مراحل شکایت از کارفرما جهت دریافت حقوق و مزایای معوقه

01 آبان 1398 0 360
مراحل شکایت از کارفرما جهت دریافت حقوق و مزایای معوقه

نحوه شکایت از کارفرما جهت احقاق حق

گاهی اوقات ممکن است که کارفرمایان اقداماتی را انجام دهند که عمداً یا سهواً به نیروی کار خود (کارمند یا کارگر) ضرری وارد آید. از این رو لازم است جهت انجام شکایت از کارفرما مراحل ذیل به ترتیب انجام گیرد:

  1. مراجعه به شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی (جهت انجام شکایت باید شعبه بیمه گذار خود را پیدا کنید و در آنجا آدرس اداره کار و امور اجتماعی شعبه خود را پیدا نمایید)
  2. مراجعه به اداره کار و امور اجتماعی و اخذ نامه برای شعبه بیمه گذار از واحد ارجاع اداره کار مربوطه.
  3. دریافت نامه و مراجعه به شعبه کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که از آنجا ثبت نام بیمه انجام شده است و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع آوری نمایید.
  4. سوابق اخذ گردیده را به اداره کار برده و با مراجعه به واحد ارجاع فرم های دادخواست را دریافت نموده و تکمیل نمایید. این فرم شامل اطلاعات شخصی، نشانی محل کار، دلایل طرح شکایت از کارفرما می باشد.
  5. اداره کار بنا به دادخواست تنظیمی شما، یک نامه ای را به عنوان "نامه سازش" صادر می نماید و وقتی را تعیین می نماید که معمولاً ٢ هفته کاری زمان میبرد تا دو طرف در جلسه حضور داشته باشند.
  6. جلسه سازش در اداره کار تشکیل می شود و دو طرف دلایل خود را بیان میدارند و اگر به سازش ختم شود شکایت مختومه میشود اما اگر میان طرفین سازش برقرار نشود، کار به "جلسه تشخیص" ارجاع می گردد.
  7. جلسه تشخیص به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش تشکیل میشود. نامه تشخیص به کارگر و کارفرما ابلاغ میگردد تا هر دو حضور داشته باشند. در این جلسه رایی که در جلسه سازش صادر شده قرائت میشود در صورتی که هر یک از طرفین اعتراضی داشته باشند و توافقی حاصل نگردد، موضوع شکایت در "جلسه حل اختلاف" مطرح می گردد.
  8. آخرین جلسه ای که در اداره کار تشکیل می شود، جلسه حل اختلاف می باشد. در این جلسه هر دو طرف بار دیگر دلایل و مدارک خود را بیان نموده و بر این اساس رای نهایی صادر می شود.

مطلب مرتبط: نمونه قرارداد کار

نکات کلیدی در نحوه شکایت از کارفرما جهت اخذ حقوق و مزایا

  • اگر در دادخواستی که در اداره کار تکمیل می نمایید تمامی اسناد و مدارک خود را نیز ضمیمه نموده و شکایت خود را بصورت کاملا شفاف و روشن و با تکیه بر دلایل و مدارک، مطرح نمایید قطعا در دعوا پیروز می گردید و کارفرما مکلف میشود که حقوق و مزایای شما را پرداخت نماید.
  • در صورتی که در انجام مراحل شکایت و یا نوشتن دادخواست، هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید می توانید از بخش "اطلاعات" در اداره کار راهنمایی اخذ نمایید و در شعبات بیمه تامین اجتماعی نیز واحدهایی با عنوان "بخش مشاوره" برای راهنمایی و کمک به ارباب رجوع مستقر می باشند.
  • هنگام طرح شکایت از کارفرما می توانید تمامی حقوق و مزایای خود را که دریافت ننموده اید با ذکر دلیل ضمیمه نمایید.
  • در صورت عدم اجرای حکم صادره توسط کارفرما، لازم است که اجراییه را از اداره کار اخذ گردیده و به شعبه قضایی صالح برده شود تا با همکاری یک مامور بتوانید کارفرما را ملزم به پرداخت حقوق خود نمایید.
  • در انجام مراحل شکایت از کارفرما بهتر است که همواره صبور بوده و نگران نباشید چرا که قطعاً قانون با تمامی کارفرمایان متخلف برخورد جدی می نماید و حامی کارگران زحمت کش می باشد.

بیشتر بخوانید: جبران خسارت نشت لوله آب به عهده کیست؟

نشانی ادارات کار تهران

اداره کل کار استان تهران

خیابان سهروردی- خیابان هویزه- نبش خیابان مرغاب- طبقه ۹– ۴۲۷۳۶۴۳۰

 

اداره کار منطقه ۱ شهرداری تهران

اداره کار شمیرانات و شمال غرب تهران – بلوار ارتش- خیابان مینی سیتی- شهرک ابوذر- ابوذر ۱۰ (روزبهانی-پلاک۱)

 

اداره کار منطقه ۱۰ شهرداری و منطقه ۱۱ شهرداری

اداره کار جنوب غرب تهران – خیابان حافظ – خیابان سرهنگ سخایی – نبش سی تیر تلفن: ۶۶۷۰۲۱۵۱ الی ۴

 

اداره کار منطقه ۶ شهرداری و اداره کار منطقه ۷ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۲ شهرداری

اداره کار شمال شرق تهران – خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، کوچه پور موسی، نبش چهارراه شیرین – پلاک ۴۲ – تلفن ۵ – ۸۸۹۱۰۴۱۴

 

اداره کار منطقه ۴ شهرداری و اداره کار منطقه ۸ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۳ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۴ شهرداری

اداره کار شرق تهران – جاده آبعلی – سه راه اتحاد – نبش کوچه منتظمی – تلفن ۷۷۳۲۶۶۹۹

 

اداره کار منطقه ۱۵ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۶ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۹ شهرداری و اداره کار منطقه ۲۰ شهرداری مناطق شهرداری

اداره کار شهر ری – خیابان شهید رجایی – روبروی اتوبان بهشت زهرا – جنب مسجد مادر – تلفن ۵۵۰۰۰۰۰۸

 

اداره کار منطقه ۱۸ شهرداری

اداره کار اسلام شهر – اسلام شهر، ایستگاه حاج محمود، طبقه فوقانی صندوق قرض الحسنه مولی الموحدین – تلفن ۲۲۳۰۰۸۵ – ۰۲۲۸

 

اداره کار منطقه ۲ شهرداری و اداره کار منطقه ۵ شهرداری و اداره کار منطقه ۹ شهرداری و اداره کار منطقه ۱۷ شهرداری مناطق شهرداری و اداره کار منطقه ۲۱ شهرداری و اداره کار منطقه ۲۲ شهرداری

اداره کار شمال غرب تهران– میدان آزادی، ابتدای جاده مخصوص کرج- کوی چهارم بیمه– کوچه سوم شرقی– تلفن ۴۴۶۵۶۹۷۸

اداره کار منطقه ۳ شهرداری تهران – غرب خیابان آفریقا (جردن) به اداره کار شمال غرب تهران و شرق خیابان آفریقا (جردن) به اداره کار شرق تهران مراجعه نمایند.

 

نمایندگی اداره کار در شهر تهران

نمایندگی کار میرزای شیرازی- خیابان میرزای شیرازی- نبش کوچه هشتم (عبدالهی)- صفی خانی ۸۸۹۰۶۴۶۱-۸۸۹۲۵۰۶۰

نمایندگی کار بلوار فردوس- فلکه دوم صادقیه- بلوار فردوس بعد از بازار میوه و تره بار- جنب خیابان حسن آباد- روبروی بانک سپه- ساختمان آبگینه- طبقه ۳- هاشمی ۴۴۰۱۰۵۲۸-۴۴۰۱۰۵۲۷


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل