نمونه رای ضبط وسیله نقلیه حامل قاچاق

15 فروردین 1402 0 264
نمونه رای ضبط وسیله نقلیه حامل قاچاق

بازدید کننده بزرگوار، در این مقاله یک نمونه رای ضبط وسیله نقلیه حامل قاچاق برایتان قرار داده ایم تا با نحوه صدور رای در این زمینه آشنا شوید.

این نمونه رای که از شعبه سی و هشتم دیوان عالی کشور صادر شده است درباره این موضوعات می باشد: ضبط وسیله نقلیه حامل قاچاق، ماده ۲۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علم مالک وسیله نقلیه به قاچاق، ماده ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری، رای ضبط وسیله نقلیه حامل قاچاق

بیشتر بخوانید: اعاده دادرسی کیفری (اعمال ماده ٤٧٧ قانون آیین دادرسی کیفری)

چکیده رای ضبط وسیله نقلیه حامل قاچاق

ضبط وسیله نقلیه حامل قاچاق منوط به احراز علم و عمد مالک وسیله نقلیه در امر قاچاق می باشد و در صورت صدور حکم برائت مالک از ارتکاب بزه موجبی برای ضبط وسیله نقلیه نیست.

 

رای دیوان

شماره دادنامه: ۱۴۰۱۰۶۳۹۰۰۰۰۳۸۷۶۲۰ تاریخ تنظیم: 30-05-1401

خلاصه جریان پرونده: به موجب بخشی از دادنامه شماره مرقوم که در مقام تجدیدنظر خواهی از رای شماره ۸۰۰۸۶-۹۸/۲/۱۱ شعبه دادگاه انقلاب شهرستان ... صادر شده آقایان ... و ... به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری کالای قاچاق ممنوعه علاوه بر ضبط هر کدام به تحمل حبس و پرداخت جزای نقدی محکومیت قطعی یافته اند و حکم به ضبط خودروی حامل که سه دانگ آن بنام ... و سه دانگ آن متعلق به ... بوده صادر شده و تصریح گردیده پرونده ... به اتهام مشارکت در بزه مفتوح و در حال رسیدگی می باشد متعاقباً مشارالیه نیز طی شماره ۹۵۰-۹۹/۲/۱۲ شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان یزد به همین اتهام به حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم گردیده است. از رای اخیر درخواست اعاده دادرسی شده که شعبه محترم ۱۲ دیوان عالی کشور برابر رای شماره ۱۴۰۰/۴/۱۹-۲۶۶۱۸۶ ضمن تجویز رسیدگی مجدد را به شعبه هم عرض ارجاع داده و شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان یزد رای بر برائت ... صادر کرده است. اینک وکیل نامبرده با عنایت به برائت موکل و تاکید بر اینکه اساساً مرتکب رفتار مجرمانه ای نشده و مالک سه دانگ خودروی موصوف بوده مستند به بندهای ج و چ ماده ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری تقاضای اعاده دادرسی نموده و پرونده بعد از ثبت دفتر کل به این شعبه ارجاع با تهیه گزارش در دستور کار قرار گرفته است.

هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای سید مصطفی قائم مقامی عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای دادیار دیوان عالی کشور اجمالاً مبنی بر با عنایت به صدور حکم برائت محکوم علیه آقای ... نسبت به اتهام مشارکت در حمل و نگهداری کالای قاچاق ممنوع طی حکم صادره از سوی شعبه دوازدهم دادگاه تجدیدنظر استان یزد به شماره دادنامه ۱۴۰۰/۰۰۰۰۱۶۲۶۹۹۴ مورخ ۱۴۰۰/۶/۲۳ با توجه به اینکه ضبط وسیله نقلیه مشروب به عدم آگاهی در امر قاچاق دانسته است فلذا، باستناد بندهای ج و چ ماده ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲/۱۲/۴ عقیده بر تجویز اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به شعبه هم عرض دادگاه صادرکننده حکم قطعی جهت رسیدگی مجدد را دارم؛ النهایه نظر نهایی با قضات محترم شعبه خواهد بود. درخصوص دادنامه شماره ۹۳۱-۹۸/۸/۲۲ اعاده دادرسی خواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:

رای شعبه

نظر به اینکه حکم ضبط سه دانگ وسیله نقلیه حامل کالای قاچاق که متعلق به آقای ... بوده بموجب دادنامه شماره مرقوم و به اعتبار مفتوح بودن پرونده راجع به اتهام وی دائر به مشارکت در حمل و نگهداری کالای قاچاق ممنوع صادر شده که در نهایت بعد از تجویز اعاده دادرسی مشارالیه برابر مفاد رای شماره ۱۶۲۶۹۹۴ - ۱۴۰۰/۶/۲۳ شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان یزد از اتهام وارده برائت حاصل نموده است، بلحاظ ملازمه حکم ضبط وسیله نقلیه با احراز اتهام انتسابی که منتفی گردیده و با عنایت به ماده ۲۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که ضبط وسیله نقلیه را مشروط به علم و عمد مالک در امر قاچاق دانسته درخواست اعاده دادرسی وکیل مشارالیه راجع به ضبط سه دانگ خودروی حامل قاچاق ممنوع با توجه به ضمائم پیوست با بندهای ج و چ ماده ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری منطبق تشخیص و مستند به اختیار حاصله از ماده ۴۷۶ همین قانون رای بر تجویز اعاده دادرسی صادر و رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض دادگاه صادرکننده حکم قطعی (ترجیحا شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان یزد) محول و ارجاع داده می شود.

شعبه سی و هشتم دیوان عالی کشور

توضیح: نمونه رای های منتشر شده در عدالت سرا اعم از نمونه رای بدوی، نمونه رای تجدیدنظر و نمونه رای دیوان عموما از نمونه رای های منتشر شده از سوی قوه قضائیه و مراکز و پژوهشگاه های وابسته به قوه قضائیه برگرفته شده است.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل