نحوه استرداد وجه واریزی بابت استیفای ناروا

استرداد وجه واریزی
01 مهر 1403 1 4841
استرداد وجه

نحوه استرداد وجه واریزی بابت استیفای ناروا

استیفای ناروا یا ایفای ناروا بدان معنا می باشد که فردی بدون وجود سبب قانونی، از روی اشتباه مالی را به فرد دیگری پرداخت نموده باشد. بعضاً مشاهده می گردد که افراد هنگام واریز وجه به حساب فرد دیگری یا در زمان انجام کارت به کارت، اشتباهاً وجه را به حساب فرد دیگری غیر از فرد مورد نظر خود واریز می کنند در اینصورت بانک این حق را نخواهد داشت که بدون اجازه صاحب حساب، پول را عودت دهد مگر آنکه حکمی از سوی دادگاه در این خصوص صادر شده باشد. مقنن در قانون مدنی، استیفای ناروا یا ایفای ناروا را از مصادیق غصب و شبه غصب برشمرده است. این امر بدین معنا می باشد که اگر کسی که مالی به وی پرداخت شده است به عدم استحقاق خود، آگاهی و اطلاع داشته باشد، غاصب بود و در صورت عدم آگاهی نسبت به این مورد، در حکم غاصب خواهد بود. در مقاله حاضر سعی می گردد به تفصیل در خصوص نحوه استرداد وجه واریزی بابت استیفای ناروا پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: نحوه مطالبه طلب در دادگاه حقوقی به چه صورت است؟

شرایط لازم جهت طرح دعوای استرداد وجه واریزی بابت استیفای ناروا

جهت طرح دعوای استرداد وجه واریزی بابت استیفای ناروا لازم است که اولاً پول یا کالایی به دیگری پرداخت یا تحویل داده شده باشد. ثانیاً دینی میان پرداخت کننده و دریافت کننده وجود نداشته باشد. فی الواقع دریافت کننده، استحقاق دریافت را نداشته باشد. ثالثاً پرداخت به اشتباه صورت گرفته باشد. دعوای استرداد وجه واریزی بابت استیفای ناروا در زمره دعاوی مالی بوده که هزینه دادرسی آن نیز بر همین مبنا پرداخت می گردد. فی الواقع هزینه دادرسی مطابق با میزان خواسته خواهان پرداخت می شود و قابل تقویم نمی باشد. همچنین در ارتباط با دادگاه صالح جهت طرح دعوای استرداد وجه واریزی، مستند به بند 1 ماده 12 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 22-06-1402 در صورتی که خواسته خواهان در دادخواست تقدیمی تا یکصد میلیون تومان باید شورای حل اختلاف (دادگاه صلح) محل اقامت خوانده صالح به رسیدگی است اما در دعاوی مالی بیشتر از یکصد میلیون تومان، دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده صالح می باشد.

بیشتر بخوانید: نحوه طرح دعوای مطالبه وجه

نکات مهم در طرح دعوای استرداد وجه واریزی بابت استیفای ناروا

1- مستنبط از مواد 301 و 302 قانون مدنی در صورتی که فردی عمداً یا سهواً مالی را دریافت کند که مستحق دریافت آن نبوده است، موظف است که آن مال را به مالک تحویل و تسلیم نماید. ضمان ید، منع داراشدن ناعادلانه و هم چنین قاعده فقهی اکل مال بالباطل همگی مبین این موضوع می باشند. مضاف بر آنکه زمانی که فردی در مقام مدیون، اشتباها دین خود را به فرد دیگری پرداخت نماید این حق را خواهد داشت که به تجویز قانونگذار،  دعوای استرداد وجه واریزی بابت استیفای ناروا را مطرح نماید.

2- بسیار مشاهده می گردد که ایفای ناروا با قرض یکی دانسته می شود در صورتی این دو با یکدیگر متفاوت می باشند. چراکه در ایفای ناروا قراردادی میان پرداخت کننده و دریافت کننده وجود ندارد اما در قرض، میان دو طرف قراردادی وجود دارد.

3- فردی که اشتباهاً پولی را به حساب فرد دیگری واریز نموده است می تواند دادخواستی را تحت عنوان استرداد وجه واریزی در دادگاه حقوقی بطرفیت فردی که پول را به حساب او واریز نموده است، مطرح نماید و تمامی مدارک خود اعم از فیش یا فیش های بانکی یا مدارک دال بر اثبات انتقال را ضمیمه دادخواست نماید. نکته قابل توجه این است که اگر قرارداد کتبی دال بر انجام کار مشخصی بین طرفین وجود داشته باشد و یا اینکه ثابت شود که مبلغ واریز شده مربوط به یک قرارداد بوده است، در این صورت، فرد واریز کننده وجه می بایست دعوایی تحت عنوان «الزام خوانده به ایفای تعهد ناشی از قرارداد» را در دادگاه حقوقی مطرح نماید.

نتیجه اینکه اگر خواهان بدون رعایت مطلب فوق الذکر، در ابتدا، دعوی استرداد مبلغ واریزی را مطرح نماید دعوای وی رد خواهد شد و نتیجه ای را در بر نخواهد داشت. این امر تنها به این دلیل است که خواهان به دلیل ناآگاهی از قوانین، هزینه بی فایده ای کرده و مدت زمان زیادی را از دست داده است. ذکر این نکته الزامی می باشد که زمانی که پولی به حساب کسی واریز می شود و هیچ دلیلی وجود ندارد که واریز آن مبلغ بابت چه بوده است، در اینصورت آن فردی که پول به حساب او واریز شده است باید ثابت کند که از واریز کننده وجه، طلبکار است و باید با ارائه دلیل، گفته خود را ثابت نماید (مستنبط از مواد 37 و 265 قانون مدنی). بنابراین در این شرایط، واریز کننده پول، نیازی به اثبات بدهکار نبودن خود ندارد و صرفاً ارائه فیش های بانکی برای اثبات ادعای او کفایت می کند و در نهایت دادگاه با بررسی محتویات پرونده، خوانده دعوا را به پرداخت و استرداد وجه محکوم می نماید.

بیشتر بخوانید: نمونه رای عدم پذیرش استرداد وجه

4- جهت تحقق ایفای ناروا حتما لازم است که مالی به دیگری تسلیم گردد بنابراین اگر خدمت یا کاری برای فردی انجام شود حتی اگر الباقی شرایط ایفای ناروا هم وجود داشته باشد، مورد مشمول ایفای ناروا نخواهد شد.


امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده باشد. لطفا مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و با امتیاز دادن به مطالب، ما را در جهت بهبود و تولید هر چه بیشتر مطالب یاری فرمایید. همچنین می توانید نظرات یا سوالات خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

افزودن دیدگاه

امتیاز شما :

دیدگاه کاربران

مرتضی غیاثی
02 مهر 1403
با مطالعه این مطلب، تمام سوالاتم پاسخ داده شد تشکر