نمونه رای اعسار از پرداخت بخشی از هزینه دادرسی

23 فروردین 1402 0 539
نمونه رای اعسار از پرداخت بخشی از هزینه دادرسی

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای اعسار از پرداخت بخشی از هزینه دادرسی برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه 80 دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: تقسیط پرداخت هزینه دادرسی، پرداخت بخشی از هزینه دادرسی، نحوه طرح دعوای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی، ماده ۵۰۴ قانون آیین دادرسی مدنی، قاعده المیسور لا یسقط بالمعسور، ماده ۵۱۴ قانون آیین دادرسی مدنی، نسبی بودن اعسار، رای اعسار از پرداخت بخشی از هزینه دادرسی

مطلب مرتبط: هزینه دادرسی و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

چکیده رای اعسار از پرداخت بخشی از هزینه دادرسی

اعسار اساساً امری نسبی است و مستند حکم دادگاه استشهاديه و امارات قضایی است که ارزیابی میزان تاثیر آن با توجه به شرایط اقتصادی و مساعدت به مدعی اعسار و در جمع مصالح عمومی و منافع خصوص اشخاص با عدول از اصل اولیه پرداخت هزینه دادرسی با دادگاه می باشد.

مطلب مرتبط: استشهاديه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

رای دادگاه

در خصوص دعوای خواهان آقای سیدرضا ... به طرفیت خوانده آقای حسین ... به خواسته اعسار از پرداخت هزینه دادرسی دعوای اصلی با توجه به شهادت شهود و استشهاديه گواهان مبنی بر عدم دسترسی خواهان به اموال خود و نظر به این که استشهاديه به هر حال طریقیت دارد و با توجه به اوضاع و احوال و شرایط شغلی و اظهارات خواهان مقرون به واقع بودن ادعای وی فی الجمله مورد اطمینان است، لذا دادگاه به استناد مواد 198 و 197 و 504 و 506 و 507 و 514 از قانون آیین دادرسی مدنی و مواد 1257 و 1324 قانون مدنی حکم به اعسار خواهان و معافیت موقت وی از پرداخت 80 درصد از هزینه دادرسی دعوای مذکور صادر و اعلام میدارد در خصوص ادعای خواهان نسبت به اعسار از پرداخت 20 درصد الباقی، حکم به بطلان دعوای خواهان صادر و اعلام می گردد و مبلغ فوق را باید پرداخت نماید. رای صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد. دفتر پرونده مقید به وقت نظارت 2 ماهه باشد در صورت اعاده اوراق و قطعی شدن حکم یا حلول وقت یا وصول دادخواست تجدیدنظر به نظر برسد در صورت قطعی شدن اخطار رفع نقص به جهت پرداخت هزینه دادرسی ارسال گردد.

رییس شعبه 5 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان پردیس

مطلب مرتبط: نمونه رای در خصوص اعسار از پرداخت هزینه دادرسی تاجر

رای دادگاه تجدیدنظر

دادنامه شماره: 140268390000135721 تاریخ تنظیم: 15-01-1402

با توصیف اجمالی پرونده مشتمل است بر تجدیدنظر خواهی آقای حسین ... فرزند ... به طرفیت تجدیدنظر خوانده صدر الذکر در موضوع دادنامه مورد اعتراض به شماره 4649-1401 صادر از شعبه 5 دادگاه حقوقی پردیس به خواسته اعسار از هزینه دادرسی که بر اساس آن رای بر پذیرش 80 درصد اعسار صادر شده، دادگاه به روند دادرسی و مستندات عطف توجه دارد، با ملاحظه لایحه دفاعیه تجدیدنظر خواه دفاع و ایراد موثری که موجب بی اعتباری دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم نماید و منطبق با شقوق مختلف ماده 348 قانون آئین دادرسی مدنی باشد به عمل نیامده است و از جهت تشریفات دادرسی و استنباط قضائی بر رسیدگی دادگاه محترم نخستین اشکال قانونی مترتب نیست، زیرا اعسار اساساً امری نسبی است و مستند حکم دادگاه استشهاديه و امارات قضایی است که ارزیابی میزان تاثیر آن با توجه به شرایط اقتصادی و مساعدت به مدعی اعسار و در جمع مصالح عمومی و منافع خصوص اشخاص با عدول از اصل اولیه پرداخت هزینه دادرسی با دادگاه می باشد. النهایه با استناد به قاعده «المیسور لا یسقط بالمعسور» و ملاک قاعده فقهى «الامتناع بالاختیار لا ینافی الاختیار» توجهاً به اثر انتقالی تجدیدنظر خواهی در گزاره های موضوعی و حکمی و اختیار تام مرجع تجدیدنظر در رسیدگی ماهوی به دعوی، ضمن تایید رای مورد اعتراض در اصل پذیرش اعسار و در راستای «جمع بین حقین» نظریه دادگاه نخستین در نوع تقسیط خالی از لطف نبوده و در موقعیت قانونی می باشد بنابراین در رهیافت این مرجع تجدیدنظر خواهی را وارد ندانسته با استناد به ماده 1257 قانون مدنی و ماده 358 قانون پیش گفته ضمن رد تجدیدنظر خواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را تایید می نماید. رای قطعی است.

رئیس شعبه 80 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل