مغایرت مبلغ و تاریخ عددی و حروفی چک

29 آذر 1401 0 2005
مغایرت مبلغ و تاریخ عددی و حروفی چک

مغایرت مبلغ و تاریخ عددی و حروفی چک

چک بعنوان یکی از مهمترین اسناد تجاری، نقش مهم و‌ ویژه ای را در معاملات میان مردم دارد. چک در واقع نوعی سند دریافت و پرداخت وجه است که بنا به دلایل مختلفی صادر میگردد و بجای پول نقد میان مردم رد و بدل می شود. گاهی ‌اوقات مشاهده می گردد که صادرکننده چکی را صادر می نماید اما مبلغ چک و یا تاریخ چک به حروف و عدد با یکدیگر مغایرت دارند. در اینصورت ممکن است این اختلاف نظر بوجود آید که کدام یک معتبر است؟ مبلغ و تاریخ به حروف؟ یا مبلغ و تاریخ به عدد؟

بیشتر بخوانید: نحوه اخذ چک موردی برای افرادی که فاقد دسته چک می باشند

تفاوت مبلغ به حروف و عدد در چک

قانونگذار مقرر نموده است در صورتی که مبلغ چک به حروف و رقم متفاوت نوشته شود، مبلغ به حروف معتبر خواهد بود. این امر بدین معنا است در صورتی که صادرکننده چک، مبلغ چک به حروف و رقم را متفاوت نوشته باشد و در ظهر چک یا رسید جداگانه ای قید ننموده باشد که کدام رقم صحیح است، مبلغ مورد قبول قانونگذار و مرجع صالح، مبلغ به حروف می باشد. بطور مثال اگر مبلغ چک به عدد 50 میلیون ریال نوشته شده باشد اما به حروف پانصد میلیون ریال قید گردیده باشد، مبلغ به حروف (پانصد میلیون ریال) مناط اعتبار خواهد بود.

هم چنین اگر مبلغ چک، بیش از یک مرتبه به حروف نوشته شده باشد، مبلغ به حروف کمتر ملاک پرداخت می باشد. بطور مثال اگر در چکی مبلغ آن دو مرتبه نوشته شود؛ یک میلیارد ریال و ده میلیارد ریال، مبلغ یک میلیارد ریال ملاک پرداخت خواهد بود. ماده 225 قانون تجارت در این باره مقرر نموده است:

"تاریخ تحریر و مبلغ برات با تمام حروف نوشته میشود. ‌اگر مبلغ بیش از یک دفعه به تمام حروف نوشته شده و بین آنها اختلاف باشد مبلغ کمتر مناط اعتبار است اگر مبلغ با حروف و رقم هر دو نوشته شده و‌ بین آنها اختلاف باشد مبلغ با حروف معتبر است."

مطابق با توضیحات فوق، مشخص میگردد که در صورت صدور چکی با چنین اختلافی (اختلاف در رقم چک به حروف و عدد) این چک قابل وصول خواهد بود و باطل نمی باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه وصول چک از طریق اداره ثبت

تفاوت تاریخ چک به حروف و عدد

در صورتی که صادرکننده چک، تاریخ چک به حروف و عدد را متفاوت نوشته باشد، مطابق با قوانین موجود، تاریخ به حروف معتبر می باشد. بطور مثال تاریخ چک به عدد 21-03-1401 نوشته شده باشد اما به حروف بیست و یکم خرداد ماه سال هزار و چهارصد نوشته شده باشد در اینصورت تاریخ پرداخت چک، تاریخ به حروف می باشد.

بیشتر بخوانید: در صورت مفقود شدن چک چه اقداماتی باید انجام داد؟

نحوه وصول چک در صورت اختلاف در مندرجات آن

همانگونه که فوقاً ذکر گردید در صورت اختلاف در مبلغ چک به حروف و عدد و هم چنین در صورت اختلاف تاریخ چک به حروف و عدد، مبلغ و تاریخ به حروف مناط اعتبار خواهد بود. در ارتباط با نحوه وصول چک در صورت وجود چنین مغایرتی، معمولا بانک ها از پرداخت در چنین شرایطی امتناع نموده و دارنده جهت دریافت مبلغ چک می بایست به دادگاه مراجعه نماید چراکه صادرکننده دستور پرداخت متضاد را با صدور چنین چکی درج نموده است. (در صورتیکه دارنده چک مبلغ کمتر را طلب نماید، اگر وجه آن در حساب صادرکننده چک موجود باشد و سایر شرایط نیز رعایت گردد مبلغ کمتر قابل پرداخت است.)


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل