نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله نسبت به پارکینگ

23 تیر 1403 0 540
دادخواست اعلام بطلان معامله نسبت به پارکینگ

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله نسبت به پارکینگ برایتان قرار داده ایم تا با چارچوب تنظیم دادخواست آشنا شوید.

مطلب مرتبط: دادخواست چیست و نحوه نوشتن آن چگونه است؟

نمونه دادخواست اعلام بطلان معامله نسبت به پارکینگ

خواهان: خانم/ آقای ... به کد ملی .../ به نشانی: ...

خوانده: خانم/ آقای .../ کد ملی .../ به نشانی: ...

وکیل: خانم/ آقای .../ کد ملی: .../ تلفن: .../ آدرس: ...

خواسته: 

1- اعلام بطلان معامله اعلام (تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر بطلان معامله نسبت به پارکینگ موضوع مبایعه نامه شماره ... مورخ 01-05-1400 به جهت مستحق للغیر درآمدن آن) مقوم به 210/000/000 ریال ارزش منطقه ای ملک ... ریال

2- استرداد ثمن (تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده محترم به استرداد ثمن معامله نسبت به پارکینگ موضوع مبایعه نامه شماره ... مورخ 01-05-1400 فعلا مقوم به 201/000/000 ریال) با جلب نظر کارشناس

3- مطالبه خسارت (تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده محترم به پرداخت غرامت وارده نسبت به پارکینگ موضوع مبایعه نامه شماره ... مورخ 01-05-1400 فعلا مقوم به 201/000/000 ریال ) با جلب نظر کارشناس

4- مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات دادخواست:

1- محتویات پرونده کلاسه ... مختومه در شعبه 110 دادگاه حقوقی تهران

2- تصویر مبایعه نامه شماره ... مورخه 01-05-1400

3- تصویر سند مالکیت شماره ... مورخه ...

4- تصویر صورت مجلس تفکیکی شماره ... مورخه ...

5- تصویر وکالت نامه الکترونیکی وکالت شماره ... مورخه ...

مطلب مرتبط: نمونه رای مطالبه غرامات به نرخ روز به جهت مستحق للغیر بودن مبیع

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی شهر تهران

با درود و نیک خواهی؛

احتراما اینجانب ... به وکالت از آقای ... در ارتباط با دادخواست تقدیمی به استحضار می رساند:

موکل مطابق مبایعه نامه شماره ... مورخه 01-05-1400 اقدام به خرید یک واحد آپارتمان 85 مترمربعی واقع در تهران، ... به انضمام پارکینگ از خوانده محترم نموده است که متاسفانه بعد از اخذ صورت مجلس تفکیکی و صدور سند رسمی آپارتمان فوق در تاریخ 15-07-1402، کاشف به عمل آمده آپارتمان مذکور فاقد پارکینگ بوده و پارکینگ مدنظر به واحد دیگری اختصاص داشته است.

حالیه با توجه به اینکه مطابق مبایعه نامه پارکینگ جزئی از مبیع بوده و اکنون پارکینگ مدنظر متعلق به غیر و مبیع جزئاً مستحق للغیر درآمده از آن مقام عالی به استناد آرای وحدت رویه شماره 733 و 811 خواستار صدور حکم به محکومیت خوانده محترم به شرح کامل ردیف خواسته مورد استدعاست.

با تجدید احترام

مطلب مرتبط: غرامات ناشی از مستحق للغیر درآمدن مبیع

مستندات قانونی مرتبط با دادخواست اعلام بطلان معامله نسبت به پارکینگ

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

شماره نظریه: 7/1401/1362 شماره پرونده: 1401-76-1362ح تاریخ نظریه: 1402/04/25

چنانچه یک واحد آپارتمان به همراه پارکینگ به خریدار فروخته شود؛ اما مشخص شود که واحد فروخته شده فاقد پارکینگ است، آیا با این استدلال که معامله نسبت به بخشی از مبیع (پارکینگ) باطل است، می توان به استناد رأی وحدت رویه شماره 811 مورخ 1/4/1400 هیأت عمومی دیوان عالی کشور قیمت روز پارکینگ را با جلب نظر کارشناس به خریدار داد؛ یا قیمت زمان قرارداد ملاک است؟

پرسش مطرح شده دارای فروض مختلفی است؛ از جمله آن که ممکن است تعهد به تأمین پارکینگ شده باشد که در این صورت متعهد به انجام تعهد ملزم می‌شود و چنانچه از عهده انجام آن برنیاید، وفق ماده 47 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1346 اقدام می‌شود. همچنین در فرضی که پارکینگ به عنوان عین معین مورد معامله قرار گرفته باشد و بعداً کشف شود که پارکینگ فروخته شده متعلق به غیر بوده است، با توجه به این که در این فرض مبیع جزئاً مستحق‌للغیر درآمده است، موضوع مشمول رأی وحدت رویه شماره 811 مورخ 1/4/1400 هیأت عمومی دیوان عالی کشور است.

مطلب مرتبط: عوامل بطلان معامله کدامند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

شماره نظریه: 7/99/1862 شماره پرونده: 98-3/1-1862 ح تاریخ نظریه: 1399/05/21

احتراماً اگر در زمان عقد بیع فروشنده ملزم به تعیین و اختصاص پارکینگ برای واحد فاقد پارکینگ طبق پایان‌کار شهرداری و سند مالکیت شود ولی بعد از آن به این تعهد خود عمل نکند و واحدهای دیگر را نیز بفروشد و در زمان صدور رأی دادگاه بدوی که وی را ملزم به اختصاص دادن یک پارکینگ به آن واحد نموده اجرای حکم مبنی بر انجام تعهد و تعیین پارکینگ عملا امکان پذیر نباشد آیا خریدار حق فسخ دارد یا خیر آیا موضوع مشمول ماده 384 قانون مدنی است یا خیر و آیا موضوع از مصادیق تلف حکمی موضوع ماده 46 قانون اجرای احکام مدنی می باشد یا خیر؟ لازم به ذکر است که دادگاه فروشنده را ملزم به انتقال یکی از پارکینگ ها به خریدار نموده است در حالی که با توجه به فروش سایر واحدهای این رأی عمل قابل اجرا نمی باشد.

در فرض سؤال که فروشنده ضمن عقد بیع به تعیین و اختصاص پارکینگ برای واحد فاقد پارکینگ ملتزم شده است؛ در پایان‌کار صادره از سوی شهرداری و سند مالکیت رسمی این واحد فاقد پارکینگ اعلام شده است و پس از عقد فروشنده به تعهد خود عمل نکرده و دیگر واحدهای آپارتمانی و پارکینگ ها را به فروش رسانده است: اولاً، تعهد فروشنده به تعیین و اختصاص پارکینگ برای واحد آپارتمانی موضوع سؤال، تعهدی است که انجام آن در زمان عقد بیع غیرمقدور بوده و مستند به بند یک ماده 232 قانون مدنی از جمله شروط باطل است و به موجب ماده 240 همین قانون خریدار اختیار فسخ معامله را دارد؛ مگر آن‌که خریدار در زمان عقد به غیرمقدور بودن انجام شرط آگاهی داشته باشد که در این صورت حق فسخ وی نیز منتفی است. ثانیاً، در فرض سؤال که فروشنده به تخصیص پارکینگ برای آپارتمان مورد معامله محکوم شده است، چنانچه بر اساس ضوابط شهرداری و وضعیت پارکینگ های مربوط به ساختمان احداثی، امکان تأمین پارکینگ و اجرای حکم نباشد، با توجه به ملاک ماده 46 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356، چنانچه محکوم‌به عین معین بوده و تلف شده و یا به آن دسترسی نباشد، قیمت آن با تراضی طرفین و در صورت عدم تراضی به وسیله دادگاه تعیین و از محکوم‌علیه وصول می‌شود. بنابراین دادگاه قیمت آن را با تراضی طرفین و در صورت عدم تراضی از طریق کارشناسی تعیین و از محکوم‌علیه وصول می‌کند.

با وجود این دادخواست اعلام بطلان معامله نسبت به پارکینگ که از نظر قضایی کامل می باشد اما در هر حال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا این دادخواست شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.