نمونه قرار بایگانی پرونده در دادگاه

08 مهر 1401 0 384
نمونه قرار بایگانی پرونده در دادگاه

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه قرار بایگانی پرونده برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه ... دادگاه اطفال و نوجوانان تهران صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: خودداری از تعقیب متهم، ماده 638 قانون مجازات اسلامی، تبصره 2 ماده 285 از قانون آیین دادرسی کیفری، تمرد نسبت به ماموران، اصل برائت، ماده 80 قانون آیین دادرسی کیفری، قرار بایگانی پرونده

بیشتر بخوانید: قرار عدم دسترسی متهم به پرونده چیست؟

چکیده قرار بایگانی پرونده

در این پرونده دادگاه پس از بررسی شرایط سنی و اجتماعی متهم و مستندات پرونده و نیز پس از احراز فراهم بودن شرایط خودداری از تعقیب متهم، قرار بایگانی پرونده را صادر می نماید.

بیشتر بخوانید: تعویق اجرای احکام کیفری به چه معناست؟

رای دادگاه

در این پرونده، دختر نوجوان 17 ساله به نام خانم ... متولد ... به کدملی ... ساکن تهران، فاقد پیشینه کیفری با وکالت تسخیری خانم ... براساس گزارش پلیس امنیت اخلاقی پاوا فاتب و کیفرخواست صادره از دادسرای نوجوانان تهران، متهم است به: «1. تمرد نسبت به ماموران پلیس امنیت اخلاقی حین انجام وظیفه، 2. ارتکاب فعل حرام از طریق عدم رعایت حجاب شرعی در انظار و اماکن عمومی در تاریخ 20-04-1401 ش، در شهر تهران». از نظر این دادگاه: اولاً هیچ دلیلی بر تمرد متهم نسبت به ماموران، ارائه و کشف نشده و متهم نیز منکر تمرد نسبت به ضابطان است. گزارش و تحقیقات ضابطان در مورد افراد زیر 18 سال نیز بر اساس تبصره 2 ماده 285 از قانون آئین دادرسی کیفری 1392 فاقد اعتبار بوده و نمی تواند مستند تصمیم دادگاه اطفال و نوجوانان علیه نامبرده قرار گیرد؛ خصوصاً با توجه به اینکه مامورین گزارش دهنده به رغم چند بار احضار از طرف بازپرس محترم دادسرای نوجوانان، در دادسرا حاضر نشده و فیلم دوربین خودروی گشت ارشاد را جهت ملاحظه و بررسی قضایی ارائه ننموده اند. بنابراین ارتکاب جرم تمرد برای این دادگاه محرز نبوده و با استناد به ماده 4 از قانون آئین دادرسی کیفری و اصل متعالی برائت، حکم بر برائت متهم نوجوان صادر و اعلام می گردد. ثانیاً دادگاه عنوان اتهامی «ارتکاب عمل حرام...» را صحیح نمیداند و عمل نوجوان حتی بر فرض وقوع، مشمول تبصره ماده 638 از قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب 1375 با عنوان «عدم رعایت حجاب شرعی» خواهد بود که جرمی با مجازات درجه 8 تعزیری است و چون دختر نوجوان در جلسه دادرسی بیان داشته محصل و در شرف کنکور میباشد و پس از تشکیل این پرونده، به این درک رسیده که از قوانین کشور بیشتر تبعیت نماید و از این به بعد اهتمام بیشتری به رعایت حجاب شرعی خواهد داشت و همچنین جهت یادگیری معارف دینی، کتاب «آموزش نماز و معارف دینی» که در جلسه دادرسی از این دادگاه هدیه گرفته را مطالعه و به کار خواهد بست و نامبرده فاقد سابقه کیفری بوده و جرم مزبور نیز از جمله جرایم بدون بزه دیده می باشد، بنابراین هدف غایی دادرسی که همان تنبه و اصلاح نوجوان باشد حاصل شده و شرایط خودداری از تعقیب متهم فراهم گردیده است؛ بر این اساس، دادگاه با استناد به مواد 80 و 280 از قانون آئین دادرسی کیفری، قرار بایگانی پرونده را صادر و اعلام می نماید. رای صادره حضوری و در بخش برائت ظرف مدت بیست روز و در بخش قرار بایگانی، ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ به ترتیب قابل تجدیدنظر خواهی و اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

رئیس شعبه ... دادگاه اطفال و نوجوانان تهران

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل