نمونه رای عدم پذیرش دستور موقت جهت ممنوع الخروج نمودن خوانده

13 بهمن 1402 0 347
نمونه رای عدم پذیرش دستور موقت جهت ممنوع الخروج نمودن خوانده

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای عدم پذیرش دستور موقت جهت ممنوع الخروج نمودن خوانده برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه 105 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی عدالت تهران صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: اصل 33 قانون اساسی، بند دوم ماده 13 اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، لزوم احراز فوریت در صدور دستور موقت، رای عدم پذیرش دستور موقت جهت ممنوع الخروج نمودن خوانده

مطلب مرتبط: نحوه ممنوع الخروج کردن بدهکار با صدور دستور موقت

چکیده رای عدم پذیرش دستور موقت جهت ممنوع الخروج نمودن خوانده

در دادرسی مدنی تا پیش از قطعی شدن حکم محکومیت، امکان ممنوع الخروج نمودن اشخاص وجود ندارد.

مطلب مرتبط: هدف صدور دستور موقت چیست؟

رای دادگاه

دادنامه شماره: 140268390002050044 تاریخ تنظیم: 23-02-1402

در خصوص درخواست آقای ... فرزند اکبر با وکالت خانم ... علیه آقای ... فرزند غلامرضا مبنی بر صدور دستور موقت جهت ممنوع الخروج نمودن خوانده از کشور به شرح مندرج در متن درخواست تقدیمی، علی هذا از نظر دادگاه موضوع معنونه واجد شرایط قانونی لازم جهت صدور دستور موقت نمی باشد زیرا اولاً حق آزادی در عبور و مرور جز حقوق شهروندی اشخاص است و اصل 33 قانون اساسی هم مقرر داشته است: "هیچ کس را نمی توان از محل اقامت خود تبعید کرد یا از اقامت در محل مورد علاقه اش ممنوع یا به اقامت در محلی مجبور ساخت، مگر در مواردی که قانون مقرر می دارد." ثانیاً ممنوع الخروج کردن اشخاص در دادرسی مدنی منوط به محکومیت قطعی ایشان بوده و آن هم در اجرای احکام مدنی دادگستری صورت می گیرد و صدور دستور موقت در این خصوص در اثنای دادرسی محمل قانونی ندارد. ثالثاً از ضروریات صدور دستور موقت احراز فوریت است که در ما نحن فوریتی از نظر دادگاه وجود ندارد. لذا دادگاه درخواست متقاضی را قابل اجابت ندانسته به استناد مواد 2 و 325 قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار رد درخواست ایشان را صادر و اعلام می نماید. قرار صادره مستقلاً قابل اعتراض و تجدیدنظر و فرجام نیست اما متقاضی می تواند ضمن تقاضای تجدیدنظر به اصل رای نسبت به این قرار هم اعتراض و درخواست رسیدگی نماید. اما در هر صورت قرار صادره قابل رسیدگی فرجامی نخواهد بود.

رئیس شعبه 105 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی عدالت تهران

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل