هر آنچه باید در مورد فک پلاک خودرو بدانیم

فک پلاک خودرو
24 بهمن 1402 0 1310
فک پلاک خودرو

فک پلاک خودرو چیست؟

فک پلاک خودرو به معنای جدا کردن پلاک از خودرویی است که فروخته شده است. اگر فروشنده یا خریدار بنا به دلایلی نتوانند هر دو در مراکز نقل و انتقال خودرو جهت تعویض پلاک حاضر شوند می توانند به دو صورت اقدام به تعویض پلاک نمایند:

  • وکالت فروش خودرو: در اینصورت با امضای فروشنده، دیگر نیازی به حضور او در مراکز تعویض پلاک و پس از آن در دفترخانه نیست و تمامی مراحل توسط خریدار انجام می گیرد.

  • وکالت کاری در تعویض پلاک: در اینصورت با تنظیم یک وکالت کاری میان فروشنده و خریدار، خریدار به عنوان وکیل می تواند به مراکز تعویض پلاک مراجعه و اقدام به تعویض پلاک خودرو نماید.

چنانچه فروشنده به خریدار وکالت بدهد اما خریدار طی مدت وکالت اقدام به تعویض پلاک ننماید، در اینصورت فروشنده در ابتدا باید با ارسال اظهارنامه به خریدار، ایشان را ملزم به فک پلاک نماید و در صورت عدم انجام این امر توسط خریدار، فروشنده می تواند با تنظیم دادخواست الزام به فک پلاک علیه خریدار در دادگاه محل اقامت او یا محل اجرای تعهد یا محل انعقاد قرارداد اقدام نماید. در صورت عدم حضور خریدار در دادگاه، غیاباً رسیدگی و رای صادر می گردد.

نکته: فروشنده از زمان اتمام مدت وکالت تعویض پلاک که به خریدار داده و او اقدامی نکرده تا هر وقت که پلاک تعویض نشده می تواند دادخواست فک پلاک را به دادگاه صالح تقدیم کند و محدودیتی از جهت زمانی برای طرح چنین دعوایی وجود ندارد.

مطلب مرتبط: نمونه دادخواست الزام به فک پلاک خودرو

چه کسانی می توانند درخواست فک پلاک نمایند؟

هم فروشنده و هم وکیل او می توانند با تنظیم دادخواست به خواسته الزام به فک پلاک علیه خریدار در مراجع قضایی اقدام کنند.

نکته: تقاضای فک پلاک فقط از سوی کسی که پلاک قانوناً به نام اوست امکانپذیر است.

برخلاف دعوای فک پلاک، در موضوع تعویض پلاک، خریدار و یا هر کسی که از مالک خودرو دارای وکالت محضری است می تواند به مراکز نقل و انتقال خودرو مراجعه و اقدام به تعویض پلاک نماید.

مدارک لازم برای طرح دعوای فک پلاک خودرو چیست؟

باید همراه با دادخواست الزام خوانده (خریدار) به فک پلاک مدارک ذیل ضمیمه دادخواست گردد:

  1. کپی برابر با اصل سند مالکیت خودرو

  2. کپی برابر با اصل مبایعه نامه فروش خودرو

  3. کپی برابر با اصل کارت ملی صاحب پلاک

  4. کپی برابر با اصل اظهارنامه (اختیاری)

مطلب مرتبط: مبایعه نامه چیست و نحوه نگارش آن چگونه است؟

مستندات قانونی مرتبط با فک پلاک خودرو

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: 1021/95/7 شماره پرونده: 702-182-95 تاریخ نظریه: 1395/05/03

احتراما با توجه به اختلاف رویه های متعدد در موضوع فک پلاک اخیراً رئیس اداره حقوقی پلیس راهور به مرکز شماره گذاری راهنمایی و رانندگی اعلام نموده که چون فک پلاک خودروهایی که مالک پلاک فروشنده از طریق پلیس راهور تقاضای فک پلاک از خودروی مورد معامله را نموده است غیر قانونی و محدود کننده حقوق متصرف خریدار خودرو محسوب می گردد این امر نیازمند اخذ دستور قضایی است حسب بررسی در این استان و اکثر استانها تاکنون به همین رویه عمل می شده و مشکل حقوقی و عملی هم به وجود نیامده است اعلام موجب تردید پلیس راهور استانها و سردرگمی مراجعین گردیده است با توجه به اینکه عنوان حقوقی یا مجرمانه خاصی مترتب بر موضوع نیست و ورود کلی دادستانها به این موضوع توجیه قانونی ندارد و طرح شکایت و تشکیل پرونده ها فارغ از نداشتن وصف جزایی موجب افزایش بی رویه ورودی پرونده ها میگردد لذا خواهشمند است ضمن بررسی راهبرد لازم جهت الزام پلیس راهور ناجا داده شود تا بدون تشکیل پرونده و با اعلام مالک فک پلاک انجام شود.

با توجه به این که کسی که شناسنامه خودرو و در صورت داشتن سند مالکیت، سند رسمی خودرو به نام وی است، ذی‌نفع استفاده از خدمات مربوط به پلاک مانند اعلام خلافی می باشد، می توان به درخواست وی ارائه خدمات مذکور را متوقف نمود (توقیف سیستمی پلاک). این امر مستلزم دستور مقام قضایی نیست و با صرف درخواست مالک، نیروی انتظامی می تواند اقدام کند. اما فک فیزیکی پلاک و توقیف خودرو بدون دستور مقام قضایی چون با حقوق اشخاص ثالث ارتباط دارد، امکان پذیر نیست.

صورتجلسه نشست قضائی استان اصفهان/ شهر نجف آباد مورخ ۱۳۹۵/۰۵/۰۶

نظر به اینکه دعاوی غیرمالی به جز موارد مطرح در ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست آیا دعوای الزام به فک پلاک خودرو یک دعوای مالی است و در صلاحیت شورا یا یک دعوای غیرمالی و در صلاحیت دادگاه؟

نظر هیئت عالی

با توجه به این که دعوای فک پلاک که عمدتاً برای جلوگیری از سوء استفاده خوانده اقامه می شود، یک دعوای غیرمالی است؛ لذا رسیدگی به آن در صلاحیت شورای حل اختلاف نمی باشد.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

جهت اخذ مشاوره، می توانید به بخش مشاوره حقوقی مراجعه نمایید.

درخواست مشاوره

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
تماس با وکیل