، مراتب ورشکستگی خود را اعلام و دفاتر و صورتحساب دارائی خود را ارائه نکند، دادگاه نمی‌تواند قرار عدم استماع دعوا صادر کند و باید رسیدگی ماهوی انجام دهد.
  12. طلبکاران وثیقه دار ورشکسته، علاوه بر وصول اصل طلب از مال مورد وثیقه، ذیحق در مطالبه خسارت تأخیر از تاریخ ورشکستگی به بعد نیستند.
  13. در دعوای ورشکستگی علاوه بر دادستان، طلبکاران نیز باید طرف دعوا قرار گیرند تا امکان دفاع پیدا کنند بنابراین اگر دعوا تنها به‌ طرفیت دادستان طرح شود، قرار ردّ دعوا صادر خواهد شد.
  14. تاجر ورشکسته از تاریخ صدور حکم از مداخله در تمام اموال خود ممنوع بوده و اداره تصفیه امور ورشکستگی، قائم‌مقام قانونی وی محسوب می‌گردد بنابراین دعوای طرح ‌شده علیه تاجر ورشکسته قابلیت استماع ندارد و دعوی باید علیه اداره تصفیه ورشکستگی اقامه دعوی نماید.
  15. مواعد اعتراض به حکم ورشکستگی در قانون تجارت بر مواعد اعتراض به مطلق آرا در قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی تفوق دارد بنابراین مهلت اعتراض به حکم ورشکستگی برای اشخاص مقیم ایران یک ماه است.
  16. معاملاتی که تاجر بعد از تاریخ توقف و قبل از صدور حکم ورشکستگی انجام می‌دهد در صورتی باطل است که به ضرر طلبکاران باشد.
  17. دعوای اعتراض به رد مطالبات از سوی اداره تصفیه امور ورشکستگی و تقاضای رسیدگی و تصدیق مطالبات، باید در مهلت بیست روزه از تاریخ آگهی مربوط به صورت مطالبات طرح شود.

امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل