طلاق توافقی چیست؟

29 اردیبهشت 1398 0 240
طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی ، طلاقی است که با رضایت کامل زوجین و بر مبنای توافقات مشترک آنان در یک دادخواست واحد و یا توسط وکیل دادگستری انجام می گیرد. در این طلاق معمولاً عدم رضایت و ناسازگاری زن و شوهر به حدی است که دو طرف تصمیم می گیرند بصورت توافقی، از یکدیگر جدا شوند. در طلاق توافقی زوجین، هر دو متقاضی طلاق می باشند و در مورد تمامی مسائل از قبیل حق و حقوق مالی زن و همچنین حضانت فرزند مشترک، ملاقات فرزند، نفقه فرزند و ... توافق می نمایند. جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی، می بایست زوجین با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی (در صورت عدم تشکیل دفاتر خدمات قضایی بایستی مستقیماً به دادگاه خانواده مراجعه نمود) دادخواست خود را کتباً نوشته و امضاء کرده و تقدیم دادگاه نمایند.

دادگاه پس از تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ آن به زوجین، موضوع را بررسی می نماید. در این صورت اگر زن و شوهر وکیل داشته باشند نیازی به حضور آنان در دادگاه نمی باشد. در جلسه دادگاه، قاضی پس از شنیدن اظهارات طرفین، آنها را به دفتر مشاور خانواده معرفی و پس از آن با اخذ نظر کارشناس خانواده، مبادرت به صدور رأی به عدم امکان سازش می نماید. پس از آن طرفین با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق و در حضور دو نفر شاهد عادل، خطبه عقد را جاری و در شناسنامه آنها درج و طلاق نامه صادر می گردد.

مطلب مرتبط: شرایط جدید انجام طلاق توافقی

نکات کلیدی مربوط به طلاق توافقی

  • تا زمانی که صیغه طلاق جاری نشده، زوج می‌تواند از طلاق توافقی منصرف شود اما در صورت اجرای حکم، دیگر نمی‌تواند از طلاق صادره رجوع کند مگر آن که زوجه، رجوع به فدیه کند.
  • اگر بر اساس طلاق توافقی، حق حضانت به یکی از زوجین سپرده شود، امکان عدول از توافق مربوطه وجود دارد.
  • با صدور گزارش اصلاحی بر مبنای طلاق توافقی حاکی از بذل کلیه حقوق مالی زوجه در قبال اعطای وکالت در طلاق توسط زوج، نیازی به طرح دعوای دیگر جهت اخذ گواهی عدم امکان سازش نیست.
  • چنانچه زوجین درخواست طلاق توافقی نموده باشند در هنگام رسیدگی طرفین می‌توانند از دادخواست طلاق توافقی عدول کنند و دادگاه هم باید به آن ترتیب اثر دهد.
  • چنانچه متعاقب درخواست طلاق توافقی، زوج با فریب و تقلب، همسر خود را راضی به بذل حقوق مالی خود در عوض رجوع نکردن به وی در طلاق رجعی نماید و سپس در جهت ثبت طلاق اقدام نکند، موضوع از مصادیق عسر و حرج است و زوجه می‌تواند درخواست طلاق کند.
  • در صورت توافق زوجین در نحوه پرداخت مهریه حین طلاق توافقی، طرح دعوای بعدی اعسار از مهریه توسط زوج قابل پذیرش نیست.

مطلب مرتبط: نحوه دریافت گواهی عدم بارداری در طلاق

به اطلاع کلیه متقاضیان محترم ثبت دادخواست طلاق توافقی در استان تهران می رساند:

حسب تصمیم گیری دادگستری کل استان تهران و در اجرای ماده ٢٥ قانون حمایت خانواده مصوب ١٣٩١ از تاریخ 1397/09/01 جهت ثبت دادخواست طلاق، ضروریست بدواً متقاضیان به مراکز مشاور خانواده از طریق ثبت نام در سامانه مداخله در بحران طلاق (سامانه تصمیم)، به نشانی اینترنتی www.zaman.behzisti.net و یا از طریق مراجعه مستقیم به مراکز غربالگری بهزیستی در شهر تهران و شهرستان ری مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است در صورت عدم انصراف از طلاق متعاقب مراجعه به مراکز خانواده، ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، منوط به ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق توسط مراکز مشاوره خانواده می باشد.

نشانی مراکز اداره بهزیستی مربوط به شهر تهران
  1. مرکز غربالگری بهزیستی شهدای انقلاب (تهران) خیابان پیروزی، چهارراه کوکاکولا، خیابان نبرد، بن بست سازمان آب
  2. مرکز غربالگری بهزیستی شهدای افسریه (تهران) افسریه، بین خیابان ۱۵ متری سوم و چهارم، خیابان چهل و پنجم (اسرافیلی)
  3. مرکز غربالگری بهزیستی آمنه (تهران) خیابان ولی عصر (عج)، بالاتر از میدان ونک، جنب پمپ بنزین، خیابان نجفی، درب شمالی شیرخوارگاه آمنه
  4. مرکز غربالگری بهزیستی حر (تهران) خیابان جانبازان غربی (گلبرگ غربی)، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، کوچه عالم نجفی درآبادی، جنب پایگاه بسیج شهید بهشتی
  5. مرکز غربالگری بهزیستی شهید ذوالفقاری (تهران) چهارراه یافت آباد، بلوار یافت آباد، میدان معلم، خیابان تختی، پلاک ۲۴
  6. تیم غربالگری مستقر در مجتمع قضایی شهید مفتح (تهران) شهر زیبا، خیابان مخابرات، میدان الغدیر، پشت کانون اصلاح و تربیت، مجتمع قضایی شهید مفتح

مطلب مرتبط: نحوه رجوع بعد از بخشش مهریه

نشانی مراکز اداره بهزیستی مربوط به شهرستان‌های استان تهران
  • شهرستان پاکدشت بلوار شمالی شهدای قمی، روبروی آموزشگاه پردیس
  • شهرستان ورامین مجتمع ادارات، خیابان شورا، جنب اداره کار
  • شهرستان اسلامشهر انتهای باغ فیض (امام حسین (ع))، ابتدای شهرک امام خمینی (ره)
  • شهرستان دماوند گیلاوند، بلوار شهید بهشتی، جنب شرکت تعاونی روستایی دماوند
  • شهرستان فیروزکوه سایت اداری، جنب آتش نشانی
  • شهرستان شهریار بلوار نواب صفوی، روبروی آموزش و پرورش شهریار
  • شهرستان …

امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل