بررسی تخلف تجاوز به معابر شهر در کمیسیون ماده 100 شهرداری

20 فروردین 1401 0 721
بررسی تخلف تجاوز به معابر شهر در کمیسیون ماده 100 شهرداری

تجاوز به معابر شهر

یکی از مصادیق تخلفات ساختمانی، تجاوز به معابر شهر است که رسیدگی به آن در صلاحیت کمیسیون ماده 100 شهرداری می باشد. تجاوز به معابر شهر در دو صورت حادث می شود:

  1. در اثر طرح های توسعه شهری و در نتیجه عقب نشینی ملک
  2. ناشی از تجاوز به معابر بصورت علی الراس

کمیسیون ماده ١٠٠ شهرداری هر دو مورد را بررسی و تصمیم گیری می نماید و می بایست رایی مبنی بر اعاده بدلیل مغایرت آشکار با اصول شهرسازی صادر نماید اما این امر مانع از مطالبه خسارت از شهرداری و لزوم پرداخت مابه التفاوت حقوق مالکانه محدود شده و تعیین حکم مقرر از سوی دادگاه های عمومی حقوقی بموجب رای 747 هیات عمومی دیوانعالی کشور نمی باشد. در ارتباط با تجاوز به معابر شهر، مالکین مکلف اند که در زمان نوسازی مطابق با پروانه ساختمان و طرح های مصوب رعایت برهای اصلاحی را نموده و در صورتی که در این مورد برخلاف پروانه یا بدون پروانه، انجام گیرد، شهرداری موظف است از ادامه عملیات جلوگیری و پرونده را به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهد.

در شرایطی که شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی است اما دستور شهرداری اجرا نشود، شهرداری میتواند با استفاده از مامورین اجراییات و در صورت لزوم مامورین انتظامی، عملیات ساختمانی را متوقف نماید.

  • تجاوز به معابر عمومی از جمله تخلفات سنگین ساختمانی است.
  • شهرداری باید فوراً از ادامه کار جلوگیری نماید و اغلب در آرای کمیسیون ماده 100 اینگونه تخلفات منتج به تخریب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تخریب و اعاده در اجرای آرای کمیسیون ماده ١٠٠

مصادیق تجاوز به معابر شهر

١) عدم عقب نشینی در زمان نوسازی ملک یکی از مصادیق تجاوز به معابر شهر می باشد. در یک حالت تخلف تجاوز به معابر شهر مذکور در تبصره 6 ماده 100 قانون شهرداری در زمانی است که مالک در زمان نوسازی برخلاف پروانه و یا بدون پروانه و با عدم رعایت برهای اصلاحی مصوب، شروع به ساختن ملک جدید کند و یا به نحوی تجاوزی به ملک سابق خود و ملک فعلی شهرداری انجام دهد. در این حالت در واقع کسی که تحت عنوان تجاوز به معابر شهر متخلف شناخته شود، در ابتدا به ساکن مالک بوده و در واقع تجاوز به ملک سابق خود انجام داده ولی متعاقبا ملک مذکور تماما یا بعضا در طرح های مصوب واقع گردیده است.

٢) مصداق دیگر تجاوز به معابر شهر، ساخت و ساز و انجام هرگونه عملیات عمرانی در محل هایی است که در قبل از اقدام به ساخت بنا جزء معابر بوده است که تجاوز مذکور نوعی تصرف اراضی دولتی و ملقب به خیابان یا معبر خواری است. هم چنین مطابق با ماده 46 آیین نامه مالی شهرداری ها، حفاظت از اموال عمومی شهرداری ها و آماده و مهیا ساختن آن برای استفاده عموم و جلوگیری از تجاوز و تصرف اشخاص نسبت به آنها بعهده شهرداری است.

در هر حال تجاوز به معابر شهر مشمول عناوین کیفری چون تصرف عدوانی موضوع ماده 690 قانون مجازات اسلامی سال 1375 نیز می شود.

بیشتر بخوانید: کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری چیست؟

نکات مرتبط با موضوع

الف) اگر مالکین در زمان نوسازی و یا احداث ساختمان مطابق با پروانه و طرح های مصوب، برهای اصلاحی را رعایت کنند و داوطلبانه اصلاحات و عقب نشینی موضوع تبصره 6 ماده 100 قانون شهرداری را انجام دهند، نمی توانند بهای آن قسمت از زمین را که در اثر اجرای طرح و احداث ساختمان در تعریض معبر، خیابان یا کوچه و ... قرار گرفته اند از شهرداری مطالبه نمایند. در واقع اگر مالک راسا ملک خود را تبدیل به کوچه یا راه عبور مردم نماید، وجه آن قابل مطالبه نیست.

ب) اگر شهرداری راسا اقدام به تملک زمین یا ملک شهروندان و تعریض معبر بنماید، باید قیمت آن را برابر ضوابط بپردازد. در شرایطی که شهرداری قصد اجرای برنامه های عمرانی را دارد، لازم است قبل از تملک املاک مردم قبلاً به صاحب ملک اطلاع دهد که ملک ایشان در محدوده اجرای طرح است و از مالک بخواهد که برای توافق در واگذاری به شهرداری مراجعه کند. بنابراین پیش از اجرای تشریفات فوق، امکان تملّک اجباری این حقوق وجود نخواهد داشت.

نکته مهم این است که رعایت بر اصلاحی از قواعد آمره می باشد و هرگونه توافقی برخلاف آن برخلاف نظم عمومی و باطل است. لذا شهرداری موظف است در مواجه با چنین شرایطی از تجاوز مالک به معبر جلوگیری نماید و موضوع تصرف عدوانی را در دادسرای محل تجاوز پیگیری نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل